Tady chci pracovat: Škoda zvyšuje platy, rozdává statisícové bonusy a odměny dostanou i ti, co nepracují. Ale tak moc?

Severočeský technologický profesionál na ostrahu vyplatil nedávno vyšší odměny, přesto si ale zaměstnanci ve Škodě nemohou stěžovat.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Nevím, co říkali rodiče vám, když vás chtěli motivovat, abyste se místo hraní na indiány učili na zítra do školy. Já slýchával, že se mám učit, abych byl chytrý a měl hodně peněz. Jinak že skončím v továrně u pásu. Ano, jsem dost starý na to, abych si hrál na rudokožce bez toho, že by to mělo nějaký rasový podtext. Ano, rodiče pracovali ve fabrice, živili se rukama a pro mne chtěli „to nejlepší“, tedy vysokou školu. Ano, časy se změnily. Dělat dneska v továrně je výhodnější než stát před žáky na katedře a pokoušet se je učit v rámci základního vzdělání.

Kdo se živí rukama, má se dneska dobře, to ale platilo vždy

Samozřejmě že není továrna jako továrna. Drtit v rukách karcinogenní plasty někde v jihoasijské fabrice asi nikdo nechce. Já mluvím o tom, jaké to je pracovat v našich podmínkách. Já se rukama neživím. Tedy ne v tom „dělnickém“ slova smyslu. Ale asi bych rád, když vidím, jaké to je pracovat třeba v naší mladoboleslavské automobilce. Možná si to maluji moc pozitivně, ale ta úvaha je zajímavá. Škoda Auto, jeden z největších zaměstnavatelů v České republice, přichází s novinkami, které by měly potěšit právě její zaměstnance.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Od dubna letošního roku se totiž zvyšují mzdové tarify o tři procenta. To je samo o sobě příjemná zpráva. Ale to není všechno. Zaměstnanci se mohou těšit na opravdu štědré odměny, které zahrnují variabilní bonus ve výši 120 000 korun a jednorázovou odměnu 10 000 korun. Ano, čtete správně – celkem 130 000 korun navíc. Bude to probíhat tak, že v květnu dostanou zaměstnanci bonus 120 000 Kč za rok 2024. A co to znamená v praxi? Pro zaměstnance s plným nárokem to znamená, že během roku si přijdou na průměrně 200 000 korun v rámci zaručených a variabilních bonusů a dalších dohodnutých plateb. To už je částka, která rozhodně stojí za pozornost.

Automobilka Volkswagen popírá, že by měla zájem koupit Teslu

Nebo za zvážení, jestli místo na kasu do supermarketu nejít do Škody. Škoda Auto je součástí německého koncernu Volkswagen a zaměstnává v České republice přibližně 37 000 lidí. Průměrný měsíční výdělek zaměstnanců mimo management byl loni 75 128 korun. Ano, to zahrnuje tarifní mzdu, bonusy, náhrady i příplatky. Mimochodem se víc a víc objevují zprávy, že právě česká značka drží celý koncern nad vodou. Že ostatní značky v rámci firmy na tom nejsou tak dobře, včetně dosud lukrativního Porsche. Vidím to tak, že se nevyplatila sázka na elektrickou notu.

Ještěže má koncern VW Škodu, ta ho teď drží nad vodou

A teď to automobilky dobíhá. Zpět tedy do našich končin, pokračuju s tím, co by měli pracovníci mít dál. Tak třeba příplatky za práci v noci. Ty se od dubna také zvyšují, konkrétně o pět korun na 55 korun za hodinu. A aby toho pořád nebylo málo, příspěvek na doplňkové penzijní spoření vzroste o 200 korun na 1 900 korun měsíčně. To už je balíček benefitů, jenž by mohl zaujmout i ty, kteří o práci v automobilce dosud neuvažovali. Přijde mi to jako reklama v nějakém teleshoppingu. A co ti, kteří nesplnili podmínky pro výplatu variabilního bonusu?

iZdroj fotografie: Kylaq

Například kvůli mateřské nebo rodičovské dovolené? Ani na ně Škoda Auto nezapomněla. Nedostanou sice přes sto tisíc Kč, ale aspoň si něco dopřejí. V květnu jim zaměstnavatel připíše 65 000 bodů do kafeterie. To je myslím škodovácký systém, který umožňuje zaměstnancům čerpat různé benefity podle vlastního výběru. Ať už jde o sport, kulturu, vzdělávání nebo třeba dovolenou. Celá tato dohoda je výsledkem mzdového kolektivního vyjednávání mezi automobilkou a odbory. A jak obě strany uvedly v dopise zaměstnancům, dohoda zajišťuje stabilní pracovní prostředí a atraktivní odměňování a benefity.

Škoda patří jistě mezi ty skutečně dobré zaměstnavatele

To je v dnešní době, kdy se automobilový průmysl nachází v období zásadní transformace, opravdu důležité. Lidi mohou klidně spát. A pracovat s co nejvyšším nasazením. Doba není jednoduchá a přechod na elektromobilitu, legislativní změny, zavádění cel a pokut vytváří tlak na automobilky. Ty se musí snažit přizpůsobit se novým podmínkám. Škoda Auto se s tímto tlakem evidentně vypořádává velmi dobře. Je tady někdo, kdo má jinou zkušenost a ve Škodě by pracovat nechtěl? Budu moc rád za komentáře pod článkem. Mě rozhodně benefitní program zaujal.

Chtěli byste tam pracovat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články