Necháváte běžet motor na volnoběh? Riskujete, že přestane fungovat. Musíte vědět o hranici času, apeluje automechanik

Motory aut nejsou stavěné na dlouhodobý volnoběh. Je lepší použít Start-Stop, nebo vypínat zapalování ručně?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Svět automobilů je plný pověr a mýtů. Bohužel jim motoristé velmi často podléhají, a tím někdy riskují zdraví a život, jindy zase destruují zbytečně své automobily. Je to tak, mnoho řidičů má provozování automobilu na volnoběh spojeno s řadou mýtů a pověr. Existuje spousta názorů na to, jak dlouho by měl motor běžet na volnoběh a zda to může způsobit poškození.

Poškození motoru, pokud běží dlouho na volnoběh, je mýtus

Někteří lidé tvrdí, že dlouhý chod na volnoběh může způsobit vážné problémy s motorem, zatímco jiní toto tvrzení odmítají. Jaké jsou běžné situace, kdy řidiči nechávají motor běžet na volnoběh? „Děje se to často při čekání na semaforech,“ říká specialista na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „v dopravních zácpách nebo prostě jen při krátkých přestávkách, kdy není důvod vypínat motor.“

iZdroj fotografie: Depositphotos

Někteří řidiči podle odborníka věří, že tím šetří palivo, protože předpokládají, že startování motoru spotřebuje více paliva. „Další argument je, že tak šetří pohonnou jednotku a baterii,“ dodává expert. Ale co je pravda? První omyl je, že řidiči šetří palivo tím, že nechávají motor běžet na volnoběh. Startování motoru neznamená výrazně vyšší spotřebu paliva. Moderní motory jsou navrženy tak, aby byly efektivní i při častém startování. Takže myšlenka, že dlouhý chod na volnoběh šetří palivo, není opodstatněná.

11 potíží, které mohou potkat každý dieselový motor, jak jim předejít?

Omyl číslo dvě, motor na volnoběh zatěžuje pohonnou jednotku a baterii. Není tomu tak. Nechat motor běžet na volnoběh nepřináší zásadní zátěž pro pohonnou jednotku ani pro baterii. Startování motoru často spotřebuje více energie než jeho chod na volnoběh. Pravdou naopak zůstává, že usazeniny mohou způsobit problémy. A jedním z potenciálních problémů spojených s dlouhým chodem na volnoběh jsou právě usazeniny. Ty se rychleji tvoří při nízkých otáčkách motoru, což může komplikovat jeho chod.

Patnáct minut a pak je třeba šlápnout pořádně na plyn

Pokud je usazenin příliš mnoho, mohou zasahovat do správného fungování motoru a způsobit problémy. Co je ideální doba pro chod na volnoběh? Pokud řidič nechává motor běžet na volnoběh déle než 15 minut, je doporučeno krátkodobé vytočení motoru. To znamená, že řidič by se měl rozjet a krátkodobě zvýšit otáčky motoru. Tím se usazeniny vypálí a minimalizuje se riziko problémů s motorem. Pozor je však třeba dát na to, že v některých zemích je zakázané ponechat auto běžet na volnoběh.

iZdroj fotografie: iStock

Nechat automobil stát s nastartovaným motorem déle než určitou krátkou dobu je za pokutu. Toto omezení je z důvodu ochrany životního prostředí a nesouvisí s tím, že by se mohl motor poškodit. Je třeba si uvědomit, že každý motor může být odlišný, a proto se doporučuje konzultace s výrobcem vozidla nebo odborníkem na automobily ohledně specifických doporučení pro váš konkrétní motor. Správná údržba a péče o motor jsou klíčové pro jeho dlouhou životnost a spolehlivost.

Necháváte motor běžet na volnoběh?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články