Jak se do loga české automobilky dostala hlava indiána? Za vším je jeden člověk a tajemství, které měl pověšené na zdi.
Logo automobilky Škoda je celosvětově známé. Chci říct to tradiční logo s okřídleným šípem. Za chvíli si řekneme více k jeho vzniku a historii. I k tomu, jak moc ikonické vlastně tohle logo je. Je tedy možná pro někoho překvapivé, že automobilka tradiční logo takříkajíc zazdila. Za mne dost nudným, ale chápu že univerzálním nápisem. Jen text, a je to. Nové pojetí značky prý klade větší důraz na samotný nápis Škoda.
Logo automobilky pozná každý na první pohled. Tedy poznal…
V době, kdy padlo rozhodnutí o změně, automobilka tvrdila, že jde o nápis, který bude hrát klíčovou roli v komunikaci. Že je třeba, aby byl více oddělený od tradičního okřídleného šípu. Ten že zůstane součástí loga, ale v jednodušší, dvourozměrné podobě. Nový design se také vyznačuje silným užitím dvou nových odstínů zelené, smaragdové a elektrické zelené. To mělo podtrhnout ekologickou a moderní orientaci automobilky.
Bla, bla, bla, ekologie sem a tam, to dneska plácá každý. Tedy skoro. Zbytečně. Já beru ekologii a snahu chránit životní prostředí jako samozřejmost a čekám to od každého. A nepotřebuji, aby mi to někdo vnucoval. Změny ve vizuální identitě značky jsou součástí širší strategie NEXT LEVEL ŠKODA Strategy 2030. Ta klade důraz na elektrifikaci a digitalizaci. Nové logo a vizuální styl musí podle automobilky odpovídat těmto trendům a potřebám moderního zákazníka.
Martin Jahn, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za prodej a marketing, zdůraznil, že nová korporátní identita posouvá vzhled značky na vyšší úroveň. Že její nový design reflektuje nejen vývoj produktového portfolia, ale také změny v chování a očekávání zákazníků. „Jsem přesvědčen, že se zákazníkům bude líbit,“ dodal Jahn tehdy v době představení. To bylo v roce 2022. Ano, letí to. Jedním z hlavních důvodů pro změnu loga byla prý potřeba lepší čitelnosti v digitálních formátech.
Háčky nad písmeny do globálního názoru na byznys nepatří
S tím souvisí i vysvětlení, že intenzivní využívání loga v různých digitálních formátech přimělo Škodu vytvořit novou dvojrozměrnou grafiku. Ta je na displejích i v tisku snadněji rozpoznatelná a výraznější než staré trojrozměrné provedení. Logo se tak lépe integruje do různých digitálních prostředí a umožňuje flexibilnější práci s barvami a formáty. Teď už mluvíme o šípu. S odstupem času bych ale řekl, že šíp de facto zmizel.
Je tady jen ten nápis. Aspoň já to tak vnímám. Vedle grafických změn došlo před dvěma lety k významné typografické úpravě nápisu Škoda. Respektive ŠKODA, ať naznačím korporátní identitu značky tak, jak ji sama prezentuje. Nová podoba nápisu byla navržena s integrovaným háčkem, který lépe zapadl do symetrie loga. Martin Pavlík, další člen marketingového týmu, který pracoval na nové identitě značky, řekl, že háček byl výzvou.
No aby ne, protože byl z „globální perspektivy“ matoucí. V nové podobě je integrován tak, že zákazníci na domácím trhu a v některých dalších regionech ho snadno rozpoznají. Symbol okřídleného šípu, tradiční součást loga, prošel zjednodušením a byl nyní vykreslen v ploché podobě. Změna umožnila automobilce pracovat s barvami flexibilněji a přizpůsobit logo různým formátům.
V Asii by si s háčkem nad prvním písmenem asi nevěděli rady
Nové logo vypadá působivěji zejména na mobilních zařízeních a lépe reflektuje digitální přístup značky. Nová identita značky zahrnuje i dva nové odstíny zelené barvy, které symbolizují ekologii a elektromobilitu. Proces tvorby nové identity značky trval přes rok a zahrnoval počátečních 165 návrhů. A teď k tomu, co jsme znali dlouhé dekády. A co jsme považovali za signifikantní právě pro Škodu. Logo Škoda nevzniklo jen tak. Jeho kořeny sahají do roku 1895, kdy Laurin a Klement založili dílnu na výrobu jízdních kol značky Slavia.
Po fúzi se společností Škoda došlo ke změně značky. Ta byla následně reprezentována novým logem, které mělo odrážet ducha původních amerických obyvatel. Indián? Vážně indián? Ano. Za autora původního nápadu loga je považován tehdejší obchodní ředitel značky Škoda, Tomáš Maglič. Jeho inspirací byl zřejmě obraz indiána, který zdobil jeho kancelář ve Škoda Plzeň. To bylo asi v letech 1918 až 1919.
Prozrazeno: Už víme, proč má česká Škoda v logu indiána
Tento obraz zanechal natolik silný dojem, že vedl k vytvoření stylizovaného okřídleného šípu. A ten se stal klíčovým prvkem nového loga. Na patentovém úřadu v Plzni byly 15. prosince 1923 zaregistrovány dvě ochranné známky. První varianta, využívaná v letech 1924 a 1925, zobrazovala okřídlený šíp se stylizovaným křídlem s pěti péry v kruhu a nápisem Škoda. Na druhé variantě byl okřídlený šíp s třemi péry v kruhu.
Šíp směřoval u obou provedení doprava, což symbolizovalo pohyb a pokrok. Druhá, designově dokonalejší varianta, nakonec zvítězila a od té doby se významněji nezměnila. Návrh loga nebyl dílem amatéra. Autor loga Škoda ale není znám, podle všeho se neví, kdo ho vytvořil. Mluví se o tom, že autory mohli být čeští sochaři Otto Gutfreund nebo Otakar Španiel.
Logo zpracovali prý prestižní sochaři. Kteří přesně, se neví
Nicméně mnoho historických pramenů naznačuje, že znak byl pravděpodobně výsledkem soutěže vyhlášené technickým ředitelem sídla značky Škoda v Praze, Dr. Ing. Sýkorou. Ten prý také inicioval registraci ochranné známky. Pravdu už dnes nikdo asi nezjistí. První použití loga s okřídleným šípem se datuje do roku 1926. Původní varianta šípu byla „v procesu“ od dvacátých let až do roku 1995 v modré barvě.
Od padesátých do šedesátých let tady byla i hnědá verze s nápisem Škoda po pravé straně. V roce 1993 přišlo kulaté a komplikovanější logo v zelené barvě, po roce se stalo černobílým se zeleným šípem. To vydrželo do roku 2011, pak bylo zjednodušeno a fungovalo do zmíněného roku 2022. Tehdy nastal zásadní zlom a kulaté logo zmizelo. Zůstal jen nápis Škoda. No, škoda.