Nová povinnost pro statisíce seniorů za volantem: Bez správného posudku v autě jim hrozí pokuta až 10 000 Kč

Zdraví máme jen jedno a bohužel ne vždy jde o zdraví bezproblémové. Kdo má nějaké potíže, musí leckdy čelit i komplikacím ze strany státu.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jedna dobrá zpráva a jedna zpráva špatná. Nebo to řeknu jinak, dobrá zpráva pro lidi s Aspergerovým syndromem, špatná zpráva pro lidi se srdečními potížemi. Tak nejprve ta dobrá zpráva. Lidé s autismem, kteří nemají poruchu intelektu, mohou v České republice získat řidičský průkaz. Tato změna vstoupila v platnost 1. ledna 2025 v rámci novely vyhlášky č. 277/2004 Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel. Je to zásadní věc. Ten, kdo o problematice moc neví, to možná nechápe.

Zdravotní potíže mohou člověka připravit o řidičské oprávnění

Autismus automaticky neznamená vyřazení ze společnosti. A Aspergerův syndrom, jakási „lehčí forma“ autismu, už vůbec ne. Řeknu to jinak, sám mám někdy dojem, že trpím určitou formou Aspergerova syndromu. A ne, neplácám, vím o tom poměrně hodně. Odborné literatury na toto téma jsem nastudoval opravdu hodně. Zagooglete a zjistíte, že lidé s Aspergerovým syndromem mají možná určité potíže, ale ty jsou charakteru, který nebrání tomu, aby řídili auto. Což ale ještě do konce minulého roku nesměli. Teď je to jinak. Novela odstranila jasnou diskriminaci.

Pro získání řidičského oprávnění je kromě standardního vyšetření praktickým lékařem vyžadováno i odborné posouzení dopravním nebo klinickým psychologem. Tak jako tak, změna přináší úlevu mnoha lidem s autismem, kteří byli dříve z této možnosti vyloučeni. Naopak radost nemohou mít lidé, kteří mají potíže se srdcem. Jestliže od roku 2025 mohou mít řidičák lidé s autismem, tak naopak platí, že problém mají senioři, kteří mají byť jen lehká srdeční onemocnění. Platí, že když motorista dosáhne věku 65 let, má zásadní povinnost.

Jde o zdravotní záležitost, řidič musí ke svému praktickému lékaři a žádat speciální potvrzení. Řidičák u sebe vozit nemusíme, ale tohle potvrzení u sebe řidič mít fyzicky musí. Kdo opomene anebo to nebude řešit, hrozí mu pokuta 1 500 Kč, ve správním řízení je to ale až 10 000 Kč. A nezůstává jen u jednoho lékařského papíru. Věc se týká motoristů s kardiovaskulárním onemocněním ve věku nad 65 let. Nejsou sami, jestli to vnímám správně, tak mimo věkový rámec jsou tady majitelé řidičského průkazu skupiny C, C+E, D a D+E. Ti musí mít další posudek od lékaře.

Nejde o zamilované, ale o skutečné srdeční potíže

O čem přesně to je? Nejde o nějaké drastické srdeční potíže, které laici znají jen z lékařských seriálů. Dramatická hudba, přímá masáž srdce, defibrilátor. Nezlehčuju to, v žádném případě. A opět, i tady mám poměrně vážné osobní důvody a bohužel také nemalé znalosti. Takže vím, že stačí, když člověk trpí problémy spojenými s dušností. To kardiologové souhrnně označují jako NYHA. V několika stupních. Jestliže řidič spadá do kategorie, tedy že nezvládá vyšší námahu či rychlejší běh, ale obtíže jej neomezují v běžném životě, jde o první stupeň.

V druhém stupni pacient zvládá maximálně rychlejší chůzi, běh už ne, a příznaky mu způsobují menší omezení v běžném životě. Lidé z obou kategorií musí na návštěvu u specialisty a žádat posudek zdravotní způsobilosti k řízení auta. Popřípadě obnovit jeho stávající platnost. Zhoršení situace a zhoršení „trestu“ ještě umocňuje skutečnost, že si potvrzení musí lidé platit sami. Nejde o léčbu, jde o žádost. A to už vůbec neřeším, jak dlouhé jsou čekací lhůty na vyšetření. Kdo někdy chtěl nějaké odborné vyšetření, ten ví, že měsíc není žádná doba.

Ani čtvrt roku, naopak, to je docela běžná doba. A co na to říkají samotní senioři? No, radost samozřejmě nemají. Ti, kteří o nové povinnosti vůbec vědí. Takže co si z toho odnést? Nová pravidla pro seniory za volantem přinášejí nejen nové povinnosti, ale také riziko vysokých pokut. Problémy, stres a nutnost jít k lékaři. Tedy nic, z čeho by měl mít člověk radost. Opravdu bylo tohle zapotřebí?

Je to spravedlivé?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články