Kdo nekontroluje stav oleje v motoru, zadělává si na pořádný problém. Chybou je ale také zvolit pro kontrolu špatný postup či nevhodné místo.
Pravidelná kontrola oleje patří mezi povinnosti správného řidiče a nutno říct, že značná část odpovědných motoristů olej v autě kontroluje. Bohužel část řidičů se dopouští závažných chyb, které mohou v extrému vyústit až v poškození motoru. Názory na to, jak správně postupovat při kontrole oleje, se různí. Jde sice o zdánlivě jednoduchý úkol, nicméně ten je opředen určitými mýty.
Kontrola oleje má svá pravidla, je nutné je dodržovat
Řidiči, kteří se řídí spíše pověrami, než technickými doporučeními, dělají přešlapy a nekontrolují olejovou náplň tak, jak by měli. Jiní řidiči olej vůbec neřeší, nejvíce ti, kteří mají automobil na krátkodobý operativní leasing. U takového auta se mže stát, že dva roky „operáku“ nikdo víčko nádrže ani neotevře. Ten, kdo si neví rady, neudělá chybu, když zaseje s autem od servisu. Jaké chyby se tedy při domácí kontrole oleje běžně dějí?
Kontrola na nerovném povrchu
Ta nejrozšířenější chyba vůbec. Řidič už se rozhodne zkontrolovat stav oleje, ale vybere si na to to nejhorší místo. Třeba kopec, a to nemusí být nijak příkrý, anebo místo s jedním kolem na chodníku. Hladina motorového oleje není v takové pozici nesprávné úrovni a měření není stoprocentní. Mírný, opravdu mírný náklon nevadí, nicméně když měřit olej, tak vždy pouze na rovině.
Kontrola po zhasnutí motoru
Kontrolovat olej hned poté, co řidič zastaví a vypne motor, je špatné. Za jízdy je olejová náplň rozdistribuována po celém systému. Když kontrola, tak nejdříve čtvrt hodiny, ale raději spíše půl než hned po vypnutí agregátu. Mazivo je za jízdy nanesené po stěnách pohonné jednotky. Je nutné počkat, než steče dolů, rozdíl může být na rysce několik milimetrů.
Neočištění kontrolní rysky
Když auto jede, olej je všude po celém prostoru pohonného systému. Je chybné jen tak vytáhnout měrku a odečítat hladinu motorového oleje. Je důležité počkat, jak je zřejmé z předchozího bodu. Pak vytáhnout kovovou měrku a otřít ji suchým hadrem. Znovu ji vsunout na své místo a teprve po dalším vytažení odečítat hodnotu hladiny oleje.