Reakcí na sníženou viditelnost musí být zapnutí zadní mlhovky. Použit předních mlhových světel je dobrovolné.
Pokud někdy hrozí mlhy, a to soustavně, tak je to přelomu podzimu a zimy. Jde o období, kdy je jízda autem riskantnější než jindy. Řidiči nevidí daleko před sebe, nemají šanci předvídat. Nevidí, jestli se blíží v protisměru auto a pokud začnou předjíždět, mohou až pozdě přijít na to, že v opačném pruhu nebylo volno. Déšť, mrholení, mlha, to jsou úkazy, které snižují viditelnost a představují značné nebezpečí.
Používání mlhovek přesně definuje a nařizuje zákon
Je potřeba na ně reagovat správným používáním mlhovek. Legislativa mluví prostřednictvím zákon č. 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích v §32 (4) tak, že „přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ Takže to je jasné.
Ještě je třeba vymezit si pojmy, v §2 čteme, že „snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunel.“ Problém začíná v neznalosti zákona.
Základem je neoslňovat řidiče ostatních aut
Řidiči používají mlhovky, jak chtějí. Někteří vůbec, a to může být na silnici mlha, která by se dala krájet. A naopak jiní motoristé zase zapínají mlhová světla, jen se z nebe snese pár kapek letního deště. Obojí je špatně. Jiní řidiči zase ani neví, jak se v jejich autě mlhová světla zapínají. Jinak řečeno ze zákona vyplývá to, že zapnutí zadních mlhovek je za snížené viditelnosti povinné, použití předních světel za snížené viditelnosti je jen dobrovolné.
Ne každý automobil je předními mlhovými světly vybaven, zadní mlhovku musí mít každé auto. A pokud ji nemá, musí být tato doplněna. Ví o tom třeba majitelé aut dovezených z USA. Ta ji nemají a musí být mlhovkou dovybavena. Jak poznat, kdy mlhovky na silnici zapnout? Mělo by jít o mlhu, sněžení či tak hustý déšť, který donutí zásadně omezit rychlost jízdy.
Auto bez zadní mlhovky neprojde na STK. Přední netřeba
Podle Policie „řidič za tak hustého deště nevidí před sebe, nerozpozná jízdní pruhy a je dezorientovaný.“ V takové situaci jsou řidiči povinni zadní mlhovou svítilnu použít. V případě za sebou jedoucí kolony vozidel by správně mělo zadní mlhovou svítilnu použít vždy poslední vozidlo. Nelze, aby docházelo k omezování vozidel navzájem. Je tady analogie s použitím výstražných světel v případě stojící kolony vozidel.
Řidiči musí myslet na to, že mají zapnuté mlhovky. A sledovat, kdy je předjede nějaké jiné vozidlo. Pak musí reagovat a mlhová světla vypnout. Pro jednodušší použití je auto vybaveno kontrolkami, které se při zapnutí mlhovek rozsvěcují. A hrozí nějaký postih na nesprávné používání mlhovek? Za nesprávné použití mlhovek nebo za jejich nepoužití při snížené viditelnosti hrozí peněžitá pokuta do výše 2 000 Kč a trestný bod.