Který hráč na poli elektromobilů jednoznačně vede a jak na to reagují významné automobilky? Generální ředitel Mazdy v tom má jasno, a navíc predikuje méně pozitivní zájem o elektromobily do budoucna.
Automobilky nejsou přesvědčené o skutečných výhodách elektromobilů a na zcela klíčovém automobilovém trhu stále nemají dostatečně silný podíl. Navíc čím dál tím více výrobců ekonomicky dusí jejich neprodané zásoby vozů. Takto popisuje situaci s přechodem na elektromobilitu generální ředitel Mazdy Masahiro Mopo.
Tesla na výsluní
Ačkoli v Číně a Evropě se elektromobily stávají stále běžnějšími, tak v USA je situace docela jiná. Na tomto trhu v zásadě dominuje pouze Tesla, a to díky své agresivní cenové strategii. Tesla má na americkém trhu více než 50% podíl a analytici očekávají, že zde bude jednoznačným lídrem nejméně dalších deset let.
Právě z tohoto důvodu už také Mazda v USA své elektromobily vůbec neprodává. Nabídku zde ukončila poté, co na tomto klíčovém trhu v roce 2022 prodala pouze 66 kusů elektrifikované verze MX-30.
Elektrických aut bude jen čtvrtina
Tento japonský výrobce navíc očekává, že do roku 2030 bude pouze 25 % všech nových aut elektrických, což je výrazně méně ambiciózní odhad, než který prezentují ostatní evropští a američtí výrobci automobilů. Proč je Mazda tak skeptická?
Na trhu s elektromobily je obecně cítit jistý návrat do ne zcela příjemné reality. Ceny vozů zůstávají vysoké a nabíjecí infrastruktura je stále nedostatečná. Automobilky jsou si toho dobře vědomy a některé na tento fakt také reagují. Tak například Ford zatím odložil investici do elektromobility ve výši celých 12 miliard dolarů a GM upouští od původního plánu vyrobit do poloviny příštího roku půl milionu elektrických Toyot.