Může si někdo jen tak okopírovat jméno nebo název a udělat z toho novou modelovou řadu aut? Nemůže, ale o to tady nejde.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Nedávno jsem narazil na jednom českém webu o autech na starší článek o tom, že se Škoda ocitla v nečekané právní bitvě. V právní přestřelce, která vyústila ve změnu jména jednoho z jejích klíčových modelů. Celý konflikt se točí kolem zpěvačky Eithne Pádraigín Ní Bhraonáin, která tvrdí, že označení modelu je až příliš podobné jejímu uměleckému jménu a mohlo by tak vést ke zmatení fanoušků, nebo dokonce ke snížení její hodnoty na trhu. Pokud vám to nic neříká, tak umělecké jméno zpěvačky je Enya.
Kopírování názvů modelů? To nejde, Škoda to ví od dob 1050L
Škoda se podle zmíněného článku snažila tuto situaci řešit mimosoudně a nabídla se, že model trochu přejmenuje, nebo dokonce mírně změní logo, aby se eliminovala možnost záměny. Jenže zpěvačka na svých požadavcích prý tvrdě trvala a nakonec se věc dostala před soud. Tam právníci obou stran museli řešit otázky, jako jestli automobilka využila jména v dobré víře a jestli jméno modelu ovlivňuje prodejní výsledky a reputaci zpěvačky. Překvapivě soud rozhodl ve prospěch zpěvačky. Škoda tak prý čelí povinnosti přejmenovat model, který už je dlouho na trhu.
Enyaq. Samozřejmě se prý naskýtá otázka, jaký dopad to bude mít na věrné zákazníky, kteří jsou zvyklí na stabilní označení jednotlivých modelů. Nejde prý jen o samotné označení, ale i o celou strategii značky a vnímání zákazníků. Důležité je podotknout, že článek vyšel prvního dubna. Tedy na apríla. Je to jasný aprílový žert. Nicméně krom toho, že mě článek pobavil, mě inspiroval k zamyšlení. Nad názvy jednotlivých modelových řad značky Škoda. Příběh názvů modelů značky Škoda je směsicí historie, tradice a moderních vlivů.
Od doby, kdy se Škoda etablovala na automobilovém trhu, prošly její modely mnoha proměnami a jejich názvy vždy hrály roli v tom, jak byla značka veřejností vnímána. Některé z nich dnes považujeme za legendární, zatímco jiné mohly být méně známé, ale stále měly své místo ve vývoji značky. Jak to myslím? To legendární? No třeba tak, že se Škoda k některým názvům modelů ze začátku své historie vrátila po dekádách i v rámci své moderní současnosti. Historie názvů modelů značky Škoda sahá až do meziválečného období, kdy se výroba automobilů rozvíjela zejména pod značkou Laurin & Klement, kterou Škoda v roce 1925 převzala.
Octavia tady byla kdysi a je zde znovu i dnes, je to fenomén
Tento zásadní krok dal vzniknout legendám jako Škoda Popular a Škoda Rapid, které dodnes rezonují i mezi automobilovými nadšenci. Tyto modely byly navrženy s důrazem na dostupnost a spolehlivost, což byla hlavní kritéria pro meziválečného československého zákazníka. Popular a Rapid v sobě nesly odkaz na přístupnost a rychlost, což jsou atributy, které se Škoda snaží reflektovat i ve své současné řadě. Po válce přišla doba, kdy Škoda byla jednou z mála domácích automobilových značek, které přežily v Československu.
Jména jako Škoda Spartak či Škoda Octavia reflektovala tuto novou éru. Spartak se měl stát „vozidlem pro lid“ a symbolizoval sílu a odolnost. A když se objevil model Octavia, naznačoval příchod osmé poválečné řady, přičemž tohle jméno přežilo dodnes a je synonymem pro spolehlivý rodinný vůz. Octavia má dnes v podstatě ikonický status a je jedním z pilířů celé modelové nabídky značky. Octavia, která se objevila v nabídce modelových řad znovu a je v ní dodnes. Tak moc je to kultovní jméno.
Novými názvy se značka jasně otáčí zády k českému trhu
Pak tu máme Škodu Felicia, model, který nese jméno původně ze 60. let. Felicia byla v té době symbolem elegance a elegance zůstala i v 90. letech, kdy se po letech výroby modelů Favorit a Forman vrátila jako modernizovaný model. Felicia byla první model značky Škoda po vstupu do koncernu Volkswagen a symbolizovala spojení tradice a nového začátku. Právě tento název byl perfektně vybraný pro období, kdy Škoda zažívala obnovu a její vozy začaly oslovovat i západoevropské zákazníky. A co přišlo potom?
Když přeskočím model Yeti, který je tak trochu mimo, jsou tady novinky které začínají na K a končí na Q. Pokud jde o SUV. A v případě elektrických aut je to podobně, je tady podobná analogie, jenom to začíná na E. Novější modely jako Škoda Superb, Kodiaq a Karoq ukazují, že se značka vydala novým směrem. V posledních letech jsme svědky toho, jak Škoda využívá geografických názvů pro své SUV modely – Kodiaq, Karoq a Kamiq.
Kodiaq ještě dával nějaký smysl, je to narážka na mědvěda
Kodiaq byl pojmenován podle oblasti v Aljašce, to prý naznačuje robustnost a odolnost, a u Karoqu a Kamiqu vidíme údajně stejnou logiku. Mají ale nějaký skutečný význam? Já jsem žádný nedohledal. Za mě to jsou jenom fiktivní výrazy, vymyšlené někde v marketingovém oddělení. Tato jména mají vzbuzovat dojem síly a dobrodružství, což jsou hlavní atributy, které si dnes zákazníci s SUV segmentem spojují. Jestli se to tak děje, nemohu říct. Mně se tato jména nelíbí. Zajímavý je také zmíněný přístup značky k elektromobilitě.
Tohle už je podle mě hodně přes závit, hodně násilné. Je to elektromobil, tak to musí začínat na E? Nemusí. Opravdu nemusí, a je to zase jenom úlitba tady tomu fanatickému elektrickému evropskému trendu. Nicméně modely jako Škoda Enyaq naznačují nové směřování, ve kterém se Škoda snaží zdůraznit modernost a ekologii. A tím se vracím vlastně zpátky na začátek, k efektivnímu a aprílovému článku. Enyaq je prý totiž skutečně inspirován irským slovem „enya“, které znamená „zdroj života“.
Jedná se o obecný výraz, ten původní, takže zpěvačka by u soudu asi neuspěla. Ale mírně pikantní to určitě je. Já za sebe můžu říct, že mě mrzí, že Škodovka teď pojmenovává své modely tak kostrbatě. Chápu, že se tím přiklání k tomu, aby ovládla co nejvíce globální trh. Mrzí mě ale, že na ten domácí tak trochu kašle. O to víc, když je schopná třeba pro trh v Indii dělat speciální modely. Myslím si, že věrní zákaznici u nás by si podobný přístup také zasloužili.