Věk souvisí s tím, jak člověk řídí, ale jen to určité míry. Mladý řidič může být lepší než ten ve středním věku.
Máte řidičský průkaz? A v kterém roce jste se narodili? Tyto dvě věci spolu mohou teoreticky souviset. Nedávno jsem narazil na zajímavost z velké Británie, kde začalo rezonovat téma nových pravidel ohledně řidičských průkazů. Právě v souvislosti věku, vydání řidičského průkazu a platnosti. Tedy přesněji řečeno různých omezení. Nejdřív proberu to, co řeší ve Velké Británii, a pak bych to přenesl na naše prostředí. Protože pokud se dá někde inspirovat k lepšímu, proč to neudělat? A naopak, pozor na to, pokud někde někdo vymýšlí hlouposti.
Inspirace dobrými věcmi ano, ale hlouposti v ČR nechceme
Je na zváženou, aby se toho u nás nikdo nechytl a nepovažoval to za krok k lepšímu. To už jsem zažil také. Ve Velké Británii platí, že motoristé narození v určitých letech čelí omezením, jinak řečeno nemohou jezdit tak jako „běžní“ řidiči s běžným řidičským průkazem. Tohle u nás funguje do určité míry také. Byl u nás zaveden řidičský průkaz pro sedmnáctileté řidiče. A ti nesmí jezdit sami. Musí mít vedle sebe svého mentora. Mentor, tedy institut mentora, podléhá zákonným parametrům. Nemůže si tam sednout každý.
Tak zaprvé, mentor musí mít řidičské oprávnění pro skupinu B po dobu více než 10 let. V posledních 5 letech nesmí být mentor zbaven práva k řízení motorového vozidla na území ČR a nesmí být ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel. Co dál? Mentor nesmí mít zadržený řidičský průkaz. A co může mít největší vliv na to, když chce mladý člověk mít vedle sebe např. rodiče? Mentor nesmí mít žádný bod v bodovém hodnocení. Mentor musí být zapsán v Evidenční kartě Řidiče L17.
Omezení řidičského průkazu L17 tedy je, že mladý řidič ve věku do 18 let smí řídit motorové vozidlo skupiny B pouze za přítomnosti konkrétního zkušeného řidiče, který je zapsán v registru řidičů jako jeho mentor. V Británii byla vydána rozsáhlá aktualizace řidičského průkazu s odstupňovanými variantami. A zjevně to nestačí, prý se objevují další požadavky na odstupňované řidičské průkazy, přičemž mladším motoristům by mělo být zakázáno přepravovat jiné lidi. Organizace pro bezpečnost silničního provozu IAM RoadSmart zjistila a ve své studii publikovala, že doporučení DD40 (nebezpečné řízení) bylo v roce 2023 rozdáno velkému podílu osob ve věku 17–25 let.
Jsi mladý? Pak nesmíš vozit v autě jiné mladé lidi, je to risk
Tedy narozeným v letech 1999 až 2007, konkrétně v podílu 38 procent. Čísla jsou ještě více zarážející, protože tato věková skupina představuje pouze sedm procent všech držitelů řidičských průkazů. Chápu to tak, že v Británii sedmiprocentní podíl řidičů dělá 38 procent závažných přestupků. Nové návrhy mají podporu silničních aktivistů. Navrhovaná úprava zákona o motorových vozidlech by v pasáži zaměřené na řidičské průkazy a nové řidiče zavedla řadu omezení. Šlo by právě o nově kvalifikované řidiče na prvních šest měsíců, včetně kontroly povoleného počtu mladých cestujících a nulového limitu alkoholu.
Tohle je docela absurdní, řeší tam porušování předpisů, ale pokud se nepletu, mají tam povolenou hranici 0,8 promile v krvi. Jak je to u nás? Jak všichni víme, u nás je nulová tolerance. Podle kompetentních expertů je prý mnoho tamních mladých lidí nezodpovědných. Návrh zákona také navrhuje omezit nové mladé řidiče při jízdě v noci nebo, jak jsem řekl, přepravovat mladé cestující. Absolvování praktické řidičské zkoušky je podle britských odborníků úplně prvním krokem v kariéře každého řidiče. Ovšem prý pak zbývá ještě mnohem víc, co se musí naučit, aby se člověk stal bezpečným řidičem.
Omezení fungují i u nás, typicky jde o souvislosti se zdravím
K tomu mám několik věcí. Ano, souhlasím s tím, že autoškola nenaučí člověka řídit. Pak si říkám, jestli by teda nebylo od věci změnit systém. Nastavit autoškoly tak, aby opravdu naučily lidi řídit. A ne aby jim jen „daly“ doklady a pustily rovnou do provozu. A pak aby se zpětně řešily nějaké restrikce a nějaká další omezení. Zakázat mladým jízdu v noci, s tím nesouhlasím. Jaký je rozdíl mezi tím, když se mladý člověk naučí jezdit v noci v osmnácti letech nebo třeba v jednadvaceti? Jen se oddálí čas, kdy by měl mít povolení jezdit po tmě. Za mě je to nesmysl.
Z druhé strany věkové linie jsou tady senioři. Je tady určité omezení, resp. povinnost. Platí, že starší lidé musí chodit na pravidelné zdravotní prohlídky, detaily máme v jiném článku. Pokud to zdravotně už není v pořádku, neznamená to, že automaticky nesmí řídit. Ale mohou jezdit v rámci nějakého omezení. A podobně může omezení fungovat i pro řidiče, kteří mají nějaký zdravotní problém. Nutně se to netýká věku. Řeší to harmonizované kódy a národní harmonizované kódy, které jsou uvedeny v příloze č. 5 vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů, ve znění pozdějších předpisů.
V řidičském průkazu podle § 1 odst. 5 bodu 12 uvádí harmonizované kódy podmínky či omezení, kterými se musí řidič řídit. Mezi nejznámější harmonizované kódy patří jistě „Ochrana nebo korekce zraku“. Když se nad tím zamyslím, myslím si, že u nás je toto všechno vyřešeno naprosto v pořádku. A že se ve velké Británii snaží objevit kolo. Jen tedy doufám, že se u nás někdo z politiků nebude chtít inspirovat tím, že by se řidiči měli začít kastovat podle věku. Myslím si, že tak, jak je to u nás nastavené, je to úplně v pořádku. Pokud tedy nový návrh v Británii projde, bude se týkat vždy těch ročníku, které budou spadat do kategorie 17 až 25 let. A půjde o omezení jízdy v noci, snížení tolerance promile v krvi a omezení jízdy s mladistvými cestujícími. U nás se nic takového nechystá. Bohudík.