Zkušení řidiči vozí v autě rychlovarnou konvici a mají ji vždy po ruce. Ze zřejmého důvodu

Co dělat, když nejde povolit zničený šroub? Vhodnou pomůckou mže být ponorný vařič, popřípadě rychlovarná konvice.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Domácí kutil a automechanik samouk dříve či později na razí při údržbě auta na poškozený spojovací materiál. Šrouby a matice, zejména ty vystavené vlivu prostředí, ztratí svou původní strukturu, pevnost, konzistenci. Spečou se. Prostě se spojí v jeden kus a je téměř nemožné povolit je a rozšroubovat. Někdy je jedinou možností vzít paličku, sekáč a matici odseknout. A pak celé místo, včetně spojovací technologie, renovovat.

Bez ohřevu některé staré spoje nejdou rozpojit

Zničený spoj je vhodné provlhčit vhodnou chemikálií, nabízí se všemocné WD-40, ale ani to, hlavně u silně zničeného materiálu, nemusí zafungovat. Zkušený řemeslník ví, že je takto postižené místo zapotřebí napustit penetrační kapalinou a poté zahřát. S první částí se dá samozřejmě souhlasit, druhá část však není tak jednoduchá, zahřívání materiálu podléhá určitým technologickým postupům, a hlavně bezpečnostním opatřením.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Je třeba si uvědomit, že pokud je něco napuštěné tekutinou na bázi lihu či oleje, při zahřátí to může snadno vzplát. Zapovězené pro práci tak jsou veškeré hořáky s otevřeným plamenem. Problémem je také místo určené k ohřevu. V motorovém prostoru jsou nádržky a hadičky z hořlavého materiálu, navíc s náplněmi, které se lehce vznítí, olejem, benzínem. Variantou pro bodové zahřátí může být horkovzdušná pistole, ale ani ta není bez rizika.

Zahřívání otevřeným plamenem je značně nebezpečné

Rychlovarná konvice je v případě potřeby ohřevu bezpečnější. Horká voda pomůže zahřát požadované místo, i zde je potřeba vnímat bezpečnostní rizika. Nelze vzít litr vroucí vody a ten vylít jen tak do motorového prostoru. Zahřívat lze například tak, že se postižené místo obloží textilií a ta se pomalu napouští horkou vodou. Na vlhkost je velká část automobilu připravena, na vysoké teploty v určitých místech také.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pozor ale, kombinace obojího, tedy horka a vody, není pro automobil přirozená. Někteří kutilové používají drátěné spirály zapojené do zásuvky s 230 V, další riskantní věc. Či ponorné vařiče známe z dřívějších dob, nadšenci do kempingu by mohli vyprávět, ale to se opět posunujeme do oblasti rizika. Ve výsledku musí řidič připustit, že některé operace v domácích garáži lze uskutečňovat jen obtížně a výše uvedený postup je nutné brát s nadhledem a značnou rezervou.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Jak byste starý spoj zahřáli vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články