Někteří řidiči neví, že jízda s automatickou převodovkou vyžaduje jiný přístup než u manuálu. Že odlišnosti platí i pro případ, když auto přestane jet a je třeba odtáhnout.
Zjednodušené dělení automobilů podle převodovek je na ty s manuálním řazením a s automatem. U prvního systému musí řidič při změně převodového stupně sešlápnout spojku a rukou zařadit odpovídajíc rychlostní stupeň. U automatické převodovky nic z toho není nutností, řidič pouze uděluje dynamiku šlapáním na plynový pedál nebo brzdí. O změnu rychlostního stupně se stará automat.
Odlišnosti mezi typy převodovek je třeba je respektovat
Tak, jak jsou obě převodovky odlišné, tak odlišný je i servis, ale také řidičský přístup. Některé návyky, které mají řidiči přímo řazených aut, jsou pro motoristy s automaty zapovězené. Ten, kdo ignoruje nutnost respektovat konstrukční vlastnosti automatické převodovky, může během pár desítek kilometrů způsobit škodu, která vyústí v generální opravu převodovky. Někteří řidiči možná slyšeli o pravidle 50/50 a dodržují ho.
Pravidlo se týká stavu, kdy je auto nepojízdné. Říká, že při tažení automobilu s automatickou převodovkou by neměla rychlost překročit 50 km/h. A že na laně lze automobil táhnout maximálně 50 kilometrů. Dnes panuje názor, že tažení vozu s automatickou převodovkou je přijatelné pouze v extrémních případech, kdy z nějakého důvodu nelze využít asistenční službu s transportem na podvalu či odtahovce. Podle některých odborníků z řad automechaniků a provozovatelů servisů je lepší auto nikdy netahat na laně.
Pokud to jde, auto s automatem se netahá na laně
Někteří výrobci automobilů nedoporučují, nebo dokonce vyloženě zakazují tahat modely s automatickou převodovkou na laně či na tyči. Pokud to bezpečnost dovoluje, vyplatí je v rámci prevence před poškozením auto odstavit. Pokud už situace vyžaduje odtažení na laně, pak u moderních aut pravidlo 50/50 neplatí. Je lepší nově kalkulovat s parametry 30/30.
Věc se má tak, že s vypnutým motorem nejsou splněny ideální podmínky pro pohyb automobilu. Systém je při vypnutím olejovém čerpadle nedostatečně mazán, může dojít k poškození třecích ploch. Z tohoto úhlu pohledu není vhodné automobil se samočinnou převodovkou odkudkoli vytlačovat či vytahovat. Byť ojedinělý, velmi krátký pohyb tlačení či na laně vůz pravděpodobně přežije bez úhony.
Asistence s odtahovkou je pro automat nejlepší řešení
Pro delší tažení v řádech desítek kilometrů je nejlepší, a podle některých pramenů zásadní, aby bylo vyřazeno na neutrál a byl nastartovaný motor. Běžící agregát zajistí prostřednictvím aktivního olejového čerpadla dostatečné mazání. Jak bylo uvedeno, s vypnutým motorem je delší odtah na laně vyloženým riskem. Dočasně a krátkodobě lze spoléhat na zbytkové mazivo v mechanismu, skutečně jen krátkodobě.
Mimochodem i použití auta s automatickou převodovkou jako tažného je považováno za diskutabilní. Velké SUV s automatem utáhne kompaktní hatchback, při opačném poměru hmotnosti hrozí přehřátí a poškození. Než řidič s automatem začne tahat za sebou náklad, měl by si přečíst pokyny v manuálu. A to platí i pro opačný případ, kdy by měl být automobil s automatem tažen.