Záhadné samolepky na kamionech, všechny a přehledně: Co nutně sdělují okolním řidičům osobních aut?

Speciální značení se někdy netýká běžných řidičů osobních aut, ale to neplatí absolutně. Co musí motoristé o tajemných symbolech vědět?

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Je toho tolik, co by měl dnes řidič vědět a znát. Předpisy se mění, některé doklady není potřeba mít u sebe, jsou tady nové značky, dokonce i dopravní značky pro auta bez řidiče. A k tomu kamiony a všechny ty samolepky a cedulky kolem dokola. Někdy mám pocit, že toho je opravdu nad hlavu. Kamiony skutečně nesou mnoho označení a různé samolepky, které mohou být pro řidiče osobních aut matoucí.

Značky jsou zásadní hlavně pro úřady a policii, jde o ekologii

Tyto symboly mají důležitou roli a poskytují informace nejen pro úřady, jako je policie či celní správa, ale mohou být užitečné i pro ostatní účastníky silničního provozu. Tedy, nemyslím si, že by nutně každý běžný řidič musel znát každou samolepku. Ale mít povědomí se určitě vyplatí. Jedním z nejběžnějších označení jsou bílé symboly na zelených kruzích, které obvykle nesou číslice jako 3, 4, 5 nebo 6, či římské číslice III, IV, V a VI.

iZdroj fotografie: Vlastní tvorba

Tyto číslice označují, do jaké ekologické třídy patří konkrétní vozidlo, a tím udávají, jaký má kamion vliv na životní prostředí. Například Euro 3 nebo Euro 6 označuje míru splnění emisních limitů, přičemž čím vyšší číslo, tím přísnější ekologická kritéria vozidlo splňuje. Další označení zahrnují písmena jako „U“ či „E“, která jsou zkratkami pro „Umwelt“ nebo „Environment“ a vztahují se k ekologickým standardům, zejména hlukovým limitům a emisním normám. Kamiony, které mají tato označení, produkují méně než 80 decibelů hluku.

Co tento pár udělal na dálnici, je mimo lidské chápání. Řidič kamionu jejich skandál a blokaci pruhu natočil

To je důležitá informace nejen pro ekologické organizace, ale také pro řidiče, kteří se pohybují v jejich blízkosti. Například pro srovnání, běžná lidská řeč má intenzitu zhruba 45 decibelů, takže hlučnost těchto vozidel je relativně nízká. Pokud na kamionu uvidíte písmeno „S“, znamená to, že vozidlo splňuje náročné ekologické a bezpečnostní standardy, přičemž písmeno „L“ signalizuje, že kamion má nízkou hlučnost a je způsobilý k nočnímu provozu mezi 22:00 a 5:00 hodinou. To je velmi užitečná informace, zejména v případě, že se pohybujete po silnicích v noci.

Samolepky říkají, kdy, kam a jak (ne)může kamion jet

Pokud však potkáte kamion, který nemá toto označení, a přesto se pohybuje v nočních hodinách, může to znamenat, že řidič porušuje předpisy. Co s tím? To už je na vás. Další označení je písmeno „G“, které znamená tiché vozidlo podobně jako „L“, toto označení se používá v Rakousku. Pro řidiče osobních aut jsou tato označení spíše informativní a jejich přímý vliv na jízdu není velký. Ovšem pokud vám jezdí hlučné kamiony pod okny, už je to něco, s čím můžete pracovat. Co už se více týká všech řidičů, to jsou oranžové tabulky s černým lemováním.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ty označují přepravu nebezpečného nákladu. Tyto tabulky jsou nedílnou součástí systému označování dle mezinárodní dohody ADR, která se zabývá bezpečností při přepravě nebezpečných látek. Tabulky obsahují tzv. Kemlerův kód, který kombinuje čísla a písmena, aby informoval o povaze a míře nebezpečí převážených látek. Například číslice „33“ značí prudce hořlavou látku, zatímco číslice „30“ by znamenala nižší hořlavost.

Brzdit a ohrožovat kamion, který veze vysoce hořlavou látku?

Pokud je kód doplněn písmenem „X“, znamená to, že daná látka reaguje nebezpečně s vodou. Tento systém je zásadní pro záchranné složky, zejména při nehodách, kdy musí rychle identifikovat, jaký typ nebezpečné látky se nachází v havarovaném autě. Oranžové tabulky jsou obvykle doplněny dalšími výstražnými symboly, jako jsou čtvercové tabulky zavěšené na koso, které obsahují piktogramy varující před žíravinami, jedy či hořlavinami.

Charakteristika nebezpečí nákladu dle Kemlerova kódu

2 – Plynná látka (Uvolňování plynů pod tlakem)
3 – Hořlavá kapalina (Hořlavost par kapalin a plynů)
4 – Hořlavost pevných látek
5 – Látka podporující hoření (Oxidační účinky)
6 – Jedovatá látka (Toxicita)
7 – Radioaktivní látka
8 – Žíravá látka (Leptavé účinky)
9 – Samovolná reakce (Nebezpečí prudké, bouřlivé reakce, jiné nebezpečné látky)
0 – Bez významu 

Tyto značky jsou umístěny nejen na čele a zádi kamionu, ale také na jednotlivých komorách, pokud vozidlo přepravuje různé látky v oddělených nádržích. Proč jsou podle mého názoru důležité i pro řidiče? No, třeba „chytráky“, kteří vybrždují kamiony, by mohly varovat. Že tohle opravdu není návěs s rohlíky a nevyplatí se ho ohrožovat bezohlednou jízdou. To samozřejmě platí pro každé auto, ale víte, jak to myslím.

Některé značky jsou běžné, třeba symbol převozu odpadu

Černé písmeno A na bílém podkladu? Auto veze odpad. Tak pozor, ať na vás zezadu z korby něco nespadne. Vedle varovných tabulek si můžete na kamionech všimnout i samolepek s označením maximální povolené rychlosti. Ty slouží k informování o tom, pro jakou rychlost je daný návěs homologován. Není neobvyklé vidět kamion s nálepkou označující maximální rychlost 80 km/h. To vysvětluje, proč některé kamiony nejedou rychleji, i když by teoreticky mohly. Tato označení jsou důležitá zejména při mezinárodních přepravách.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zde mohou platit odlišné rychlostní limity v různých zemích. Proto na některých kamionech můžete vidět více než jednu samolepku, protože každá země může mít jiné předpisy pro maximální povolenou rychlost kamionů s návěsem. Zase, pro běžné řidiče – kamion se samolepkou 80 km/h prostě nepojede (legálně) rychleji, i kdybyste měli pocit, že by měl. Protože vás zdržuje. Pro běžné řidiče není životně důležité znát všechny samolepky na kamionech. Ale určitě se vyplatí mít o nich alespoň nějaké povědomí. Souhlasíte?

Máte rádi kamiony?

Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články