Parkuje zdarma, kde se mu zlíbí, a neplatí pokuty. Lacině se vymlouvá papírkem s drzou zprávou

Když řidič zaparkuje, kde nemá, obvykle se snaží vylhat. Někteří naopak zveřejní své jméno nebo číslo mobilu.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Parkování je složitější a složitější problém, zejména v lidnatých oblastech a ve větších městech. Zaparkovat auto na malé vesnici obvykle není komplikované. Odstavit legálně automobil v Praze je někdy nadlidským úkolem. Řidiči tak vymýšlejí finty a triky, jak parkovat na místech, kde to je zakázáno, popřípadě na soukromých pozemcích. Při konfrontaci s policií se vymlouvají, jiní zase maskují svou bezohlednost rádoby slušným gestem a vstřícností.

Řidič se chová jako hulvát. Ale nabízí omluvu

Pan Jakub pracuje jako realitní makléř, zaměřuje se na pronájmy bytů na Praze 6 a v okolí. Nicméně jezdí po celém hlavním městě a potřebuje parkovat velmi často i tam, kde není šance legálně zaparkovat. Redakce se o něm dozvěděla tak, že narazila na jeho automobil a zkusila kontakt, který řidič na svém autě veřejně nabízel. Nutno říct, že reakce odpovídala tomu, co řidič na svém prohlášení za sklem prezentuje.

i

Pan Jakub parkuje všude, kde potřebuje, bez ohledu na to, zda se jedná o místo vyhrazené k parkování, anebo vjezd do domu či do garáže. Své jednání pak omlouvá cedulkou, kterou má trvale za čelním sklem. Tam se omlouvá za způsobené komplikace. Má tam také uvedené telefonní číslo, na které může poškozený člověk zavolat a požádat pana Jakuba, aby s automobilem uhnul a uvolnil místo.

Parkovat je možné jen na místech k tomu určených

Jak se na celou záležitost dívat optikou zákona a pravidel silničního provozu? I kdyby si dal pan Jakub za sklo cokoli, neopravňuje jej to k tomu, aby parkoval mimo místa určená k parkování. Zákon definuje auta, která mohou stát v rámci výkonu své „služby“ nad rámec toho, co může běžný řidič. Typicky lékař ve službě a podobně. Cokoli mimo zákon policie hodnotí jako přestupek a trestá pokutou do 2 000 Kč.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řešením pro řidiče s akutní potřebou zaparkovat není ani státní na blikačkách. To je dokonce prohřešek, který policie hodnotí přísněji než samotné špatné parkování. Jde o nesprávní použití signalizace. Jakákoli pokuta však neřeší to, že někdo parkuje někomu jinému před vjezdem do garáže. V takovém případě musí volat poškozený na městkou policii a požádat o odtah vozidla. Městská policie na místě zjistí situaci, vše nafotí a zavolá odtahovku, která překážející vůz odveze na odstavné parkoviště. Celý proces není na pět minut.

Jít s kůži na trh je relativně solidním gestem

Ze zkušenosti se dá říct, že může trvat i hodiny, zejména v hlavním městě. Takže pokud někdo zaparkuje před vjezdem s tím, že auto nechá na místě celý den, musí se poškozený obrnit trpělivostí. Pokud se domůže spravedlnosti v podobě uvolnění místa, je to v řádu desítek minut. V kontextu takového hulvátství je přístup pana Jakuba vlastně vítaným gestem, které zdrží poškozeného člověka jen na pár minut a připraví pouze o koruny v rámci telefonního tarifu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zákon nic takového jako písemnou omluvu nepřipouští, ale v lidské rovině lze jednání pana Jakuba snad i pochopit. Možná je přivítat, dokonce vnímat jako mírně vstřícné. Vstřícnější než u člověka, který prostě zaparkuje kde chce a neřeší, že ostatní omezuje. A to i na jejich soukromém pozemku. Tady sice musí poškozený zvednout telefon, vytočit číslo, mluvit s cizím člověkem, ale alespoň se dočká poměrně rychlé nápravy a uvolnění průjezdu či parkovacího místa. Samozřejmě ideálem je, že řidiči parkují pouze tam, kde podle pravidel mohou parkovat.

Jak vnímáte omluvu za sklem vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články