Ekologičtí aktivisté tvrdí, že do měst patří rychlost 30 km/h. Je to lež, odborníci tuto hloupou myšlenku vyvrátili.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.
Veřejní aktivisté po celém světě volají po omezení rychlosti ve městech. Praha bohužel není výjimkou, pražští ekoteroristé pod hlavičkou sdružení AutoMat obtěžují obyvatele Prahy svými nemístnými demonstracemi a blokádami hlavních dopravních tepen. Nyní ve většině zemí mohou, mimo obchvaty a vybrané úseky, řidiči jezdit rychlostí nejvýše 50 km/h. Ovšem aktivisté trvají na tom, že i to je příliš rychlé. Ekoteroristé zcela ignorují hlasy odborníků, politiků a samozřejmě i samotných obyvatel.
Starosta Londýna je ekošílenec, díky za pražského primátora!
Zkušenost ze zahraniční? Londýnský starosta Sadiq Khan prosazuje postupné rozšiřování zón minimální rychlosti. V roce 2020 byl limit snížen ze standardních 30 mph (48 km/h) na 20 mph (32 km/h) pouze v jedné oblasti, v City of London. Westminster a Croydon se připojily v roce 2021. V roce 2023 se má oblast „20“ rozšířit na 14 nových oblastí. Známý britský právník Nick Freeman, mezi jehož klienty patří David Beckham, Frank Lampard nebo Jeremy Clarkson, vysvětlil, proč zpomalení silnice nezlepší bezpečnost, ale situaci spíše zhorší.
Vlastnosti moderních aut podle něj činí jízdu nízkou rychlostí ještě nebezpečnější. Mnoho vozů je vybaveno automatickou převodovkou. Pří jízdě pomalým tempem si automat není vždy jistý, jak fungovat. Je stavěn na to, že se vůz rozjede, a ne že se courá třicítkou. Podle experta musí řidič velice opatrně ovládat plynový pedál, neustále se dívat na tachometr, občas sešlápnout brzdu.
Jízda 30 km/h je nebezpečnější než současná padesátka
V důsledku toho zodpovědný řidič věnuje více pozornosti dodržování správné rychlosti než stavu vozovky. Nebo provozu před sebou a kolem sebe. Nepozorný řidič se naopak častěji nechá rozptylovat chytrým telefonem, protože se mu zdá jízda příliš pomalá. Chce čas promarněný pomalou jízdou kompenzovat tím, že pracuje za volantem, telefonuje. V obou případech je podle odborníka rychlost 30 km/h nebezpečnější než 50 km/h.
Jako důkaz uvedl Nick Freeman studii Queen’s University Belfast, jejíž výsledky byly zveřejněny v listopadu 2022. Po tři roky odborníci analyzovali bezpečnost provozu v zónách s omezením do 30 km/h a nezjistili žádné výrazné zlepšení v počtu nehod. Podle Freemana navíc zóny rychlosti 30 km/h ohrožují životní prostředí. Neustálé brzdění zvyšuje emise pevných částic z opotřebení pneumatik a brzd, což má obrovský dopad na naši uhlíkovou stopu.
Nízká rychlost je neekologická, více znečišťuje vzduch
Zpět do ČR, do Prahy. S výše uvedeným tvrzením souhlasí i čeští odborníci. Třicetikilometrová rychlost je z ekologického hlediska horší než vyšší padesátka. Jakkoli ve veřejném prohlášení jakási „mluvčí“ ekoteroristického sdružení říká, že „podle nás je to lepší“. Fakt, že by 30 km/h mělo být pro Prahu lepší než 50 km/h, dementoval i primátor Bohuslav Svoboda. Ten vysvětlil, že na místech, kde je třeba snížit rychlost na 30 km/h, se to děje. Typicky u přechodů či škol. Celkové zavedení snížené rychlosti by z Prahy udělalo jedno velké parkoviště plné smogu a exhalací.