Řidička ignorovala v pražském Podolí změnu pruhů. Jela jako kamikadze v protisměru proti autům

Přejet do protisměru a řítit se čelem vstříc autům, je vysoce nebezpečné. Na vině je nepozornost a rutina.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Michala Ondráčka
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Michala Ondráčka
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Michala Ondráčka
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Michala Ondráčka
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Michala Ondráčka
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Michala Ondráčka
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Stereotyp a rutina jsou nebezpečné věci. Skutečně, pokud si člověk zvykne na nějakou činnost, kterou stále dokola opakuje, po čase ztratí ostražitost. Sníží svou pozornost, nevěnuje se okolí a detailům. Při vaření, domácích pracích nebo sekání trávy toho moc nehrozí. Při řízení automobilu však mohou být následky fatální. Do redakce nám napsal pan Michal Ondráček z Prahy, e-mail přišel 21. března 2023 a my jsme se rozhodli zveřejnit jej v plném rozsahu.

Rutina je škodlivá, člověk nedává pozor a chybuje

Hned v úvodu je třeba říct, že se nejedná o žádnou drastickou historku plnou nabouraných aut a tragických zranění. Naštěstí. Přesto ale je sdělení velice závažné, a kdo zná danou oblast, jistě sám toto potvrdí. Důležité je vědět, o jakou lokalitu se jedná. Jedná se o Podolské nábřeží v úseku mezi křižovatkou s ulicí Podolská a křižovatkou s ulicí Jeremenkova. Donedávna to byla ulice s dvěma pruhy v každém směru.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Michala Ondráčka

Později pravé pruhy ustoupily parkovacím místům a cyklostezce. Mezi protisměrnými pruhy pro běžnou dopravu je pak pás tramvajový se dvěma kolejemi. Nicméně pár týdnů je místní situace ovlivněna stavbou. Směr od Braníka k Vyšehradu byl uzavřen a sveden do pruhu, který byl původně jednosměrný, od Vyšehradu k Braníku. Zjednodušeně řečeno pro mimopražské řidiče nebo ty, kteří nechtějí hledat v mapě.

Situace v dopravě se může nečekaně změnit. Předvídejte!

Dříve pruh jednosměrný byl rozdělen na dva pruhy, jezdí se v obou směrech. Vše je signalizováno svislým i podélným dopravním značením. To ale řidiči z nějakého důvodu buď přehlížejí, nebo nerespektují. „Jel jsem ve svém autě od Vyšehradu do Braníka, přede mnou Volvo,“ popisuje zážitek pan Michal. „Jak jsem později zjistil, bylo řízené řidičkou. Oba jsme najeli odbočením doleva z ulice Podolská na Podolské nábřeží.“ 

iZdroj fotografie: Se souhlasem Michala Ondráčka

Čtenář byl podle svého líčení od první chvíle ostražitý. „Už samotné odbočení mi přišlo nestandardní, hlavně jak se řidička chovala v křižovatce, tak jsem raději zpomalil a udržoval si větší odstup.“ Po odbočení jel pan Michal stejně jako dotyčná řidička směrem od Vyšehradu do Braníka„Jeli jsme v pravém pruhu, levý pruh byl oddělený žlutými čarami a byl z něj vytvořen pruh pro automobily v protisměru,“ pokračuje s vyprávěním čtenář Michal. „Sám tudy jezdím denně a jsme zvyklý, že po zatočení přejedu do levého pruhu.“ 

Přejet a pokračovat v jízdě v protisměru je vysoce nebezpečné

On ten pravý pruh v podstatě neexistuje, je tam běžně parkování a stezka pro cyklisty. „Mám to zažité automaticky. Asi jako paní přede mnou, ve Volvu,“ vysvětluje čtenář, „která ale nereflektovala na aktuální situaci, přejela plnou čáru a jela v levém pruhu.“ Tedy v protisměru. „Neřešila, že se zdálky blíží v protisměru kolona aut,“ uvádí pan Michal. „Začal jsem brzdit, očekával jsem nejhorší. Na poslední chvíli si řidička všimla aut proti sobě a strhla Volvo doprava, ale jela jako kamikadze.“

iZdroj fotografie: Se souhlasem Michala Ondráčka

Naštěstí se nic nestalo. „Myslel jsem si, že je konec eskapádám, ale ne. Za chvíli další náznak kolize.“ Po pár stech metrech se silnice opět vrátila do původního nastavení, tedy k odděleným pruhům v každém směru, respektive dvěma pruhům v každém směru. Řidička jela v levém pruhu, pak z ničeho nic přejela do pruhu pravého. Přesně v místě, kde o chvilku později ze zastávky vyjel do stejného pruhu autobus MHD.“ Co bylo dál?

Ne každá řidičská chyba končí dopravní nehodou, naštěstí

„Následovalo opět strhnutí auta do druhého pruhu, tentokrát do levého. Naštěstí se nic nestalo,“ uklidňuje pan Michal. „Když to tak vezmu, tak značení na místě je v pořádku, ale i tak by stálo za to upozornit řidiče, ať si tam dávají pozor.“ To právě teď děláme. Známe to místo, máme redakci jen kousek odtud. Skutečně ten, kdo je navyklý jezdit tam denně, teď může mít tendence vjíždět do levého pruhu, který je ale protisměrným. Chybování souvisí s výše zmiňovanou rutinou. Je to velký problém nejenom teď v Praze Podolí, ale kdekoli na silnici.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Michala Ondráčka

Pokud je řidič zvyklý jezdit dnes a denně jednu trasu, po čase získá falešný pocit jistoty a přestane počítat s tím, že by něco mohlo být jinak. Situace se může kdykoli změnit. Stačí práce na silnici za zatáčkou. Nová hluboká díra v asfaltu. Řidič, který zastaví kvůli defektu pneumatiky. Poučení je jednoduché, i když jede řidič stejnou trasu už po dvousté, vždy musí dávat pečlivý pozor. Musí se soustředit, jako kdyby jel v daném místě poprvé, musí očekávat neočekávané. V opačném případě hrozí krize, kolize, autonehoda.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Co vy a rutina?

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články