Škoda použila na Fabii hadí jed a zneuctila zdravotně postiženého člověka, to nikdo neřeší. A Toyota má zákaz za takovou maličkost?

Jakmile do něčeho začnou mluvit ekologičtí fanatici, je zle. Automobilka dostala zákaz, a to zcela zbytečně, nezemřel žádný lední medvěd.

i Zdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Naše společnost míří do záhuby, jinak se to snad ani nedá říct. Ta pseudokorektnost, se kterou sami sebe ničíme, je smutná, nebezpečná, smrtelná. Chlácholit se můžeme snad jenom „my“ na východ od „tradičních kapitalistických“ zemí. U nás zatím smíme používat a nosit v kapse nože, nemusíme houby v lese ořezávat bambusovým pižlátkem. Můžeme si navzájem vyznávat lásku beze strachu ze sexuálního obtěžování.

Zakazovat reklamy za to, že se snaží ukázat přednosti? Vážně?

Nicméně salámovou metodou jsme přišli o svobodu v osobní automobilové dopravě. Přesto ale není tak zle jako v západní Evropě, kde se nesmí nic, jen dýchat. A poklonkovat všem mimo bílé heterosexuální muže v autech se spalovacími motory. Britský úřad pro standardy reklamy zakázal reklamní spot na automobil Toyota Hilux. A důvod je smutný, jednoduchý a hloupý. Reklama podle úřadu porušila pravidla o sociální odpovědnosti týkající se životního prostředí. Jinak řečeno, terénní auto ukázalo v klipu, že jezdí v terénu. Není tam nic kontroverzního.

iZdroj fotografie: Toyota

Auta jedou korytem vyschlé řeky. Pak jedou městem. Nakonec se rozjedou, záběr na ženu, na muže, titulek, slogan, konec. Případ se týkal reklamy, která se původně vysílala v roce 2020. Hlas říká, že se díváme na „jednu ze skutečných podívaných přírody“, a končí slovy „Toyota Hilux – zrozena k toulání“. Problematický měl být i billboard zobrazující další „hejno“ pick-upů značky Toyota, které vykopávají hlínu ve scéně podobné poušti.

V klipu není nic závadného, přesto padl zákaz. Je proti přírodě

Toyota sice uvedla, že Hilux byl „určen pro nejnáročnější prostředí“ a že určitá odvětví, jako je zemědělství a lesnictví, skutečně potřebují takový druh terénních schopností, jak je prezentováno v reklamách. Doplnila, že scéna ve videu byla čirá fantazie a že se snažila zacílit na zákazníky, kteří by mohli skutečně potřebovat nákladní automobil se skutečnými terénními parametry. Skutečně je třeba se omlouvat za reklamní spot? Pokud je tohle důvod zakázat reklamu, pak se ptám, jestli by dnes prošla reklama na Škodu Fabia RS. Vzpomínáte?

Výrobní linka navozující náladu pekla. Supi oklovávají skelet karoserie. Chlapík s kuší střílí. Boxer s kovovou pěstí vyklepává prolisy do dveří. Ingrediencí do maziva je hadí jed, ten je odebrán přímo „na place“ živému hadovi a nalit do nádrže. Vzorek do pneumatik vyřezává muž, který nemá ruku. Místo paže má protézu s noži. Jiný „postižený“ bez ruky stříká zelený lak. A skutečně drastické a proti „sociální odpovědnosti týkající se životního prostředí“ je lakování kapoty. Černá barva vzniká tím, že jezdec na motorce vytáčí zadní kolo a „gumuje“ plech pneumatikou.

Průkopnická retro reklama na Volkswagen Passat, ze které si diváci televize v 90. letech sedli na zadek

Po více než dekádě by takovou reklamu nikdo už nenatočil. A to je škoda. Má vtip, nápad, charisma. A přitom každý, kdo se na ni podívá, chápe nadsázku, chápe příběh. Nikdo si nemyslí, že by auto mělo nějak škodit. A stejné to podle mne je i v případě aktuálně zakázané reklamy na Toyotu. Pokud je tady lesník, pracovník energetické firmy nebo kdokoli, kdo rozhoduje o nákupu auta, které má vydržet skutečně náročné podmínky, záběry na bezpohlavní klip ho neosloví. Je třeba ukázat dovednosti auta, to je základní prodejní proces.

Zákaz nic nezmění, přesto nedává smysl, je to celé nesmysl

Chci prodat terénní automobil, který přežije i malý výbuch, tak to ukážu. Stejně jako neprodám zimní bundu, když ji budu prezentovat v klipu z letního prostředí. Zájemce o hatchback značky Škoda chce vidět atraktivní reklamu na Fabii RS. A to i když si „ereso“ možná nekoupí a půjde do obyčejného modelu. Anebo dokonce zajede do bazaru pro Felicii. To je reklama, tak to funguje. Velká Británie už podle všeho přešla za hranici, ze které není návratu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Fanatický starosta Londýna nenávidí klasická auta a řidiče terorizuje a vydírá. Člověk se šroubovákem v ruce je považován za nebezpečného, ale nebezpečný imigrant s nožem v ruce zaslouží respekt. Společnost je popíráním základních hodnot a historických fundamentů odsouzena k tomu, aby prošla katarzí a poučila se z historie. Tak jako musel skončit antický Řím, čeká možná západní Evropu nějaký šok. Třeba až vypadne proud a záchranáři vyrazí do hor namísto s offroady s elektrickými městskými vozítky.

Co si o zákazu reklamy myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články