Nově bude možné řídit s řidičákem skupiny B auta s vyšší hmotností než dosud. Neplatí to ale plošně, je tady pouze vybraná část aut.
Co je podstatou co nejnižší spotřeby automobilu? Je tady řada faktorů. Konstrukce, jízdní styl řidiče, je toho opravdu hodně. Ale jedna z věcí je hmotnost auta. Čím těžší auto je, tím vyšší má spotřebu. To je fyzika. Stačí si to představit úplně jednoduše. Malé autíčko, hračka, stačí do něj cvrnknout a jede. Velké vozidlo se ani nepohne. Je třeba mnohem vyšší síly. A to vyžaduje energii. A ta se získá spotřebováním nějakého paliva. Ještě jinak, je to, jako když člověk chodí do fitka a chce se zbavit nějaké hmotnosti. Je tedy paradoxní, že elektromobily jsou tak těžké.
Auta jsou větší a stále těžší, tak je třeba změnit pravidla
Tedy ono to má svou logiku, technologie včetně baterií má prostě svou hmotnost. Paradoxem je, že takzvaně ekologická auta jsou těžší než ta, které část veřejnosti považuje za nežádoucí. Myslím vozidla se spalovacími motory. Nejde jen o tuto bizarní situaci. Věc je tak zásadní, že si vyžádala i legislativní změny. Evropská unie tak přichází s novinkami, které ovlivní každého držitele řidičského průkazu skupiny B.
Nová pravidla přinášejí určitou větší svobodu pro řidiče, ale také zásadní změny pro automobilový průmysl. Brusel totiž schválil zvýšení hmotnostního limitu vozidel, která lze řídit s běžným řidičským oprávněním skupiny B. Své o tom ví „současní řidiči“, tedy držitelé řidičského oprávnění skupiny B. Ti vědí, že mohou legálně sednout jen do auta s maximální hmotností 3,5 tuny. Co je tedy nového? Posun z dosavadních 3,5 tuny na 4,25 tuny. Ale pozor, není to jen tak. Aby si nějaký vykuk, co tahá auta z Německa, nemyslel, že může dát na podval monstrum, které dosud vozit nemohl.
Tato změna se týká pouze vozidel splňujících určitá kritéria, a to platí pro obytné vozy. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Jednoduše to, že budeme moci řídit větší vozidla, aniž bychom museli absolvovat další zkoušky nebo si pořizovat speciální skupiny. Změna je obrovským krokem vpřed. Přináší výhody nejen řidičům, ale i výrobcům automobilů. Ti se totiž dosud museli potýkat s přísnými hmotnostními limity, které je nutily dělat kompromisy mezi výbavou a celkovou hmotností vozidla. Tedy, jsou to skutečně výhody?
Platit to začne až čtyři roky od schválení EU, a to nejpozději
Prostě teď výrobci budou moci bez ostychu vyrábět větší a těží auta. A o spotřebě už jsme mluvili. Evropská komise tímto krokem reaguje na dlouhodobé výzvy Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), která upozorňovala na nedostatek řidičů schopných řídit větší vozidla. Změna pravidel má usnadnit nábor nových řidičů a přilákat více lidí do tohoto odvětví. No, já nevím, tady si myslím, že jde o něco trochu jiného. I když ano, chápu.
I na obyčejné auto pro kurýra, do města, by za chvíli skupina B nemusela stačit. Pokud by šlo o elektromobil s velkými bateriemi. Kdy se těchto změn dočkáme? Dohoda mezi Evropským parlamentem a Radou EU již byla schválena. Nová směrnice vstoupí v platnost 20 dní po zveřejnění v Úředním věstníku EU a členské státy budou mít čtyři roky na to, aby ji zavedly do svých národních legislativ. A co to znamená pro běžné řidiče? Máme dostatek času se na tyto změny připravit. Ještě jednou a raději v bodech, aby to bylo zcela jasné.
Majitelé obytných aut teď mohou začít tak trochu jásat
Ano, Evropská unie zvýší hmotnostní limit u řidičského průkazu skupiny B ze 3,5 na 4,25 tuny. Ovšem pouze pro obytná auta. Nebude to platit pro osobáky. Tam bude stále platit limit 3,5 tuny. Jak jsem narážel na elektromobily, tak některé zdroje uvádějí, že změny se elektromobilů týkat nebudou. Byť se u nich na zvýšení hmotnosti také apelovalo. A pořád ještě nejsme na konci toho, co řidiče čeká.
Aby mohl řidič sednout za volant obytného vozu s hmotností do 4,25 tuny, neobejde se to bez školení. Podle všeho bude muset řidič zvládnout školení či test. Nebo školení zakončené testem. Tady to nechává EU na každém členském státu. Zvýšení hmotnostního limitu je tedy v procesu schvalování. Jakmile ho formálně přijmou Evropský parlament a rada, bude na členských státech, než ho zavedou do praxe. Nejpozději do roku 2030.