Porucha motoru je nepříjemná, ale obvykle ne nijak nebezpečná. S brzdami je to naopak, sebemenší problém může být fatální.
Asi si to někdy myslel každý. „Mně se tohle stát přece nemůže!“ Ovšem realita je ve své krutosti diametrálně odlišná. Může se to stát, ať už jde o cokoli. V tomto případě o selhání brzd. „Poruchy brzdového systému mohou znamenat vážné bezpečnostní riziko,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „A současně mohou ovlivnit i spotřebu paliva,“ dodává. Jakkoli spotřeba, tedy její zvýšení a vyšší platba na pumpě, není v porovnání s ohrožením zdraví a života tak důležitá.
O peníze jde až v druhé řadě, prioritou musí být bezpečnost
Jak ale poznat, že má auto problémy s brzdami? „Je to jednoduché,“ říká expert Pavlíček, „stačí nepřehlédnout a neignorovat osm typických příznaků.“ O jaké signály se přesně jedná? První indicie je podle pana Pavlíčka zřejmá, svítí brzdové světlo. Už to je jasným ukazatelem, že není něco v pořádku. Buď elektrika, nebo brzdy. Další věc? „Kontrolka STOP na palubní desce,“ říká expert, „ta je varováním před možným problémem s brzdami.“
Podle odborníka je důležité věnovat pozornost i dalším kontrolkám, které signalizují možné potíže s brzdovým systémem. Respektive všechny kontrolky je třeba respektovat a bez prodlení řešit. „Dalším signálem, že brzdy nejsou v pořádku, jsou divné zvuky,“ upozorňuje odborník. Skřípání nebo skřípání z brzdového systému mohou být známkou toho, že je něco špatně. Může to být způsobeno cizími tělesy uvízlými v brzdách nebo indikátory opotřebení brzdových destiček.
Jiné zvuky, ale stejné místo problému. Kamínky v brzdách mohou skřípat, slyšet lze ale také „broušení“. Takové zvuky při brzdění mohou také znamenat problémy s brzdami a vyžadují okamžitou kontrolu u mechanika. Obvykle už jsou brzdiče „kov na kov“. S tím souvisí i vibrace při brzdění. „Bylo by zvláštní, kdyby brzdy skřípaly, ale volant byl bez vibrací,“ přemýšlí nahlas automechanik Pavlíček.
Když auto nebrzdí, je to problém a nejlepší je vůbec nejezdit
Silné vibrace volantu a třes vozidla při brzdění mohou jasně značit problémy s brzdovými kotouči. Nebo nevyváženými koly. Ale to by bylo pravděpodobně bez zvukového efektu. Další vjem – kromě sluchu lze zapojit i čich. Přítomnost pronikavého, chemického zápachu může znamenat, že se brzdy přehřívají, což je vážný problém, který vyžaduje okamžitou reakci. „Pokud vidíte únik kapaliny pod vozidlem,“ varuje odborník, „může to být známka úniku brzdové kapaliny.“ To je závažný problém, jenž vyžaduje okamžitou opravu.
Příliš „měkký“ brzdový pedál, který jde téměř k podlaze, je dalším jasným signálem možných potíží s brzdami. Může to znamenat přítomnost vzduchu nebo vlhkosti v brzdovém systému. Když auto táhne na jednu stranu při brzdění, mohou být příčinou problémy s brzdami na jedné straně vozidla. A to je jen základní výčet signálů, jež je třeba nebrat na lehkou váhu. Je důležité si uvědomit, že pravidelná údržba brzdového systému je klíčová pro bezpečnou jízdu a že bezpečnost by měla být vždy na prvním místě.