Řidičské průkazy se zásadním způsobem změní. Skupina B už nebude pro auta do 3,5 tuny, můžou za to elektromobily

Máte elektromobil, tak budete muset do autoškoly?! To Evropská unie nemůže dopustit, takže se začnou měnit zákony.

i Zdroj fotografie: Silvio Pašmik / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Evropská unie s námi někdy pěkně mává. Změny v legislativě jsou občas tak zarážející, že občan netuší, jestli je to legrace, nebo to úředníci v Bruselu myslí vážně. Nedávno jsem psal o změnách, které nás čekají v evropském měřítku v rámci nové legislativy. Mimo jiné o tom, že dojde k rozdělení skupiny B na dva oddíly. Dnes je to jednoduché, s řidičákem supiny B je možné řídit automobily do hmotnosti 3,5 tuny. Dobrá, ať jsem přesný, je tady skupina B1 jako kategorie vozidel, které může řídit člověk po dovršení 17 let věku.

Skupina už nebude jako dřív, EU potřebuje udělat ústupek

Je zde ale omezení výkonu vozidla v maximální výši 15 kW. Dalším limitem je hmotnost v nenaloženém stavu 400 kg. Pokud se jedná o vozidla určená k přepravě zboží, je povolená hmotnost do 550 kg v nenaloženém stavu. Jinak řečeno, jde o taková ta malá autíčka „pro děti“. Krom toho je tady skupina B pro sedmnáctileté s mentorem. Ti mohou řídit běžné automobily, ale za podmínek stanovených zákonem.

EU tvrdě na řidiče: Největší změna řidičských průkazů v historii. Dotkne se i vás, nikdo neuteče. Co udělat, až poté sednete do auta?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jde o novinku od začátku letošního roku, a pokud čtete AutoŽivě, víte, o co jde. Junior mezi sedmnácti a osmnácti lety věku za volantem, vedle něj mentor bez trestných bodů. A pak je tady klasická skupina B. Počínaje věkovou hranicí dospělosti lze získat oprávnění řídit osobní automobil do hmotnosti 3,5 tuny s maximálním počtem 9 sedaček včetně řidiče. Prostě „klasické osobní auto“. K takovému vozu pak může být připojeno přípojné vozidlo do 750 kg.

„Pes za volantem“ zachránil řidiče před pokutou. Důkazní fotografie z rychlostního radaru pobavila celé Česko

Skupina B96 zahrnuje řidičské oprávnění pro ty, kterým stačí řídit auto (s přívěsem) o celkové hmotnosti do 4 250 kg. Co je výhodou tohoto řidičského oprávnění? Žadatel nemusí psát žádné testy a podle zákona ani nemusí absolvovat kurz. Stačí složit takzvanou doplňovací zkoušku z jízdy. Samozřejmostí jsou dvě výcvikové jízdy pro danou přípravu na zkoušku. To se teď ale změní. Pokud bylo doteď možné s řidičským průkazem skupiny B řídit auta do maximální hmotnosti 3,5 tuny, brzy by tento limit mohl být zvýšen na 4,25 tuny.

Elektromobily jsou těžké a řidiči by museli do autoškoly

Návrh schválil Evropský parlament a nyní se čeká na doladění rámcových podmínek. Tato změna je především pozitivní zprávou pro milovníky obytných vozů. Ti nebudou omezeni při výběru a nebudou muset řešit problémy s hmotností. Jinak řečeno, nebude třeba dělat si řidičák na náklaďák, tedy kategorii C. Samozřejmě že ale nejde primárně o nomády s obytnými vozy. Jedním z důvodů pro zvýšení limitů je, že elektromobily jsou podstatně těžší než auta se spalovacím motorem.

Obrat o 180 stupňů. Evropská unie zakázala prodej elektromobilu. Rozhodnutí platí i na území Česka

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A pokud nám je EU cpe do garáží, nemohou stát v cestě legislativní problémy s hmotností a řidičáky. Evropská unie se tímto krokem snaží přiblížit elektromobily novým řidičům. Evropský parlament měl v návrhu dodatek, podle kterého by se zvýšení maximální přípustné hmotnosti na 4,25 tuny týkalo pouze vozidel s alternativními pohony. Tento dodatek byl ale nakonec vyňat. Navýšení hmotnostního limitu se bude vztahovat na všechny typy pohonů.

Přesné znění zákona se teprve ukáže, tak se nechme překvapit

Tedy nejen na alternativní. Nicméně, jedno důležité omezení zůstává. Aby bylo možné řídit auto s hmotností do 4 250 kilogramů, musí mít člověk řidičský průkaz skupiny B minimálně dva roky. Uvidíme, jak přesně to nakonec bude definováno. Mluvilo se totiž o kategorii B+, která by umožňovala řídit auta do hmotnosti 4 250 kg. A kategorie B by vlastně zůstala nezměněna. Tak až oficiální dokumenty ukážou, jak to tedy bude.

„Mám drahé SUV, můžu si dělat, co chci, a ještě provokovat ostatní!“ Osobní zkušenost s ignorantem v přímém přenosu

Pozitivní zprávou je, že zvýšení maximální přípustné hmotnosti pro řidičský průkaz skupiny B by mělo platit pro všechny země Evropské unie. Evropské volby jsou za námi. Asi bude zapotřebí nějaký čas počkat, než si tam vše sedne a noví zástupci začnou úřadovat. A pak se ukáže, kdo si sedne za volant velkých aut a kdo bude muset znovu do autoškoly. 

Dělá EU správná rozhodnutí?

Zdroj: EU
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články