Řidiči se od ledna 2025 nevyhnou povinným kontrolám: 3+1 povinnosti musí mít v pořádku, jinak zaplatí mastné pokuty

Loňský rok přinesl řadu změn a ty platí nadále, řidiči nesmí udělat chybu. Nový rok k tomu přidává další povinnosti a pokuty.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Vánoce, jak rychle přišly, tak taky odešly. Silvestr jako kdyby nebyl. Rok 2025 je tady a s ním přichází i řada povinností, které se dotýkají každého řidiče v České republice. A co to znamená pro nás, běžné motoristy? Jednoduše řečeno – více kontrol, přísnější pravidla a vyšší pokuty za chyby, jež jsme možná dříve přehlíželi. Nevím jak vy, ale já tohle slyšet nechtěl. Myslet si, že dojde k nějakému uvolnění, by bylo asi naivní.

Definitivně zavřít všechny STK v ČR a zrušit povinné kontroly našich aut. Jen z nás tahají peníze, v praxi nejsou k ničemu

Rok 2025 přináší zásadní změny a udržuje novinky z loňska

Je tady tedy jedna věc, a to zvýšení maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích některých dálnic na 150 km/h. Ale to je asi tak všechno. Kdo nechce prožít nový rok plný nepříjemných překvapení v podobě mastných pokut, měl by se připravit. Všechno, co potřebujete vědět, víme, takže co nás čeká a nemine? Začněme povinnou výbavou. Reflexní vesta, výstražný trojúhelník a autolékárnička – to jsou tři základní věci, které musí být v každém autě. A ne, není to jen o tom, že to vyžaduje zákon. Tyhle drobnosti mohou doslova zachránit život. Reflexní vesta by měla být vždy po ruce, ideálně v přihrádce u řidiče.

i

Při nehodě nebo poruše ji musíte obléknout ještě předtím, než vystoupíte z auta. Jinak postrádá smysl. Stačí jedna, pro řidiče, já bych ale dal do auta ideálně jednu pro každého člověka. Výstražný trojúhelník musí být umístěný alespoň 50 metrů za vozidlem, aby byl viditelný pro ostatní řidiče. Popřípadě před zatáčkou. Lékárnička je samozřejmostí, podle nové vyhlášky už není třeba měnit ji, i když uplynula její expirace. Rezervu už vozit nemusíte, máte-li sadu na opravu pneumatik, runflaty nebo sjednanou asistenční službu. Zjednodušeně řečeno, tohle už jsem řešil i v jiných článcích.

Agresoři v černém Mercedesu vybrzdili řidiče, drsně „si to šli vyříkat“. Překvapení, vystoupili členové Policie ČR v civilu

Další oblastí, na kterou si musíme dát pozor, je technická kontrola, tedy STK. Pokud vám platnost STK vyprší, může vás to vyjít pěkně draho. A ne, pár dní bez platné technické už „neprojde“. Policie může od ledna 2025 kontrolovat platnost STK mnohem důsledněji, tlak na sledování STK a jejich činnosti je patrný už od roku 2024. Za mne je to tak trochu hon na čarodějnice. Ať jsou důvody jakékoli, děje se to a policie technický stav aut bedlivě sleduje. Pokud vás hlídka zastaví a zjistí, že STK není platná, hrozí pokuta od 1 500 do 2 500 Kč. A ve správním řízení může částka vystoupat až na 10 000 Kč.

Stanice STK jsou pod tlakem a drobnohledem, stát po nich jde

Navíc pokud je auto technicky nevyhovující, může vám být uložen zákaz řízení až na jeden rok. Takže pokud jste na STK zapomněli, raději si ji co nejdříve zařiďte. Na Portálu dopravy si můžete nastavit upozornění, které vás na blížící se konec platnosti STK včas upozorní. Stačí zadat svůj e-mail nebo telefonní číslo a upozornění vám přijde formou SMS nebo e-mailu. Už vloni se začaly objevovat častěji u silnic mobilní stanice na měření emisí. A tohle se nezmění. Tedy změní, ale k horšímu pro ty, kteří mají auta v nepořádku.

i

Máme tady novou složku kontrolního aparátu. Od ledna 2025 se na silnicích zavádějí nové kontroly technického stavu vozidel a emisí. Inspektoři Inspekce silniční dopravy (INSID) budou vybaveni mobilními jednotkami na měření emisí. To jim umožní provádět kontroly v terénu. Pokud vozidlo nevyhoví, hrozí nejen pokuta, ale i zákaz další jízdy nebo odebrání technického průkazu na místě. Kontroly se zaměřují především na nelegální úpravy, jako je odstranění katalyzátoru nebo filtru pevných částic. Takže pokud jste si mysleli, že si s autem můžete dělat, co chcete, raději na to zapomeňte. Klasická „oprava“ katalyzátoru tím, že „se vymlátí“, je cestou do pekla.

Doklady není třeba vozit, platnost ale musí být v pořádku

A co doklady? Dobrá zpráva je, že je už nemusíme fyzicky vozit s sebou. Policie si při kontrole dokáže vše ověřit v databázi. Stačí, když se prokážete občanským průkazem nebo eDoklady v mobilu. Ale pozor, tohle platí jen na území České republiky. Zároveň platí, že musíte mít reálně všechny doklady platné, ne po expiraci! Pokud se chystáte do zahraničí, řidičský průkaz, občanku a zelenou kartu si s sebou vzít musíte. To se tedy také mění, ale znáte to, hádejte se někde s rakouským policistou.

i

Pár slov závěrem. Rok 2025 přináší řadu změn, které mají za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a zlepšit technický stav vozidel, zachovává si změny z roku 2024. Ať už jde o povinnou výbavu, technickou kontrolu nebo doklady, všechno to má jedno společné – ušetřit nám starosti a zajistit, že budeme na cestách v klidu. Nicméně při porušení se vše obrátí proti nám, řidičům, a prostřednictvím pokut opomenutí draze zaplatíme. Tak pozor.

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Máte všechno v pořádku?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články