Tajemství loga Škoda odhaleno: Konečně prozradili, co znamená a symbolizuje. Češi jen valí oči

Jak se do loga české automobilky dostala hlava indiána? Za vším je jeden člověk a tajemství, které měl pověšené na zdi.

i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Logo automobilky Škoda je celosvětově známé. Chci říct to tradiční logo s okřídleným šípem. Za chvíli si řekneme více k jeho vzniku a historii. I k tomu, jak moc ikonické vlastně tohle logo je. Je tedy možná pro někoho překvapivé, že automobilka tradiční logo takříkajíc zazdila. Za mne dost nudným, ale chápu že univerzálním nápisem. Jen text, a je to. Nové pojetí značky prý klade větší důraz na samotný nápis Škoda.

Logo automobilky pozná každý na první pohled. Tedy poznal…

V době, kdy padlo rozhodnutí o změně, automobilka tvrdila, že jde o nápis, který bude hrát klíčovou roli v komunikaci. Že je třeba, aby byl více oddělený od tradičního okřídleného šípu. Ten že zůstane součástí loga, ale v jednodušší, dvourozměrné podobě. Nový design se také vyznačuje silným užitím dvou nových odstínů zelené, smaragdové a elektrické zelené. To mělo podtrhnout ekologickou a moderní orientaci automobilky.

Automobilka Škoda mění svůj název. S novým jménem chce zasáhnout světové trhy

iZdroj fotografie: Škoda

Bla, bla, bla, ekologie sem a tam, to dneska plácá každý. Tedy skoro. Zbytečně. Já beru ekologii a snahu chránit životní prostředí jako samozřejmost a čekám to od každého. A nepotřebuji, aby mi to někdo vnucoval. Změny ve vizuální identitě značky jsou součástí širší strategie NEXT LEVEL ŠKODA Strategy 2030. Ta klade důraz na elektrifikaci a digitalizaci. Nové logo a vizuální styl musí podle automobilky odpovídat těmto trendům a potřebám moderního zákazníka.

Český sen: Honem, je tu nový hatchback s výkonem Porsche za cenu Škodovky. Z fotografií působí fantasticky

iZdroj fotografie: Škoda

Martin Jahn, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za prodej a marketing, zdůraznil, že nová korporátní identita posouvá vzhled značky na vyšší úroveň. Že její nový design reflektuje nejen vývoj produktového portfolia, ale také změny v chování a očekávání zákazníků. „Jsem přesvědčen, že se zákazníkům bude líbit,“ dodal Jahn tehdy v době představení. To bylo v roce 2022. Ano, letí to. Jedním z hlavních důvodů pro změnu loga byla prý potřeba lepší čitelnosti v digitálních formátech.

Háčky nad písmeny do globálního názoru na byznys nepatří

S tím souvisí i vysvětlení, že intenzivní využívání loga v různých digitálních formátech přimělo Škodu vytvořit novou dvojrozměrnou grafiku. Ta je na displejích i v tisku snadněji rozpoznatelná a výraznější než staré trojrozměrné provedení. Logo se tak lépe integruje do různých digitálních prostředí a umožňuje flexibilnější práci s barvami a formáty. Teď už mluvíme o šípu. S odstupem času bych ale řekl, že šíp de facto zmizel.

Češi mají smůlu, Škoda kvůli EU zrušila nejoblíbenější model. Je konec, nástupce už nikdy nebude

iZdroj fotografie: Škoda

Je tady jen ten nápis. Aspoň já to tak vnímám. Vedle grafických změn došlo před dvěma lety k významné typografické úpravě nápisu Škoda. Respektive ŠKODA, ať naznačím korporátní identitu značky tak, jak ji sama prezentuje. Nová podoba nápisu byla navržena s integrovaným háčkem, který lépe zapadl do symetrie loga. Martin Pavlík, další člen marketingového týmu, který pracoval na nové identitě značky, řekl, že háček byl výzvou.

Československo mohlo mít zajímavý závodní speciál. Škoda Salamander zvládla stovku za 5,5 sekundy, ale brzy skončila

iZdroj fotografie: Škoda Auto

No aby ne, protože byl z „globální perspektivy“ matoucí. V nové podobě je integrován tak, že zákazníci na domácím trhu a v některých dalších regionech ho snadno rozpoznají. Symbol okřídleného šípu, tradiční součást loga, prošel zjednodušením a byl nyní vykreslen v ploché podobě. Změna umožnila automobilce pracovat s barvami flexibilněji a přizpůsobit logo různým formátům.

V Asii by si s háčkem nad prvním písmenem asi nevěděli rady

Nové logo vypadá působivěji zejména na mobilních zařízeních a lépe reflektuje digitální přístup značky. Nová identita značky zahrnuje i dva nové odstíny zelené barvy, které symbolizují ekologii a elektromobilitu. Proces tvorby nové identity značky trval přes rok a zahrnoval počátečních 165 návrhů. A teď k tomu, co jsme znali dlouhé dekády. A co jsme považovali za signifikantní právě pro Škodu. Logo Škoda nevzniklo jen tak. Jeho kořeny sahají do roku 1895, kdy Laurin a Klement založili dílnu na výrobu jízdních kol značky Slavia.

„Čínská Škoda Octavia“ míří na náš trh. Vypadá famózně, stojí o 1/2 méně a Češi na ni budou stát fronty

iZdroj fotografie: Škoda

Po fúzi se společností Škoda došlo ke změně značky. Ta byla následně reprezentována novým logem, které mělo odrážet ducha původních amerických obyvatel. Indián? Vážně indián? Ano. Za autora původního nápadu loga je považován tehdejší obchodní ředitel značky Škoda, Tomáš Maglič. Jeho inspirací byl zřejmě obraz indiána, který zdobil jeho kancelář ve Škoda Plzeň. To bylo asi v letech 1918 až 1919.

Prozrazeno: Už víme, proč má česká Škoda v logu indiána

Tento obraz zanechal natolik silný dojem, že vedl k vytvoření stylizovaného okřídleného šípu. A ten se stal klíčovým prvkem nového loga. Na patentovém úřadu v Plzni byly 15. prosince 1923 zaregistrovány dvě ochranné známky. První varianta, využívaná v letech 1924 a 1925, zobrazovala okřídlený šíp se stylizovaným křídlem s pěti péry v kruhu a nápisem Škoda. Na druhé variantě byl okřídlený šíp s třemi péry v kruhu.

10 nejhorších aut podle Jeremyho Clarksona. Neřeší výkon ani původ, zkritizuje vše. Je mezi nimi i Škoda?

iZdroj fotografie: Škoda

Šíp směřoval u obou provedení doprava, což symbolizovalo pohyb a pokrok. Druhá, designově dokonalejší varianta, nakonec zvítězila a od té doby se významněji nezměnila. Návrh loga nebyl dílem amatéra. Autor loga Škoda ale není znám, podle všeho se neví, kdo ho vytvořil. Mluví se o tom, že autory mohli být čeští sochaři Otto Gutfreund nebo Otakar Španiel.

Logo zpracovali prý prestižní sochaři. Kteří přesně, se neví

Nicméně mnoho historických pramenů naznačuje, že znak byl pravděpodobně výsledkem soutěže vyhlášené technickým ředitelem sídla značky Škoda v Praze, Dr. Ing. Sýkorou. Ten prý také inicioval registraci ochranné známky. Pravdu už dnes nikdo asi nezjistí. První použití loga s okřídleným šípem se datuje do roku 1926. Původní varianta šípu byla „v procesu“ od dvacátých let až do roku 1995 v modré barvě.

„Zkrachovalá“ evropská automobilka se vrací na český trh. Oživuje nejúspěšnější modely své doby a jde sesadit Škodu z trůnu

iZdroj fotografie: Škoda

Od padesátých do šedesátých let tady byla i hnědá verze s nápisem Škoda po pravé straně. V roce 1993 přišlo kulaté a komplikovanější logo v zelené barvě, po roce se stalo černobílým se zeleným šípem. To vydrželo do roku 2011, pak bylo zjednodušeno a fungovalo do zmíněného roku 2022. Tehdy nastal zásadní zlom a kulaté logo zmizelo. Zůstal jen nápis Škoda. No, škoda.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Bylo logo s šípem lepší než jen nápis?

Zdroj: Škoda
Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články