Projekt Škoda 760
Vývoj vozu Škoda 763 probíhal v rámci mezinárodního projektu 760, jež si kladl za cíl vyrobit s pomocí úprav několik různých typů automobilů, které přitom vycházely z jednoho modelu. Na tomto projektu se tehdy podíleli konstruktéři z československé automobilky AZNP Mladá Boleslav ve spolupráci s východoněmeckými kolegy z VEB Automobilwerke Eisenach a VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau. Nově modifikované vozy měly být adekvátními náhradami za Trabant T601, Škody 100, resp. 110 a Wartburg 353, tedy auta ve své době již nemoderní a zastaralá. Na základě výchozího prototypu Škoda 760 měla vzniknout kompletní série modelů s typovým značením 761 (hatchback), 762 (sedan), 764 (kombi) a 765 (kombi s prodlouženým rozvorem).
Třídveřové kupé s označením Škoda 763 – podobně jako další sportovní varianty škodovek – mělo sjíždět z výrobní linky závodu Škoda v Kvasinách. Vedení Škodovky i obou německých automobilek k rozhodnutí o výrobě směřovalo již na konci 60. let minulého století.
Neotřelý design a překvapení pod kapotou
Hranaté tvarování karosérie a ostré, přesně vedené linie byly v souladu s hlavním proudem tehdejšího designu, přesto později došlo i na modernizaci. V některých případech (např. boční skla) je ovšem sporné, zda byla záměrem praktičnost či zda měli návrháři na mysli inovativní design.
Od soudobých vozidel se nová škodovka dále odlišovala pohonem zadních kol. Motor s objemem 1,5 litru měla uložený vpředu, kvůli tomu ostatně došlo i k charakteristickému protažení přední části kapoty. Kapalinou chlazený benzínový čtyřválec s objemem 1478 cm³ a s rozvodem OHC disponoval výkonem 51 kW a maximálním točivým momentem 123 Nm. Podle původních plánů se měl výkon vyšplhat až na pěkných 57 kW, k tomu ovšem bohužel nikdy nedošlo. Na 100 km koncept spotřeboval 10,2 litrů paliva, avšak do reálného provozu se vozidlo nikdy nedostalo.
Smělé plány…
Plnohodnotný prototyp vytvořili vývojáři přímo v Kvasinách, auto mělo na délku 3957 mm a disponovalo rozvorem náprav 2500 mm. Funkční hmotnost vozu se zastavila na hodnotě poměrně nízkých 920 kg. To bylo možné zejména díky tomu, že se na ocelovou kostru připevňovaly velmi lehké součásti, např. v podobě blatníků z laminátu.
Celá série 760 se inspirovala sedanem Škoda 760 a z něj si vzala hlavně pojetí podvozku s lichoběžníkovými nápravami vepředu. Vzadu se mělo objevit nezávislé zavěšení na vlečných ramenech. Dalším prvkem byla třináctipalcová kola, která vpředu ukrývala kotoučové brzdy a vzadu brzdy bubnové. Významný vliv na koncept škodováckého kupé měl bezesporu i Volkswagen, právě jeho kupé evokuje výklopná záď.
Kabině dominoval ve své době běžně užívaný černý plast. Prostor pro řidiče byl posunutý dozadu a rozložení míst uvnitř mělo činit 2+2. Zavazadlový prostor dovoloval využít až 300 litrů, reálně to však bylo méně vzhledem k nutnosti uložit naplocho rezervu. Malá užitná hodnota ostatně byla dalším trnem v oku kritiků vozidla.
Tvůrci nakonec sáhli po manuální pětistupňové převodovce, přestože v úvahu mohl připadnout i třístupňový automat. Ten byl ale pro svou značnou nespolehlivost ze záměrů tvůrčího týmu vyškrtnut. Finální řešení pak nepocházelo z Mladé Boleslavi ani z Kvasin, ale z východního Německa. Spolupráce mezi tuzemskými a zahraničními odborníky se nakonec ukázala být kamenem úrazu.
O tom, že se revoluční model vyrábět nebude, nakonec rozhodla ještě jedna vlastnost, kterou paradoxně fanoušci rychlých vozů milovali a dodnes milují nadevše. Rychlost.
….s neslavným koncem
Maximální rychlost verze s pětistupňovou manuální převodovkou byla totiž 160 km/h, což pro Ministerstvo vnitra představovalo nepřekonatelnou překážku. Respektive předpoklad, že chystaný automobil bude rychlejší než dosud používaná vozidla Veřejné bezpečnosti, se pro příští osud svižného kupé nakonec stal rozhodujícím. Z původního plánu, který předpokládal, že se kupé Škoda 763 začne vyrábět v létě 1982, navždy sešlo.
K zániku původně nadějně vypadajícího nápadu rovněž přispěly i neshody mezi tvůrci. Situaci nepřidal ani nedostatek finančních prostředků. Problémem byla i logistika; vzhledem k tomu, že díly bylo nutné neustále přesouvat na trase mezi oběma – v tomto ohledu spíše nespolupracujícími – státy. Četné výpadky v dodávkách se staly příslovečným hřebíčkem do rakve jinak atraktivní Škody 763. Což je docela Škoda. Fotky interiéru a celého auta naleznete v galerii níže: