Zemřelá automobilová legenda TopGearu: Svět motorsportu truchlí nad „královnou Ringu“. Peklo pokořila, zákeřnou nemoc ne

Nejrychlejší žena na Severní smyčce, dodnes ji nikdo nepřekonal. Zvládla vše, co si umyslela, na zákeřnou chorobu byla ale krátká.

i Zdroj fotografie: Sam-4u / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Odchod, a tím myslím úmrtí, ať nazývám věci pravými jmény a nechodím kolem horké kaše, dobrého a slušného člověka je vždy spojen se zármutkem, pocitem zklamání, ztráty a bolesti. A pokud jde o někoho blízkého, je trápení o to horší. Lhal bych, kdybych tvrdil, že byla Sabine Schmitz moje blízká osoba, přítelkyně, kamarádka. Nebyla. Ale osobně jsme se několikrát potkali. Vždy to bylo setkání, které mne okouzlilo tím, jaká závodnice jako člověk byla.

Na závodní dráze nesmiřitelná, v soukromí skromná a pracovitá

Obdivuji lidi, kteří něco dokázali, navíc s pokorou, úsměvem na tváři a slušným chováním k „obyčejným lidem“, jako jsem já. Lewis Hamilton, ať má milion titulů F1, je pro mne osobně bezcenným člověkem postaveným na pseudokorektní antirasistické póze. Na druhou stranu si pamatuji na pána, který mi kdysi na jedné akci BMW rovnal kuželky, jež jsem porazil při testování nové řady 3. Bez řečí běhal po dráze, vše, co jsem smetl, srovnal a postavil. V zimě, nebylo právě hezké počasí. Nevěděl jsem podle obličeje, kdo to je.

Nositel Řádu britského impéria, šampion Mistrovství Evropy cestovních vozů, trojnásobný šampion WTCC, jediný šampion FIA Touring Car, který vyhrál mezinárodní mistrovství čtyři roky po sobě. Kuželky. Jen proto, že byl svého času továrním jezdcem BMW, měl odprezentovat nové auto, byl tam. Andy Priaulx. A v mezičase prostě dělal, co bylo potřeba. Rovnal kuželky. Zpět k Sabine. Bylo tady jedno výročí, nechtěl jsem tak jako ostatní ten samý den psát a lačnit po čtenosti. Věnoval jsem jí vzpomínku v soukromí a připomenu ji jako člověka až teď.

Kodiaq RS má rychlostní rekord z Nurburgringu, uhodnete které SUV ho dokáže v rekordu překonat?

Jsou to čtyři roky a pár dnů, co zemřela. Stačí, když se řekne „královna Ringu“, a není pochyb, o kom se mluví. Mluvilo, pardon. Bylo jasné, že jde o Sabine Schmitz. Tato neuvěřitelná žena, která se narodila přímo v srdci tohoto slavného okruhu, se stala ikonou motorsportu a jednou z nejvýraznějších postav automobilového světa. Sabine Schmitz byla ztělesněním rychlosti, odvahy a radosti z jízdy. Narodila se 14. května 1969 v Adenau, malém městečku přímo uprostřed pohoří Eifel, kde se nachází slavný Nürburgring, přezdívaný Zelené peklo.

Tři sestry, tři závodnice, ale pouze jedna mohla být královnou

Její rodina vlastnila hotel přímo u trati, takže Sabine měla motorsport doslova v krvi. Motorsport? Chtěl jsem říct gastronomii. Vystudovala hotelnictví, stala se someliérkou. Vzala si hoteliéra (a rozvedla se s ním), provozovala vlastní bar restaurant. Ale ano, v krvi měla i motorsport. Začala se, stejně jako její dvě sestry, věnovat automobilovému sportu. Časem sestry závodění zanechaly, ale Sabine v závodech pokračovala. A udělala dobře.

iZdroj fotografie: renn.tv / Creative Commons / CC-BY-SA

V letech 1996 a 1997 dominovala ve vytrvalostních závodech na Nürburgringu, ovládla celý šampionát VLN v roce 1998. Sama říkala, že trať Zeleného pekla objela as dvacettisíckrát. Věřil bych tomu, když jsem viděl, jak řídí Ring Taxi. Tedy pětkového bavoráka, bylo to neuvěřitelné. Jednou jsem se jí zkusil na dráze držet. Zkusil, podotýkám, vydrželo mi to asi pět vteřin, než mi zmizela kdesi v dáli. Dostala se i do známého TopGearu.

Byla i moderátorkou v pořadu TopGear, tahle role jí nesedla

Nejprve jako host, kdy jela po Ringu ve Fordu Transit a snažila se dostat na kolo pod čas Jeremyho Clarksona v Jaguaru. Když původní trojice skončila s moderováním, byla právě Sabine vybrána jako jedna z dalších postav moderátorského týmu. Přiznávám, že to už jsem nesledoval. V této roli jsem ji vlastně vidět nechtěl. Takže ani nevím, jak jí to šlo nebo nešlo. Kdyby to bylo tak dobré jako jízda Severní smyčkou, asi by dostala nejednu televizní cenu.

iZdroj fotografie: Sam-4u / Creative Commons / CC-BY-SA

Rok 2020 byl zlomový, jakkoli to zásadní se stalo o tři léta dříve. V roce 2020 Sabine oznámila, že bojuje s agresivní formou rakoviny. Přiznala svůj boj, diagnózu, o které věděla od roku 2017, svým fanouškům na Facebooku. Bojovala další čtyři roky, ale nemoc se jí porazit nepodařilo.

Svěřovala se, že musí být silná a statečná, aby zvládla další léčbu. Všichni jsme jí drželi palce. I přes veškerou svou snahu nejtěžší závod prohrála. Sabine Schmitz zemřela 16. března 2021 ve věku 51 let. Její smrt zasáhla celý svět motorsportu. Na Nürburgringu se po ní jmenuje jedna ze zatáček. Jsou to čtyři roky. Ale jako kdyby to bylo dnes.

Znali jste ji?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články