Kromě Passatu a Octavie TDI jsou i modely, na které se zapomnělo. To neznamená, že nejsou skvělé. A dnes i skvěle dostupné. Sedm z nich pro vaši inspiraci je tu.
Jsou auta, o nichž každý ví a všichni si je budou pamatovat. Do skonání světa. Zkrátka se zapsala do historie zlatým písmem a nikdo už jim to neodpáře. Což samozřejmě není špatně. Příklad? Ford Mustang. Mercedes W124. Jaguar Type E. Peugeot 205, ať zůstaneme taky u prostého lidu. A mohl bych pokračovat minimálně týden. Jsou skvělá. Má to jednu drobnou nevýhodu. Čím jsou skvělejší a čím jich je méně, tím stojí víc peněz. A lepší už to nebude.
Nejvýhodněji se dá koupit to, o čem se moc neví
A pak jsou tady „ti druzí“. Neméně skvělé stroje, ale z nějakého důvodu mající špatnou pověst. Nebo se na ně zkrátka zapomnělo. Nebo se o nich neví. Ať je to tak či onak, plyne z toho faktu jedna zřejmá výhoda. Nebudou na prvních místech ve vyhledávání, v bazarech se budou krčit někde vzadu u plotu a nikdo o nich v zásadě nemluví. Bonus z toho vyplývající je jasný. Koupíte je levně. Pojďte se s námi podívat na sedm statečných.
Číslo 1: Renault Laguna III
Jeden z nejkřiklavějších důkazů o tom, jak jedna nepodařená generace dokáže zničit jméno celé modelové řadě. Laguna II byla vážně v mnoha ohledech nepovedená a soužití s ní nebylo jednoduché. Renault si tedy na Laguně III dal extra záležet, právě s ohledem na tsunami kritiky, jež se mu dostalo za předchůdce. Přesto to nestačilo a trh jí nepřijal. Šance pro Vás? Berte to tak. A berte i turbodiesely, tady už jsou povedené. Turbo s vodním chlazením jako bonus.
Číslo 2: Škoda Rapid 1,2 TSI
Tak trochu otloukánek z Boleslavi, auto, které od samého počátku budilo rozpaky a nikdo vlastně přesně nevěděl, co s ním. Dražší než Fabia, ale v porovnání s kombi ne o tolik praktičtější. Levnější než Octavia, ale my si raději připlatíme za „český národní standard“. Finále? Rapidy se pomalu ztrácejí ze silnic, přesto pořád skvěle poslouží tomu, kdo si nepotrpí „na parádu“, ale potřebuje auto na přepravu z bodu A do bodu B. A motory 1,2 TSI už se tady zbavily většiny chyb.
Číslo 3: Opel Zafira
Nedávno jsme o ní psali v přehledu MPV. Jeden z opravdu povedených Opelů, stojící však trochu ve stínu tehdy dominantního Sharanu a doplácející na ne vždy zcela přesně zamířený marketing Opelu. Pokud ale hledáte auto pro rodinu a nevadí vám udivené pohledy okolí, bude pro vás Zafira skvělou volbou. Praktické řešení sedaček, nečekaně výkonné dieselové BiTurbo, skvělé jízdní vlastnosti. A navíc: nic podobného už Opel nevyrobí. Neváhali bychom.
Číslo 4: Rover 75
Dlouhé přemýšlení, jestli do seznamu tohle auto zařadit, s ohledem na to, že zachovalých kusů je už opravdu jenom pár. A výrobce dávno neexistuje. Situace velmi britská, dalo by se říct. Ostrovní království je vůbec přeborníkem v razantním způsobu řešení problémů, přičemž brexit nebo vyhazov Clarksona z TopGearu budiž jen malou ukázkou. Rover 75 však zdaleka není tak špatný. Naopak, pokud najdete zachovalý kus s interiérem v bílé kůži, můžete si právem myslet, že je to zmenšený Jaguar. Jen se vyhněte šestiválcům, tady se vyplatí držet při zemi.
Číslo 5: Saab 9-5
Velmi podobná situace jako u Roveru. Ani tady už výrobce neexistuje. S trochou štěstí a trochou hledání však máte šanci najít auto, které vám se správným motorem bude dělat denně radost. Správným motorem pochopitelně myslíme originální Saab čtyřválce turbo, tady byly ještě k mání. Naposled. A to vše za poměrně mrzký peníz. Interiér umí být skandinávsky dokonalý a odolný, stejně jako podvozek. Speciální edice vám vyloudí úsměv na tváři téměř kdykoli. Tajný tip na radost za málo peněz.
Číslo 6: Peugeot 306
Když je rozpočet opravdu omezený. A je hodně času na hledání. Pak se ale může stát, že doslova za pár tisíc koupíte auto, které vás spolehlivě doveze kam potřebujete, a ještě vás u toho bude bavit. A nemusíte mít ani vrcholnou verzi S16 se 120 kW, která už za nízké peníze žel opravdu není. Stačí benzínová „jedna osmička“, s lehkým Peugeotem dělá divy. Pokud šetříte i po nákupu, zachovalá HDi bude tou správnou volbou. Určitě ale obě po faceliftu, prospěl tomu autu po všech stránkách.
Číslo 7: Peugeot 807/Citroen C8/Fiat Ulysse/Lancia Phedra
A ekonomická volba z Francie/Itálie ještě jednou. Tohle auto stálo jako nové opravdu nemalé peníze, a žel zachovalé ojetiny jdou pomalu, ale jistě cenově nahoru. Je to totiž navýsost praktická a současně ekonomická volba, pět nebo sedm lidí v plném komfortu a spolehlivý turbodiesel pod kapotou. Že se něco podobného dnes už nevyrábí? Nevyrábí, a hlavně už nebude. Najít opravdu pěkný a dostupný kousek se ale pořád dá, a roky dalšího soužití vás utvrdí v tom, že tenhle obchod se do poslední koruny vyplatil.