Není tajemstvím, že Japonci neprojevují své emoce. Když se ale Toyotě povedl tak neuvěřitelný triumf, šéf Toyoty se prostě neudržel. Čím Toyota zabodovala?
Akio Toyoda, ředitel automobilky Toyota, porušil nepsaný kodex Japonců, když nechal volný průběh svým emocím. Přitom právě Japonci jsou velmi zdrženliví, pokud jde o projev emocí, a to zvláště na veřejnosti. Dokonce se i smějí s otevřenými ústy jen naprosto výjimečně. Co stojí za nečekanou euforií tohoto vlivného muže?
Nejen šéf, ale také závodník
Kdo zná alespoň vzdáleně stávajícího šéfa Toyoty, dobře ví, že se rozhodně nejedná o typického konzervativního japonského manažera. Je to muž, jenž rád usedá za volanty sportovních vozů, a jeho vášní jsou závody na okruzích. Akio Toyoda se opakovaně zúčastnil například závodů 24 hodin na Nürburgringu, kde dosahoval velmi dobrých časů společně s profesionály. Tento muž ale také předvedl své profesionální kvality, když se mu podařilo na světových trzích prosadit modely Corolla nebo Supra.
A byť je to skutečně precizní top manažer zacílený na výsledky firmy, který umí dbát na svou pověst, prozradil na sebe médiím, že se jednou nechal zcela unést emocemi. Údajně začal ve své kanceláři tančit. Ano, skutečně tančit radostí. Ale hned také dodal, že je velice rád, že přitom neměl žádné svědky. Přiznání mu samozřejmě nijak neuškodilo, naopak. Nicméně je faktem, že před pár lety by takové chování bylo pro Japonce absolutně nepřijatelné.
Unikátní triumf před GM
Za jeho abnormálním projevem radosti přitom stálo jedno jediné číslo. Byly to výsledky prodejů automobilky Toyota na území Spojených států amerických. Už je to pár let, ale přesto stojí za to si věc připomenout. Podle šéfa Toyoty se totiž stal v roce 2021 naprostý zázrak. Toyota trumfla v prodaných vozech společnost Genaral Motors, a to konkrétně o 114 034 aut. General Motors měla konkrétně na kontě 2 218 228 vozů, zatímco vítězná Toyota 2 332 262.
Akio Toyoda je však natolik zkušený, aby dobře věděl, že tento výsledek byl historicky spíše ojedinělý. Sám médiím sdělil, že není cílem na americkém trhu dominovat před společností General Motors a že ví, že výsledek z roku 2021 není do budoucna dlouhodobě udržitelný. Na tento popud šéfa Toyoty se následně objevilo prohlášení tiskového mluvčí společnosti General Motors s konstatováním, že by na místě Toyoty příliš nespěchal a zatím si ještě nenechal tetovat nápis „Jsme číslo jedna na americkém trhu“. O rok později už také vše dopadlo podle očekávaných předpokladů a jedničkou trhu se opět stala GM.
Gesto, které zákazníky potěšilo
Ale i tak klobouk dolů před šéfem Toyoty, jenž se nebál vyjevit médiím svou lidskou stránku. A to navzdory tomu, že tento akt vstřícnosti může v Japonsku v rámci spolupracujících firem s Toyotou poškodit jeho pověst solidního a profesionálního manažera par excellence. Určitě si tím minimálně získal pozitivní respekt, nebo dokonce obdiv světové veřejnosti, a především věrných zákazníků.