Mnoho řidičů na hlavní pravidlo během mlhy zapomíná. Policejní hlídky nedočkavě čekají, až si na nich smlsnou

Reakcí na sníženou viditelnost musí být zapnutí zadní mlhovky. Použit předních mlhových světel je dobrovolné.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Pokud někdy hrozí mlhy, a to soustavně, tak je to přelomu podzimu a zimy. Jde o období, kdy je jízda autem riskantnější než jindy. Řidiči nevidí daleko před sebe, nemají šanci předvídat. Nevidí, jestli se blíží v protisměru auto a pokud začnou předjíždět, mohou až pozdě přijít na to, že v opačném pruhu nebylo volno. Déšť, mrholení, mlha, to jsou úkazy, které snižují viditelnost a představují značné nebezpečí.

Používání mlhovek přesně definuje a nařizuje zákon

Je potřeba na ně reagovat správným používáním mlhovek. Legislativa mluví prostřednictvím zákon č. 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích v §32 (4) tak, že „přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ Takže to je jasné.

iZdroj fotografie: Pixino

Ještě je třeba vymezit si pojmy, v §2 čteme, že „snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunel.“ Problém začíná v neznalosti zákona.

Základem je neoslňovat řidiče ostatních aut

Řidiči používají mlhovky, jak chtějí. Někteří vůbec, a to může být na silnici mlha, která by se dala krájet. A naopak jiní motoristé zase zapínají mlhová světla, jen se z nebe snese pár kapek letního deště. Obojí je špatně. Jiní řidiči zase ani neví, jak se v jejich autě mlhová světla zapínají. Jinak řečeno ze zákona vyplývá to, že zapnutí zadních mlhovek je za snížené viditelnosti povinné, použití předních světel za snížené viditelnosti je jen dobrovolné.

Ne každý automobil je předními mlhovými světly vybaven, zadní mlhovku musí mít každé auto. A pokud ji nemá, musí být tato doplněna. Ví o tom třeba majitelé aut dovezených z USA. Ta ji nemají a musí být mlhovkou dovybavena. Jak poznat, kdy mlhovky na silnici zapnout? Mělo by jít o mlhu, sněžení či tak hustý déšť, který donutí zásadně omezit rychlost jízdy.

Auto bez zadní mlhovky neprojde na STK. Přední netřeba

Podle Policie „řidič za tak hustého deště nevidí před sebe, nerozpozná jízdní pruhy a je dezorientovaný.“ V takové situaci jsou řidiči povinni zadní mlhovou svítilnu použít. V případě za sebou jedoucí kolony vozidel by správně mělo zadní mlhovou svítilnu použít vždy poslední vozidlo. Nelze, aby docházelo k omezování vozidel navzájem. Je tady analogie s použitím výstražných světel v případě stojící kolony vozidel.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řidiči musí myslet na to, že mají zapnuté mlhovky. A sledovat, kdy je předjede nějaké jiné vozidlo. Pak musí reagovat a mlhová světla vypnout. Pro jednodušší použití je auto vybaveno kontrolkami, které se při zapnutí mlhovek rozsvěcují. A hrozí nějaký postih na nesprávné používání mlhovek? Za nesprávné použití mlhovek nebo za jejich nepoužití při snížené viditelnosti hrozí peněžitá pokuta do výše 2 000 Kč a trestný bod.

Víte, jak správně používat mlhovky?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články