Máte-li možnost volby, pojedete radši v noci autem, anebo se v osamění vydáte do zimy a tmy nočního neznáma? EU rozhodla za vás.
Skutečně nevím, jestli nežiju v nějakém matrixu. Kde si z nás dělají vládní a vedoucí orgány legraci a hrají si s námi jako s loutkami. Jen dopíšu jeden článek o tom, jak EU uvažuje o novém řidičáku pro těžká auta, je tady nová zpráva. Která se týká toho, jak EU chystá přísnější pravidla pro seniorní řidiče a chce je poslat znovu do autoškoly. Následuje pak další informace z jiného soudku. Týká se toho, že by mladí řidiči měli mít omezení a nesměli jezdit v noci.
EU se činí a padá návrh za návrhem, jeden lepší než druhý
V noci, respektive za tmy. Já fakt nevím. Žiju v Evropě nebo v Absurdistánu? Takže k té poslední informaci. Možná už jste ji zachytili, a pokud ano, není to aprílový žert. Evropská unie zvažuje nový návrh, který by mohl zásadně ovlivnit řidiče začátečníky. Koncept se zaměřuje na snížení nehodovosti mezi méně zkušenými řidiči. A počítá se zákazem nočních jízd pro ty, kteří vlastní řidičský průkaz méně než tři roky.
Pokud bude návrh schválen, řidiči s touto krátkou praxí by mezi půlnocí a šestou hodinou ráno nesměli řídit. To by mělo vést ke snížení nehod způsobených jejich nezkušeností, zejména v náročných nočních podmínkách. Statistiky prý ukazují, že začínající řidiči jsou v noci častěji účastníky vážných nehod, ať už jako viníci, nebo oběti. Dobře, takže pokud jsem mladý a někdo to do mne v noci napálí, zakážou mi kvůli tomu řízení auta?!
Jistě, je tady logický nedostatek praxe, nevypěstované reflexy a podcenění rizik spojených s jízdou v noci. Ale jak jinak než praxí se tohle může mladý člověk naučit? Respektive nový řidič, protože udělat si řidičák může klidně senior v pokročilém věku. Návrh vyvolal rozporuplné reakce, a to jak od odborníků na silniční bezpečnost, tak od veřejnosti. Logicky. Podporovatelé tvrdí, že opatření by mohlo přinést výrazné snížení nehodovosti a chránit životy mladých řidičů. Vždy říkám, že nemám nic proti bezpečnosti, naopak. Ale pomůže tohle?
Mladí a začínající řidiči v noci nevyjedou, počkají na rozednění
Důraz je prý kladen na prevenci a zvýšení veřejné bezpečnosti. Právě to je cílem evropské dopravní politiky. Na druhou stranu, odpůrci tohoto zákazu upozorňují na to, že by omezil svobodu pohybu mladých řidičů a vedl k jejich diskriminaci. Jistě. Už to vidím. Je mi dvacet, udělám si řidičák, najdu si jako mladý svobodný člověk práci na více směn, jezdím do práce a práce v noci. Ale kvůli EU nebudu moct sednout za volant.
Pojedu sám temnou nocí. V MHD. A to se na to dívám jako chlap. Úplně vidím mladou ženu, jak je ráda, že nemůže jet autem. Ale že čeká sama opuštěná někde na zastávce na periferii. Doma by byla autem za čtvrt hodiny, ale nočním busem pojede hodinu. Se strachem, že jí někdo ublíží. Co je lepší a přijatelnější riziko? Klidně se žen v noci na ulicích zeptejte. Skupiny obhajující práva mladých lidí a lidská práva tvrdí, že takto přísné opatření je nepřiměřené.
Že by bylo vhodnější investovat do lepšího vzdělávání řidičů nebo zlepšení dopravní infrastruktury. Souhlasím, pod to se klidně podepíšu. Víc než to, už roky pomáhám s přípravami řidičských kurzů a škol. Trávím svůj volný čas tím, že pomáhám lidem zlepšit se v řízení. Návrh je zatím ve fázi diskusí, o termínech a dalších krocích se zatím nemluví.
Ovšem jeho přijetí či zamítnutí bude mít zásadní dopad na mladé řidiče po celé Evropě. Bez ohledu na to, jak rozhodnutí dopadne, se Evropská komise snaží najít způsoby, jak zvýšit bezpečnost silničního provozu a snížit počet tragických nehod. To je samozřejmě v pořádku. V pořádku ale není, že to dělá prostřednicím opatření, která jsou nejenom nepopulární, ale doslova nelogická a hloupá. Nebo se pletu?