Levná Škoda Superb se může prodražit. Buď na servise a náhradních dílech, nebo v nákladech na benzín u spolehlivého motoru.
Jak probíhal první krok české automobilky, potažmo vlasteneckých řidičů, mezi elitu? Škoda Superb první generace byla vyráběna mezi lety 2001 a 2008 a mířila do segmentu, kterému vládla německá auta. Mezi českými zákazníky si Superb vysloužil poměrně vysoké renomé. Paradoxně k tomu, že šlo vlastně o jakousi improvizaci. Podvozková platforma tehdejšího Volkswagenu Passat byla ve výrobním závodě v Kvasinách nejprve půlena a poté nastavována vloženým dílem. Pojďme se společně podívat na časově omezenou nabídku, kterou dřív nebo později někdo koupí.
Superb spoléhal na základ příbuzného Volkswagenu Passat
Ten proti německému originálu roztáhl rozvor a s ním i celkovou délku auta o 10 cm. Podélná prostornost interiéru tak byla výtečná, ovšem vnímavý řidič z chování auta na nerovném povrchu cítil kroucení karoserie. To bylo, a u dochovaných exemplářů stále je, nejmarkantněji znát u modelů s průchozí přepážkou mezi kabinou a zavazadelníkem. Interiér byl dobře zpracovaný, přesto ale vrzal více než u Škody Octavia. Na vině byla právě omezená torzní tuhost karoserie.
Dnes jsou na trhu obvyklé kusy s vysokým kilometrovým nájezdem. Aby ne, šlo o poměrně oblíbené auto taxikářů. Narazit na málo jetý kus je spíše raritou. Motory 1.9 TDI-PD jsou sice považovány za odolné, avšak dvouhmotový setrvačník může už být na hranici životnosti. Pak netěsné jednotky PD s přívodem paliva skrz kanály v hlavě válců mohou tlačit naftu do oleje. I tak jde o racionálnější koupi než 2.0 TDI-PD a 2.5 V6 TDI. Tyto varianty sice nabízely šestistupňový manuál, ale mají po letech ještě o úroveň větší problémy.
Pokud motor, tak raději benzínový s turbem než diesel
U dvoulitru souvisí se sériově instalovaným filtrem DPF, časová „opožděnost“ vstřikovaní PD komplikuje jeho vypalování. Větší šestiválec 2.5 TDI měl zase nepříliš spolehlivé vstřikovací čerpadlo a špatně mazaný „vršek“ motoru. Jaké jsou typické závady? Například ty vstřikovacích čerpadel u 2.5 V6 TDI. Dále zadřená ložiska vačkových hřídelí a poškození vaček u té samé motorizace. Průnik nafty do oleje netěsnícími jednotkami PD, jde o čtyřválce TDI-PD. Obvyklé jsou potíže tandemových čerpadel u TDI-PD.
Je možné selhání mazání z důvodu karbonem zalepeného sacího koše u 1.8 Turbo. Nebo problémy zapalovacích cívek nejčastěji opět u 1.8 Turbo. A vadné váhy vzduchu trpí obecně TDI. Jaký motor doporučit? Vhodnou volbou je právě benzínový čtyřválec 1.8 Turbo. U něj je třeba dát pozor na zanesený sací koš olejového čerpadla. Při koupi ojetiny s touto motorizací je dobré demontovat olejovou vanu a stav sacího koše prověřit. V případě jeho omezené průchodnosti hrozí riziko přidření motoru.
Atmosférický benzínový dvoulitr je k vidění vzácně. Mimo trochu přecitlivělé elektroniky motoru jde o spolehlivý agregát. Byť trochu hlučnější a nepříliš dynamický. Pozitivem může být zachovalý stav a nízká cena. Vrcholný šestiválec 2.8 30V je dynamický a spolehlivý. Jsou tady choulostivá místa, ale minimálně. Po letech trpí jen na ztvrdlá gufera ventilů, díky nimž občas trochu kouří.
Atmosférický V6 je spolehlivý, má ale vysokou spotřebu
Ve verzi s automatickou převodovkou jeho apetit běžně dosahuje dvanáctilitrové mety. To je jistě spotřeba nepříjemná pro většinu českých šetřílků, s tímto motorem to není auto pro každého. A vlastně v dnešní době nedává moc smysl. V současnosti je na prodej na německém inzertním serveru Škoda Superb z roku 2004. Pod kapotou pracuje oblíbený turbodiesel 1.9 TDI s výkonem 96 kW.
Hnací síla jde na přední kola přes manuální převodovku. Auto má najeto 490 000 km. Vysokému nájezdu odpovídá i stav, vnitřek je opotřebovaný, čalounění poškozené. A z vnějšku jsou také patrné stopy po zubu času, který se nemilosrdně zakousl do karoserie. Auto má ale tažné zařízení, což by mohlo někoho nalákat. Stejně jako cena 26 000 Kč v přepočtu z eur. Lákadla se ale mohou velmi rychle pro nového majitele obrátit v nekonečné náklady za servis a údržbu.