Peníze jsou až na prvním místě a evropské značky na to doplatí. Čínská auta nejsou tak drahá, tedy jsou ve všech ohledech lepší.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.
V posledních letech zaznamenáváme v Evropě stále větší přítomnost čínských automobilek. Tyto značky se aktivně snaží získat svůj podíl na evropském trhu s automobily a jejich příchod vyvolává různé otázky ohledně vlivu na evropské výrobce a prodejce aut. Nejde samozřejmě o první pokusy, zásadní vlna čínských značek už Evropu zasáhla. Nicméně do ČR se proniknout Číňanům nepodařilo. Teď je tady další snaha o ovládnutí trhu, a jak se zdá, půjde o mnohem úspěšnější počin.
Čínská auta už jednou neprošla. Teď ale Evropa padne
Dříve byly čínské automobilky spojovány s nekvalitními a levnými vozy, které nedokázaly konkurovat zavedeným evropským značkám. Avšak v poslední době se situace mění. Čínské automobilky se zaměřují na vývoj a výrobu relativně kvalitních vozidel. Ta jsou schopna konkurovat evropským modelům jak ve výkonu, tak ve výbavě a designu. Čínské značky jako MG, Dongfeng, JAC, Geely a další postupně vstupují na evropský trh a nabízejí atraktivní a cenově dostupné vozy.
Například značka MG získala na českém trhu velkou popularitu s modelem ZS, který se stává bestsellerem. Dongfeng přináší do Evropy modely jako T5 EVO a DF6, které se těší značnému zájmu. Geely, který je vlastníkem značky Volvo, se připravuje na vstup na evropský trh a plánuje nabídnout širokou škálu modelů. Nárůst čínských automobilek v Evropě bude mít významný vliv na evropské výrobce aut. Zatímco evropské automobilky se musí vyrovnat s konkurencí čínských značek, které nabízejí levnější vozy, mohou evropské značky čelit poklesu prodejů.
Zdá se, že čínská auta nemají slabé stránky. Jen ten původ
Spotřebitelé hledají dostupné možnosti, a pokud čínské vozy nabízejí podobnou kvalitu za nižší cenu, mohou se stát preferovanou volbou. Nikdo ale neví, jaká budou čínská auta za deset, patnáct let. Zda vydrží, nebo ne. Otázkou je vlastně, jestli to někoho vůbec zajímá. A bude zajímat. Možná v dnešní době sdílení a mladé generace zcela bez zájmu o motorismus na tom, jestli člověk jezdí v tuzemské Škodě, anebo čínském stroji, nezáleží.
Mimochodem Škoda. Byl ohlášen konec výroby populárního modelu Škoda Fabia. Škoda také, jakožto evropský výrobce, čelí rostoucí konkurenci čínských automobilek na trhu. Relevantní důvody pro ukončení výroby nebyly vlastně pořádně sděleny. Ale čínská ofenziva může být jedním z nich. Lidé „nemají peníze“ na drahá auta, a tak budou radši kupovat čínské vozy. Škoda, ale i VW a ostatní „předražené“ značky by se měly zamyslet.
Bez ohledu na to, že tím připraví výhledově o práci řadu českých spoluobčanů. To v případě, že se Škodě začne hůře dařit. Je tady ale ještě další otázka. Jak to, že Škoda na čínském trhu expanduje? Evidentně umí být proti čínské produkci konkurenceschopná. Evropské automobilky by v Evropě měly přestat ždímat zákazníky absurdními cenami za výbavu. Jinak řečeno, pokud jsou dnes modely dražší o stovky tisíc Kč než dříve, je to špatně.
Pokud Škoda nezlevní, čínská konkurence ji převálcuje
Může se stát, že kromě Fabie skončí třeba Kodiaq, protože Číňan nabídne větší, vybavenější auto za mnohem méně peněz. A český zákazník zapomene na loajalitu a vlastenectví pod tíhnou výhodné nabídky. Evropští výrobci by měli přehodnotit aktuální cenovou politiku. A nabídnout dobře vybavená auta za férovou cenu. Jinak se může stát, že jim čínské automobilky seberou zákazníky. A ti už se nikdy nevrátí.