Koupit si auto na elektřinu není levnou záležitostí, i když se marketing snaží vnutit opak. Řidiči na to ale možná skočí.
S elektromobily je to stále těžké a ještě nějaký čas bude. Kdyby nic jiného, tak jsou drahé. Určitě až příliš drahé na to, jak malý mají dojezd a omezené možnosti. Proto každá zmínka o novém voze s „přijatelnou“ cenou může působit jako senzace. Přesto se děje pořád dokola to, že i přes anonci skvělé a nízké ceny je každý nový elektromobil dražší než srovnatelné auto se spalovacím motorem. A o dojezdu a ekologické stopě asi netřeba teď mluvit.
Nejlevnější nutně nemusí znamenat levný. A nejde o slovíčka
Teď naše česká automobilka Škoda představila koncept malého elektrického crossoveru nazvaného Epiq. A prohlašuje, že by měl být v sériové podobě cenově nejdostupnějším modelem z šesti aktuálně připravovaných elektromobilů této značky. To znamená, že bude nejlevnější z nabídky Škody, ale nutně to nemusí znamenat, že bude levný. V tom je ten háček. Podle mého soukromého odhadu marketingu uvěří 35 % kupujících.
Co už se ví? Že se Škoda Epiq řadí do kategorie malých crossoverů. Podle předběžných informací nabídne dostatek vnitřního prostoru pro pět osob a kufr s objemem až 490 litrů. S délkou kolem 4,1 metru bude patřit mezi menší vozy své třídy. Ideální volbou pro městské prostředí? Snad. Je-li jedním z klíčových prvků tohoto modelu dojezd na jedno nabití přesahující 400 kilometrů, co to znamená?
Že Škoda Epiq by měla být schopna pokrýt většinu běžných tras bez potřeby častého dobíjení. Reálný dojezd ukáže až praxe. Designově Škoda Epiq svým vzhledem vychází z designového jazyka Modern Solid. Zvláštní pozornost si zaslouží nový LED podpis ve tvaru písmene „T“ jak vpředu, tak vzadu. Proč ne, jde jistě o zajímavý designový prvek. Místo tradiční masky chladiče je na přední části vozu umístěna černá lesklá plocha nazývaná Tech-Deck Face.
Technologie je jistě chytrá a vyspělá, ale na dojezd TDI nemá
Za černou plochou jsou skryta elektrická zařízení, jako je radar nebo přední kamera. I když zatím jde pouze o koncept, je pravděpodobné, že sériová verze Epiqu se designově bude mužstvím podobat. Designér a digitální tvůrce Lars Sältzer představil vlastní vizi sériového provedení, ve kterém upravil některé prvky a přizpůsobil je civilnější podobě. A cena? Jak „levné“ tedy je ve skutečnosti levné?
Udělá plánovaný cenový start, což je asi 640 tisíc korun, z Škody Epiq lákavou volbu? Těžko říct, ale za stejné peníze v oblasti spalovacích motorů nabízí trh řadu výhodnějších alternativ. Jistě, je to trochu jako srovnávat jablka a hrušky, ale ani to není od věci. Pokud mám chuť, vyberu si to ovoce, které mi vyhovuje. A řeším cenu. U osobní dopravy je to stejné. Tedy za mne určitě. A pokud mám zaplatit přes půl milionu korun, nebude to za auto, které je horší ve většině ohledů než druhé.