Kontrol není nikdy dost, a pokud lze vybrat více pokut, je to také v pořádku. Pro stát určitě, na řidiče se chystá další bič.
Nerozumím tomu. Já tomu skutečně nerozumím. Na co potřebujeme další orgán, který bude hlídat, kontrolovat a pokutovat? Nemáme tady policii? Když už je to potřeba, co kdyby začala dělat svou práci? Důvodem, že se tak rozčiluji, je ohlášený vznik nové inspekce. Od 1. července příštího roku začne fungovat nová Inspekce silniční dopravy (INSID). Bude mít za úkol zajišťovat intenzivnější kontrolu technického stavu vozidel.
Policie nestačí, potřebujeme novou inspekci a nové pokuty
Plus dohled nad stanicemi technické kontroly (STK) a stanicemi měření emisí (SME). Co jsem pochopil, tak bude mít „na rozdíl od současného systému větší pravomoci, včetně možnosti zastavit vozidla přímo na silnici, ukládat pokuty a vybírat kauce, nebo dokonce odebrat doklady či registrační značky“. Nechápu. Znovu se ptám, nemá tohle v kompetenci policie? Nová inspekce bude také schopna provádět technické kontroly přímo v terénu pomocí dvou mobilních STK a stanic na měření emisí.
Tato opatření jsou podle Ministerstva dopravy reakcí na dlouhodobé problémy s nevyhovujícím technickým stavem vozidel na českých silnicích. Především u nákladních aut, která tvoří významnou část nevyhovujících vozidel při kontrolách. Podle ministra bude inspekce technicky vybavena na to, aby dokázala odhalit podvody, třeba v podobě manipulací s emisními limity. V loňském roce bylo zkontrolováno 263 vozidel a zhruba 70 procent z nich nevyhovovalo emisním limitům.
Letos se kontrolní činnost ještě více zintenzivnila. Ze zkontrolovaných aut více než 77 procent neprošlo. Nová inspekce má rovněž dohlížet na to, jak fungují stanice technické kontroly a stanice měření emisí. Stát plánuje provést ještě více kontrol a důsledněji postihovat chyby a nedodržování pravidel. Součástí opatření je i pravidelná spolupráce státu s kraji a obcemi, které mají na starosti dohled nad těmito stanicemi.
Kočkopes bude hlídat auta na silnici. A dozorovat STK
Ministerstvo dopravy již poskytlo obcím a krajským úřadům nové metodiky pro kontrolu těchto stanic, aby byly kontroly efektivnější a průhlednější. Webináře budou sloužit k tomu, aby úředníci byli průběžně informováni o aktuálních chybách a podvodech, které se v daných oblastech vyskytují. Zpátky ale na silnice. Kontroloři INSID budou moci zastavovat auta, ukládat pokuty příkazem na místě a vybírat kauce.
Budou moct zabránit v další jízdě či odebrat doklady nebo SPZ. Při kontrolách nebude INSID závislá na Policii ČR nebo Celní správě ČR. Jinak řečeno, bude tady instituce, která dostane pravomoci jako policie, ale nebude to policie? To se mi skutečně nezamlouvá. To je jak Lidové milice, pokud si starší ročníky vzpomenou na dobu před rokem 1989. De facto stejné pravomoci jako policie, stejnokroje, vybavení.
Kontroly budou a bude jich víc a víc, vyhrožuje prezident
„Kontrolní činnost Centra služeb pro silniční dopravu je v současné situaci plně závislá na asistenci příslušníků policie nebo celní správy, kteří jako jediní mohou zastavovat vozidla a vést kontroly. Silniční inspekce bude mít všechny pravomoci k provedení kontroly, takže bude moci provádět kontroly samostatně. Systém kontroly dodržování pravidel v silniční dopravě díky tomu bude mnohem efektivnější,“ řekl k věci ministr dopravy.
Dlouhodobým cílem inspekce bude zajistit, aby emisní limity a technické požadavky na auta byly dodržovány. Paralelním krokem je plánovaná legislativní úprava, která zavede spodní hranice sankcí a zajistí, aby postihy byly adekvátní a efektivní. Policejní prezident uvedl, že policie plánuje provést řadu dalších akcí zaměřených na kontrolu emisí, přičemž každá akce trvá minimálně šest hodin. Tyto kontroly jsou zaměřeny především na vozidla, jež na první pohled vykazují závady, zejména co se týče výfukového systému.
Další novinka? Mimo inspekce zvýšená kauce za zadržené auto
Pokud někdo pojede s Favoritem, z něhož bude padat koroze a z výfuku budou létat saze, má smůlu. Zavedení nové Inspekce silniční dopravy má být významným krokem ke zlepšení technického stavu vozidel na českých silnicích a k efektivnějšímu dohledu nad emisními limity. Nová opatření, která stát zavádí, mají přispět ke snížení počtu nevyhovujících vozidel v provozu, a tím zvýšit bezpečnost a ochranu životního prostředí. A já se potřetí a naposledy ptám. Proč to nedělá policie?