Každý rok si naivním způsobem řidiči v zimě ničí autobaterii. Je zcela zásadní se mu letos vyhnout

Jak se má řidič chovat k baterii? Nesmí nechávat auto dlouho stát, musí ji dobíjet, a musí jezdit občas delší jízdy.

i Zdroj fotografie: Santeri Viinamäki / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Ví to snad každý motorista, jak začátečník, tak ostřílený matador s desítkami tisíc kilometrů za volantem. Zima je pro autobaterii tím nejhorším obdobím. Velmi často se stává, že s poklesem teplot auto přestane startovat a řidič musí kupovat novou baterii. Přitom by stačilo zvážit několik důležitých skutečností, které přímo ovlivňují životnost baterie a ta by vydržela mnohem déle. Co tedy dělat a nedělat?

Na baterii v autě má vliv řada faktorů, interních i vnitřních

Zásadní otázkou je, co ovlivňuje životnost autobaterie. Baterie jsou v zásadě jedna jedné velmi podobné, ale liší se tím, v jakém jsou modelu, v jaké verzi, s jakým motorem. A samozřejmě také tím, v jakých podmínkách je auto provozováno, jednak s ohledem na místo a počasí, ale také na styl jízdy a přístup řidiče. Co je třeba mít na vědomí při úvaze, jak je baterie zatěžována a jak dlouho vydrží?

iZdroj fotografie: Unsplash.com

Zásadní je, zda řidič jezdí krátké nebo dlouhé vzdálenosti. Jestli je automobil vybaven naftovým nebo benzínovým motorem. Jak je auto staré a kolik má najeto. A v neposlední řadě, jak moc je automobil vybaven elektronickou, jde o systémy napájené elektrickým proudem, včetně klimatizace. Zásadní je kupovat do auta baterii, která je doporučená výrobcem. Někteří řidiči podléhají dojmu, že je třeba koupit nejsilnější možnou baterii, která se pod kapotu auta vejde, ale to je mylná úvaha.

Baterie musí mít správnou kapacitu. Větší neznamená lepší

Pokud alternátor nezvládá baterii dobíjet na normální úroveň, je to k neprospěchu věci. Slabší baterii, než doporučení je cestou k četným potížím. Což znamená, že ani nová baterie není zárukou spolehlivého výkonu, pokud jde o špatně zvolenou kapacitu. Nicméně čím je baterie starší, ztrácí schopnost držet náboj. Touto logikou by se dalo tedy tvrdit, že nová baterie je lepší a vydrží déle.

iZdroj fotografie: Toyota

Pravdou je, že jde o nominální napětí a schopnost udržet jej. Pokud je baterie nová, ale je často přebíjena nebo přetěžována, její kapacita rychle klesne a technický stav se prudce zhorší. Čím je baterie starší, ztrácí schopnost držet dostatečný náboj. Je tedy přirozené si myslet, že mladá nová baterie je logicky lepší a více vydrží. Není to zcela pravda, protože nejdůležitější věcí je její nominální napětí a jeho udržování.

Žádoucí je občasná delší jízda, baterie se dobije

Baterie může být zcela nová, ale je-li příliš často přebíjena nebo příliš přetěžována, může se její technický stav dramaticky zhoršit. Co baterii škodí, to jsou krátké jízdy. Při nastartování motoru a používání palubní elektroniky dochází k vybíjení autobaterie, nicméně za jízdy je vygenerován dostatek energie k tomu, aby byla baterie dobita na běžnou hodnotu. Jsou-li jízdy velmi krátké, tak se baterie nestačí dobít. Ten, kdo jezdí pouze na krátké jízdy, obvykle v řádech několika minut, a často startuje, velmi poškozuje autobaterii.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Existují teorie, které tvrdí, že je potřeba minimálně dvaceti minut jízdy k tomu, aby byla baterie po nastartování opět dobita. Občasná dlouhá jízda je žádoucí pro udržení autobaterie v optimálním stavu. To platí hlavně pro zimní období. Extrémem je automobil parkovaný mimo temperovanou garáž, se kterým se jezdí jen občas. Takové auto trpí v mnoha ohledech, a stav baterie je jedním z parametrů, který se tímto zhoršuje.

Jak se k baterii chováte vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články