Jízda v levém a prostředním pruhu je horší než překročení povolené rychlosti. Hříšníci jsou odpad společnosti

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Jízda po dálnici je mnohdy za trest. Řidiči ignorují pravidla a chovají se podle toho, jak uznají za vhodné. Někteří při konfrontaci argumentují selským rozumem, jiní bezpečností. Tak jako tak pravidla provozu na pozemních komunikacích mluví jasně. Zcela nekompromisně definují, v jakém případě může jet řidič v jiném než pravém pruhu. Nicméně i tak je běžným koloritem na českých dálnicích, že řidiči jezdí v levém či v prostředním pruhu. Tito hříšníci jsou krásným příkladem definice „odpad společnosti“.

Jezdit se má pouze v pravém pruhu. V levém předjíždět

V místech, kde má dálnice tři pruhy, to vypadá asi takto. Pravý pruh je prázdný, při zvýšeném provozu v něm jedou kamiony. Veškerý další provoz probíhá v prostředním pruhu, ten levý slouží k předjíždění. Pokud je vyšší hustota provozu, pak i ten levý je v podstatě neustále obsazený a řidiči jedou ve dvou levých pruzích. Pravý je prázdný. Přestože by to mělo být podle zákona právě naopak.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Zákon o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb., jasně říká, že „na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak.“ A dále že „mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“

Řidiči porušují zákon záměrně, v levém pruhu nemají jet

Neexistuje žádný důvod, proč by měl řidič jet v jiném než pravém pruhu. Dříve, ještě před rekonstrukcí dálnice D1, argumentovali řidiči tím, že pravý pruh je strašný a že v něm nejde jet, protože auto moc poskakuje. Že je lepší jet v prostředním či levém pruhu. D1 sice byla jak tankodrom, ale to nedávalo nikomu právo jet rovnou vlevo. Jiní řidiči říkají, že se v prostředním pruhu cítí bezpečnější. Co je tohle za argument? Logika jízdy na dálnici je jasná.

Všichni jedou vpravo a pokud někdo chce předjíždět, přejede dočasně do levého pruhu. Hotovo, nic víc nic míň. Dá se usuzovat, podle chování řidičů, že možná je to tím, že mají strach, že pokud by jeli vpravo, neměli by pak místo pro předjíždění, nedostali by se do levého pruhu. A tak jedou raději rovnou vlevo. Policie má pravomoc sledovat a pokutovat blokování levého pruhu a pokud by řidič toto dělal a byl přistižen, může dostat pokutu 2 000 Kč.

Pokuta za jízdu v levém pruhu je menší, než za podjíždění

Ten, kdo by ale neudržel nervy na uzdě, a podjel člověka, který blokuje levý pruh, vyfasuje 10 000 Kč pokuty a nemalou porci sedmi trestných bodů. Postavené na hlavu, mělo by to být naopak. Existují také řidiči, kteří se snaží vychovávat ostatní tím, že jedou na hranici povolené rychlosti a vytvářejí v levém pruhu kolonu. Je to hloupé, nebezpečné, arogantní, ale dá se vlastně pochopit a vytušit záměr.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Nejhorší je, když řidič jede v levém pruhu jen tak, bezmyšlenkovitě. Nesleduje provoz, předjet ho v podstatě nejde. Má takový problém řešení? Za nás bohužel ne. Snad jen pohrůžka násilí nejhoršího zrna by řidiče z levého pruhu přinutila přejet do pravého. SUV s lafetou a těžkým kulometem či bazukou. Policejní auto neustále křižující levým pruhem dálnici.

Permanentní perzekuce řidičů, kteří by toto pravidlo opakovaně porušovali. Proč ne, co kdyby policie nahrávala provinilce na kameru a pak jim odebírala řidičské oprávnění? Jízda v levém pruhu je v určité míře horší než třeba překročení povolené rychlosti. Předchozích pár vět o výhružkách zbraní je třeba brát s nadsázkou, jde o postesknutí nad bezvýchodnou situací. Objektivně vzato situací, která nemá žádné řešení. 

Jezdíte v levém či pravém pruhu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články