Tohle je takový trochu balkánský styl cesty za lepším provozem auta. To nemá být nijaká jízlivá narážka na naše sousedy ve východní části Evropy.
Z těch míst skutečně tento „recept“ pochází, ostatně jako řada dalších speciálních fíglů, které mají zlepšit jízdu, snížit spotřebu, či vylepšit auto. Třeba náhrada fritovacího oleje za drahou naftu. A funguje mix acetonu a benzínu? Ano, i ne. Rozhodně se o něj ale prosím doma nepokoušejte.
Kdo ředí, šetří? To nefunguje!
Cena paliva je dnes stále vysoko, výš než kdy předtím, a domácí vykukové zkouší ředit benzín čímkoli, co by přineslo nějakou finanční úsporu. A tím jsme hned u prvního sporného bodu. Aceton totiž stojí zhruba 70 Kč za plechovku s objemem 700 ml. To je 100 Kč za litr. Takže srovnáme-li s cenou benzínu, která je sice vysoká, ale ne tolik, tak se lít aceton do nádrže nevyplatí.
I mýtus o zlepšení chemických vlastností paliva je sporný. Aceton má sice oktanové číslo 108, ale aby se nějak v palivu projevil, bylo by zapotřebí nalít do šedesátilitrové nádrže k Naturalu 95 asi 5 litrů acetonu. Nesmysl. Navíc při spalování acetonu je výsledná energie asi 1,5x menší, takže i výkonový zisk je neadekvátní.
Nízká úspora, vysoké riziko
A konečně, aceton je nebezpečný, jak pro automobil, tak pro lidi. Pro jeho skladování a manipulaci platí určitá pravidla. Není sice tak třaskavý jako benzín, ale zde varujeme před neodborným zacházením s touto hořlavinou. Při nechtěném zapálení nebouchá, ale hoří velice rychle a bez odborného zásahu se těžko hasí. Navíc hrozí poleptání materiálů citlivých na tuto chemikálii a poškození auta.
Při spalování acetonu se uvolňuje velké množství CO2, který je extrémně nebezpečný při vdechování. Dopad na technický stav vozidla není statisticky popsán, nepočítá se s dlouhodobým používáním acetonu namísto benzínu, ale dá se usuzovat, že ani motoru by pravidelné spalování acetonu nesvědčilo.