Při startování auta děláte celý život drobnou chybu. Bohužel si tím zkracujete životnost benzínového i naftového motoru

Jak nastartovat motor automobilu? Otočit klíčkem, zařadit a rozjet se je špatně, většina řidičů dělá chybu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Při startování auta řidiči mohou udělat několik běžných chyb, které mohou vést k poškození motoru a dalších součástek vozidla. Článek na podobné téma jsme psali už v loňském roce, a tak se dalo předpokládat zlepšení. Osvěta se ale bohužel nekonala, provedli jsme v redakci průzkum mezi našimi čtenáři a výsledky jsou horší než v loňském roce. Chybu dělá celých šest řidičů z deseti. O jaké chyby se jedná?

Správně nastartovat není složité, přesto to řidiči neumí

Výčet je poměrně dlouhý, ale jedna z chyb je zcela zásadní. To když řidič nastartuje, hned zařadí jedničku a rozjede se. „Není potřeba čekat na místě a zahřívat motor,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „ale dát autu na čas, nechat olej, aby se dostal všude, kam se dostat má, je žádoucí.“ Stačí jen pár vteřin – nastartovat, napočítat do deseti a je to v pořádku. V zimě je to ještě horší, díky tomu, že má olej vyšší hustotu, na jaře a v létě to není taková katastrofa, přesto se ale vyplatí po nastartování počkat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Existují ale i méně časté a méně závažné chyby. Jednou z nich je použití špatného paliva. Nebo starého paliva, pokud například řidič přes zimu nejezdí a pak vyrazí až na jaře a má v nádrži starý degradovaný benzín. „Pokud se do nádrže dostane nesprávný typ paliva,“ dodává expert, může dojít k poškození motoru a v extrémních případech dokonce k jeho selhání.“ Proto je důležité vždy používat správný typ paliva, který je uveden v manuálu vozidla. Plus je důležité nepodcenit stáří paliva v nádrži po delší odstávce auta.

Na staré palivo se nejezdí, pár měsíců v garáži a je to problém

Další chybou, kterou mohou řidiči při startování auta udělat, je použití špatného klíče nebo karty. Pokud řidič použije špatný klíč nebo kartu, může dojít k poškození zámku a dalších součástek, což může vést k vysokým nákladům na opravu. Na první pohled úsměvná věc, která ale nastat může, například pokud jsou v rodině auta stejné značky se stejnými klíčky a dojde k záměně. Není-li auto zamčeno, například v domácí garáži, a řidič na to nepřijde už tím, že auto nedokáže odemknout.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Problémy mohou nastat také při netradičním startování, například v případě potíží při použití startovacího kabelu. Pokud se startovací kabel nepoužívá správně, může dojít k poškození elektroniky vozidla. Je důležité používat startovací kabely pouze v případech, kdy je to nezbytně nutné, a vždy dodržovat bezpečnostní pokyny uvedené v manuálu vozidla. Důležitým faktorem při startování auta je také stav baterie. Pokud je baterie vybitá, může dojít k poškození motoru a dalších součástek. Je proto důležité pravidelně kontrolovat stav baterie a v případě potřeby ji vyměnit. Nestartovat, pokud řidič zjistí, že nastartovat nelze.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Relativně obvyklou chybou je přílišné mačkání plynu během startování. Přidání příliš velkého množství plynu během startování může způsobit, že motor bude mít problémy s příjmem správného množství paliva a vzduchu. To může způsobit, že se motor nenastartuje, „uchlastá“ se anebo roztočí jen s velkými obtížemi. Další chybou, které se řidiči dopouštějí, je nerozpoznání příznaků potenciálních technických problémů.

Je důležitá správná údržba vozidla a sledování příznaků potenciálních problémů, které by mohly ovlivnit startování. Například pokud je problém s palivovým čerpadlem nebo s filtrem, může to mít negativní dopad na startování motoru. Většina chyb, které řidiči při startování auta dělají, je způsobena nedostatečnou pozorností a neopatrností. Pokud řidič věnuje pozornost procesu startování a sleduje příznaky potenciálních problémů, může se vyhnout většině chyb a zajistit hladký start motoru.

Umíte správně nastartovat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články