Parkovací brzda není v autě jen tak pro legraci nebo jako nadbytečný prvek příplatkové výbavy. Řidič by ji měli používat, a to správně.
Majitelé a řidiči vozů s automatickou parkovací brzdou to mají relativně jednoduché. Pokud je systém automatický, tak k aktivaci parkovací brzdy dochází samovolně po zaparkování. U automobilů s přímo řazeným mechanismem to je právě naopak, tam musejí být řidiči aktivní a sami rozhodovat o použití. Kdy se má parkovací brzdy používat?
Mýty nutí řidiče používat ruční brzdu špatně nebo vůbec
Vždy, když je auto odstaveno, zejména bez dozoru na veřejném parkovišti, před domem. Tradičně také při parkování do kopce, kde funguje jako prevence proti samovolnému rozjetí. Jde o efektivní zabránění dopravní nehodě. Co ale tradiční pověry a mýty? Jeden z mýtů je, že se nemá parkovací brzda používat v zimě, protože za nízkých teplot přimrzne. Vhodnější má být zařazená zpátečka nebo první rychlostní stupeň.
Dejme tomu, skutečně občas hrozí přimrznutí, ale u moderních automobilů by se to stávat nemělo. Staré vozy s bubnovými brzdami, tam určité riziko je. Jeden z mýtů také říká, že ten, kdo používá často ruční brzdu, vytahá ovládací lanka a pak brzda přestane fungovat. Je snad lepší brzdu tedy nepoužívat, hazardovat a opotřebovávat auto jinak, jiné komponenty? Jistěže ne.
Pomůcka pro rozjezd do kopce? Ano, pokud chybí asistent
Zatažená ruční brzda šetří převodovku. Nadměrná, a často opakovaná zátěž při stání se zařazeným kvaltem může způsobit vznik zbytečných vůlí. Na rovině bude opotřebení minimální, ale v mírném kopci už je vhodnější použít kombinaci zařazené rychlosti a ruční brzdy. Ruční brzda také zastupuje funkci hill holderu u aut, která tuto automatickou asistenci nemají. Před rozjezdem řidič zatáhne za ruční brzdu, rozjede se a zároveň brzdu uvolní. Zásadně tak pomůže vozu, ušetří spojku, a necouvne dozadu.
Při krizových situacích hraje parkovací brzda svou nezastupitelnou roli. Ta automatická funguje při aktivaci právě pro maximální nouzové brždění. S klasickou ruční brzdou si musí řidič pomoci sám. Pomocí ruční brzdy lze auto rozhodit do řízeného smyku. Technika funguje, ale bez tréninku nemá smysl vůbec o tom, že by ji řidič použil, uvažovat. Podobně jako o použití zatažené ruční brzdy pro otočení o 180 stupňů. Tuto takzvanou gangsterskou otočku opět bez tréninku nelze používat.