Této škodovky se Volkswagen děsí už 25 let jako noční můry. A teď má další důvod k obavám

Velký koncern občas řeší něco, co by vlastně řešit nechtěl. Když jeden model začne tomu druhému tak nějak lézt do zelí.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jestli mám rád tuzemskou automobilku Škoda? Ano, a to i přesto, že jsem nikdy žádný model této značky nevlastnil. Tedy není to tak úplně pravda, mluvím o novodobé historii značky. Ne o tom, jak jsem jako osmnáctiletý kluk drásal silnice kolem domova ve staré Škodě 120. Nikdy jsem ale neměl Fabii, Roomster nebo Superb. Právě poslední zmiňovaný model je podle mě hodně speciální. Superb je model, které podle mého názoru dokázal změnit vnímání značky Škoda. Nejen u nás, ale i ve světě. Řekl bych, že se Superb stal symbolem úspěchu a zároveň trnem v oku pro mateřský Volkswagen.

Kolik stojí nejlevnější nová Škoda? Vyjde na 220 tisíc Kč, nemá rádio a jméno jí dal učitel, který ani neumí česky

Volkswagen si ušil na sebe bič v podobě modelů značky Škoda

První generace Škody Superb byla představena v roce 2001 a už tehdy bylo jasné, že míří hodně vysoko. Automobil byl postaven na prodloužené platformě Volkswagenu Passat B5. To mu zajistilo nejen dostatek prostoru, ale také techniku, která byla na svou dobu špičková. A také bych řekl, že pozici parazita. Parazita, který ubírá v rámci koncernu VW životní prostor Passatu. A tím životním prostorem myslím prodeje a zákazníky. Superb první generace byl zaměřen především na komfort a praktičnost. To z něj udělalo ideální vůz pro manažery a rodiny.

iZdroj fotografie: S vědomím A.G. Automobile

Přestože se jednalo o kvalitní vůz, design byl spíše konzervativní a nenápadný. Jakkoli Volkswagen tehdy asi neměl důvod k obavám, protože Superb byl vnímán jako doplněk k Passatu, nikoliv jako jeho konkurent, mělo se to velmi rychle změnit. Zlom nastal s příchodem druhé generace v roce 2008. Škoda přestala být „levnější alternativou“ a začala se více zaměřovat na design a inovace. Superb představil revoluční řešení v podobě systému TwinDoor, který umožňoval otevírat zavazadlový prostor buď jako klasický sedan, nebo jako liftback. Tento chytrý detail ukázal, že Škoda umí nabídnout zákazníkům něco, co konkurence nemá.

Jak rychle jezdí tento VW Golf GTI se dvěma motory? (1600 HP) Zde je odpověď

Navíc se vůz mohl pochlubit obrovským vnitřním prostorem, který byl v této třídě bezkonkurenční. Co na tom, že byl trochu disproporční? Volkswagen si tady asi začal uvědomovat, že Superb už není jen doplňkem, ale že začíná ohrožovat Passat. Třetí generace definitivně potvrdila, že Škoda Superb je plnohodnotným hráčem v segmentu středně velkých vozů. Design posunul Superb na úplně jinou úroveň. Ostré linie, výrazná maska chladiče a elegantní proporce udělaly z tohoto vozu jedno z nejatraktivnějších aut ve své třídě. Interiér nabídl luxusní materiály, moderní technologie a opět obrovský prostor, který byl jedním z hlavních lákadel.

Druhá generace znamenala vznik fenoménu, který ničil Passat

Superb třetí generace byl postaven na platformě MQB, kterou sdílí s Passatem, ale díky chytrému využití prostoru a nižší ceně se stal pro mnoho zákazníků atraktivnější volbou. Řekl bych, že tohle tehdy tušit vedení VW, model Superb by nikdy nevznikl. Právě tady začal problém pro Volkswagen. Superb totiž nabízel téměř stejnou techniku jako Passat, ale za nižší cenu a s větším prostorem. Proč by si tedy zákazník měl koupit Passat, když může mít Superb, který je ve všech ohledech srovnatelný, ne-li lepší? Tento problém se stal pro Volkswagen o to palčivější, že Škoda začala být vnímána jako značka, která nabízí „více za méně“. Superb se stal oblíbeným nejen v Evropě, ale i na dalších trzích, kde si získal pověst spolehlivého, prostorného a cenově dostupného vozu.

Hezčí auto Češi neviděli 65 let: Škoda má 2 nové modely. Překonala své řady RS i Laurin & Klement. Národní sen, chtějí je všichni

iZdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile

Volkswagen se tak ocitl v situaci, kdy musel řešit, jak udržet Passat atraktivní, aniž by příliš omezil Superb. Jenže není to jen o Superbu. Myslím, že je tady víc než jenom jedem model, který vlastně přetahuje Volkswagenu zákazníky. Podle mě to je i Škoda Octavia RS. Proč? Protože ztělesňuje přesně to, co evropský zákazník chce. Nejenom ten český, ale průměrný Evropan tohle auto musí milovat. Na jedné straně nabízí praktičnost a každodenní použitelnost, kterou od Octavie očekáváte, na druhé straně přidává sportovní charakter, jenž z ní dělá ideální volbu pro ty, kteří chtějí něco víc než jen obyčejné rodinné auto. RS je zkratka pro „Rally Sport“ a ano, s rally nemá tohle auto nic společného. No a co?

Seat sica patří také do koncernu VW, ale nikdy nebyl tak silný

První generace Octavie RS byla představena v roce 2000. Pod kapotou první RS byl přeplňovaný benzinový motor 1.8T s výkonem 132 kW (180 koní) a točivým momentem 235 Nm. To na tehdejší dobu nebyla vůbec špatná čísla, zvlášť když vezmeme v úvahu, že šlo o rodinný liftback. Maximální rychlost činila 235 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládla za 7,9 sekundy. Kromě výkonu ale zaujala i svým designem. Sportovní nárazníky, výrazná kola a decentní spoiler dávaly najevo, že tohle není obyčejná Octavia. Interiér nabídl sportovní sedadla, hliníkové pedály a další detaily, jež podtrhovaly sportovní charakter vozu. První generace RS se stala oblíbenou nejen mezi fanoušky značky, ale i mezi těmi, kteří hledali rychlé a zároveň praktické auto za rozumnou cenu. Mimochodem přeplňovaná osmnáctistovka byla fakt skvělá.

Škoda jen tak představila nové SUV s nejlevnější cenou v historii. Boduje výbavou i kufrem, 446 litrů a bambus nadchnou

i

Druhá generace Octavie RS, která přišla v roce 2005, posunula laťku ještě výš. Pod kapotou se objevil nový motor 2.0 TFSI s výkonem 147 kW (200 koní) a točivým momentem 280 Nm. Díky tomu se zrychlení z 0 na 100 km/h zlepšilo na 7,3 sekundy a maximální rychlost vzrostla na 240 km/h. Kromě benzinové verze byla poprvé k dispozici i dieselová varianta s motorem 2.0 TDI, jenž nabízel výkon 125 kW (170 koní) a točivý moment 350 Nm. Dieselová RS byla o něco pomalejší, ale díky nižší spotřebě paliva se stala oblíbenou volbou pro ty, kteří chtěli sportovní auto na delší cesty. Design druhé generace byl opět výrazný, ale zároveň elegantní.

Sportovní auto? Ne, nikdy, ale to ani zákazníci vlastně nechtěli

Sportovní prvky byly decentní, což z RS dělalo ideální auto pro ty, kteří chtěli rychlý vůz, ale nechtěli na sebe příliš upozorňovat. Přesně tady si myslím, že vznikla legenda. Ať s naftou pod kapotou. Ale ještě to něco chtělo. Třetí generace, která přišla v roce 2013, přinesla další evoluci. Pod kapotou benzinové verze se objevil motor 2.0 TSI s výkonem 162 kW (220 koní) a točivým momentem 350 Nm. Dieselová varianta dostala motor 2.0 TDI s výkonem 135 kW (184 koní) a točivým momentem 380 Nm. Obě verze nabízely skvělé jízdní vlastnosti a díky moderním technologiím byly ještě úspornější a ekologičtější. Třetí generace RS byla také poprvé k dispozici s pohonem všech kol.

iZdroj fotografie: S vědomím RS-Automobile

Konečně. Tohle RS chybělo k dokonalosti. Šlo už o plně univerzální auto. Co na tom, že design byl opět o něco ostřejší, s výraznými LED světlomety, sportovními nárazníky a velkými koly. Interiér nabídl moderní technologie, jako je dotykový infotainment, asistenční systémy a sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Kombi, s pohonem všech kol, sportovními prvky, krouťákem odspodu a nízkou spotřebou? To je něco, co neuměl ani Golf GTI. Ten byl vždy pouze jako předokolka. Současná, čtvrtá generace Octavie RS už mi nic moc neříká. Legenda žije a žije dál. Mimochodem, zkusil jsem si pohrát s grafickými programy a vypotit vlastní verzi RS.

Auto, které naplňuje všechno, co průměrný zákazník chce

Zpátky ale ke Golfu. Ano, fenoménem nikdo neotřese. Ale Octavia RS podle mě ubrala Golfu hodně, opravdu hodně zákazníků. Klasičtí němečtí tuneři se od něj neodvrátili. Ale každý, kdo chtěl větší auto než Golf, s pohonem všech kol a dieselem, měl najednou co kupovat. Ano, byl tady Golf GTD, ale právě. GTD, a ne GTI. Kdežto Octavia RS je stále Octavia RS, i když má v nádrži diesel. Myslím si, že nejenom Superb, ale právě i Octavia RS musela dlouhé roky dělat Volkswagenu těžkou hlavu. Nebo se pletu?

Líbí se vám Octavia RS?

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články