Na letošní podzim řidiči zakrývají ventilátor chladiče. Zjistili jsme, jaký to má efekt a co je k tomu vede

Jeden z motoristických mýtů říká, že se dá deskou z lepenky ovlivnit teplota motoru. Provedli jsme tedy test na našem redakčním autě.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Když po letní sezoně začnou padat teploty dolů, přemýšlejí řidiči o tom, jak izolovat auto a co nejrychleji ho pak zahřát. Existuje řada mýtů a pověr, ale i prověřených a fungujících tipů. Někdo zakrývá chladič lepenkou nebo jiným kusem podobného materiálu. Mýtus nebo praktická pomůcka?

Ventilátor chladiče má automatický systém zapínání

Chladič automobilu je vybaven speciálním ventilátorem, který se zapne snímačem teploty ve chvíli, kdy úroveň zahřátí motoru dosáhne hodnoty 85 až 95 stupňů Celsia. Ventilátor v systému chladiče se sám zapne a také sám vypne, když teplota klesne na normální hodnotu. Nejvíce bývá chladič zatížen v létě, když kromě přirozeného ohřevu motoru způsobeného provozem přispívá k ohřívání tak letní vzduch s vysokou teplotou.

iZdroj fotografie: Pixabay

Naopak v zimním čase se ventilátor chladiče nemusí zapnout vůbec, protože teplota pohonné jednotky s výjimkou nějakých ryze ojedinělých situací, nedosáhne hodnot potřebných pro sepnutí automatického spínače. Pomyslná mince má ale druhou, stinnou stránku. Systém se sice nepřehřívá, ale podle samozvaných expertů však nedokáže dostatečně zahřát. Obtíže mohou nastat zejména při dlouhé jízda na dálnici, nebo na hřebenech zamrzlých hor.

Deska na chladič? To by mělo napadnout už výrobce, ne?

Nedostatečné zahřátí omezuje kvalitu spalovacího cyklu a omezuje výkon motoru. Agregát pak může pracovat s horšími výsledky, a dokonce může dojít k jeho poškození. Opravdu je třeba mít povědomí o tom, že studené díly mohou fungovat hůře a může dojít k jejich destrukci. Přesto s optimálně běžícím motorem jeho teplota neklesá na tak dramatické hodnoty, aby začaly poškozovat auto.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Z toho vyplývá, že problém vyfukování studeného vzduchu do motorového prostoru přes chladič je smyšlenka. Jde o pouhý automobilový mýtus, který nemá reálný základ. Nevyplatí se zakrývat chladič kartonem, a to jak v mírném, tak i ve velmi silném mrazu. Lze dokonce přijít na situace, kdy je takové zakrývání kontraproduktivní.

Zakrýváte chladič nějakou deskou či lepenkou?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články