Řidiči, kteří mají povinnost podat žádost a odeslat ji, by neměli váhat. Mohlo by se stát, že si dlouho nezajezdí.
Pokud by to záleželo jen a pouze na Evropské unii, tak by platilo, že musí být zavedeny povinné testy pro řidiče. Typicky pro seniory. Zdravotní testy velmi přísné a nekompromisní. Ideálně pak ve spojení s povinností jít znovu do autoškoly. Přesně tohle se v kuloárech EU šíří. Už jsem o tom nedávno psal a znovu řeknu, jako tehdy, že je to nesmysl. Proč hnát staré lidi do autoškoly? Vždyť by to pro ně byla obrovská psychická zátěž. A také finanční.
EU vymýšlí věci, nad kterými velmi často zůstává rozum stát
Tím neříkám, že by měli starší lidé ignorovat svůj věk. Ale ani to se neděje. Lékařské kontroly, po nichž EU tak volá, už u nás také fungují. V České republice již funguje systém zdravotních prohlídek pro starší řidiče. Tento systém, který je povinný od 65 let, zahrnuje komplexní zdravotní prohlídku včetně vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Prohlídky jsou povinné v 65 letech, poté ve věku 68 let a následně každé dva roky.
Tento systém je navržen jako prevence a není zaměřen na to, aby řidičům způsoboval potíže. Je důležité zdůraznit, že zhoršení zdravotního stavu automaticky neznamená odebrání řidičského oprávnění. Pokud lékař zjistí, že zdravotní stav řidiče již není ideální, může dojít pouze k omezení jeho schopnosti řídit, což se zapíše do řidičského průkazu a řidič může za daných podmínek nadále jezdit.
Jinak řečeno, pokud má senior potíže, může, pokud to lékař dovolí, dál jezdit. V rámci specifických podmínek. Tady EU tak trochu zaspala a my máme vystaráno. Nicméně platí, že se věc týká všech řidičů. Jak to myslím? Tak, že nikdo nemládne. A že dříve či později každý z nás, pokud osud dovolí, dosáhne seniorního věku. A pak bude muset každý z nás k lékaři pro povolení, jestli může řídit. Je to plošné, a je to v pořádku.
Statistika odhaluje nepříjemnou pravdu o tom, kdo často bourá
Plošné nařízení také platí v jiné rovině. Další skupinou řidičů, kteří budou muset podstoupit nové povinné testy, jsou ti, již často porušují dopravní předpisy. Statistiky ukazují, že 25 % všech vážných nehod způsobuje pouhých 8 % nejrizikovějších řidičů. Můj názor? Že to je síla. Omlouvám se za to, za tohle expresivní vyjádření. Ale pokud to tak je, pak je tady jen pár lidí, kteří dělají na silnicích největší zlo. Jde o notorické typy.
Tyto osoby neřeší následky, je jim zjevně všechno jedno. Tito řidiči nereagují na hrozbu trestných bodů, na pokuty. Je vysoká pravděpodobnost opakovaného porušování předpisů. Pro ně jsou od dubna 2024 připraveny povinné psychologické a terapeutické programy. Ty mají za cíl změnit jejich chování a motivovat je k dodržování pravidel. Programy se nezaměřují na opakování pravidel silničního provozu, ale na uvědomění si důsledků vlastního chování.
Terapie pomůže, ale jen pokud se řidič sám chce změnit
Terapie se týkají řidičů, jimž byl uložen trest nebo správní trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel na dobu nejméně 18 měsíců. A těch, kteří odmítli podstoupit dechovou zkoušku nebo zkoušku na přítomnost omamných či psychotropních látek. Dále také těch, kterým to nařídí soud. Já bych byl asi přísnější. Pokud někdo stále dokola opakuje ty samé přestupky, vzal bych mu papíry na doživotí.
Chápu, že je potřeba být tolerantní. A tolerance může spočívat v tom, že trest je dočasný, ve smyslu, že jednou skončí. Řešením může být účast na nějaké seanci či kurzu. Ale pokud někdo pořád dokola dělá jednu a tu samou věc, jediné řešení je připravit ho o řidičák. A pokud bude řídit bez řidičáku pak je tady vězení. Chápu, že to takhle může znít krutě.
Ale v reálném světě, kde takový hulvát sedá do auta, páchá přestupky, ohrožuje ostatní a nedej bože někomu ublíží, si nic jiného nezaslouží. Nebo se pletu? Každopádně pro všechny, kterých se to týká, platí, že nelze podání patřičné žádosti odkládat. V případě prohlídky pro seniory je to skutečně velmi důležité. Od druhé skupiny lidí je to o tom, jak dlouho chtějí být bez řidičáku. Popřípadě o tom, že musí vyhovět liteře zákona a soudu.