Odstranit v zimě v čase, kdy jsou teploty pod nulou, nepříjemnou námrazu lze dvěma způsoby. Důležité je nepoškodit čelní sklo.
Led a námrazy na skle jsou nepříjemnými dopady zimního počasí na život motoristy. Jsou na autě vždy, když se to nejméně hodí, zejména po ránu, v čase, kdy řidič spěchá do práce. Mezi staré dobré a osvědčené metody, jak se zbavit námrazy, patří mechanické odstranění škrabkou. A také použití chemického rozmrazovače. Ovšem jak je zvykem v našich končinách, kreativní řidiči mají v záloze i další neotřené postupy, jak zmrzlou vodu ze skla vozu odstranit.
Námrazu lze odstranit buď mechanicky, nebo chemií
Mezi „alternativní“ přístupy čištění autoskla od namrzlého ledu pomocí chemie je postříkat okna parfémem. Přesněji asi nějakým levnějším deodorantem, plýtvat drahým obsahem luxusního flakonu by bylo hloupé. Přesto ale některé internetové poradny aplikaci voňavek na zamrzlá skla doporučují. Rady internetových odborníků jdou někdy tak daleko, že doporučují dvoufázové využití parfému.
Nejprve by měl řidič sklo postříkat obsahem, a tak ledovou krustu narušit. A pokud má lahvička od parfému ostré hrany, pak s ní led ze skel oškrábat. Není snad nic riskantnějšího než škrábat sklem po skle. Obvykle lze narazit na dva typy námrazy. Může jít o namrzlou vrstvu vodní páry, zejména během suché ledové zimní noci. Druhým typem pak je zamrzlá voda, v případě že prší a pak začne mrznout.
Existují dva druhy námrazy, z vlhkosti vzduchu a vody
Slabší námraza prvního typu hůře odolává jak mechanickému čištění, tak také chemickému odstranění. Naopak silná vrstva ledu z vody (ne vzdušné vlhkosti) vzdoruje mechanickému škrábání, ale i chemickému rozpuštění více. „Vhodnou pomůckou na odstranění ledu ze skla je škrabka s mosaznou čepelí,“ říká automobilový specialista pan Pavlíček, odborník na servis evropských a japonských automobilů, „kov odstraní led, ale nepoškodí sklo. Pomoci může i škrabka s plastovým břitem, ten ale není tak účinný.“
Na co je třeba u škrabky na led nahlížet? „Důležitější než materiál, ze kterého je škrabka vyrobena, je spíše její čistota a stav,“ upřesňuje odborník Pavlíček, „pokud je ostří poškozené, má na sobě záseky, může sklo poškodit, poškrábat. A to samé platí i pro škrabky nečisté, například ulepené mastnotou a zanesené pískem. I takto může dojít k poškrábání okenního skla.“ Pokud řidiči nedbají na správnou čistotu škrabky, je to velká chyba.
Nekvalitní kovová škrabka může snadno poškodit sklo
Ještě jednou k problematice materiálu škrabky. Obecně je třeba dát zvýšené opatrnosti u škrabek, které mají ocelový břit. Ten sice odstraní led, ale je natolik tvrdý, že může poškrábat sklo. Pokud je břit poškozený například nesprávným skladováním a vytvoří se na něm zub, může na skle způsobit významné rýhy. Plast je vůči sklu šetrnější, ale zase méně účinný. I na plastovém břitu mohou vzniknout šrámy, ty by ale neměly do skla nijak proniknout.
Vhodným řešením je platová škrabka s břitem z měkkého kovu, například zmíněné mosazi. Poradí si s námrazou, ale oproti oceli není tak mechanicky agresivní proti sklu. V době, kdy byla hudební CD nedílnou součástí života a každý řidič měl v autě pouzdro s několika hudebními nosiči, v případě nouze mohlo CD posloužit jako škrabka. Buď samotné CD nebo krabička od něj.
Škrabka i chemie mohou působit na pryž či karoserii
Plast však v mrazu a při kontaktu s ledem mohl změnit své vlastnosti. Stává se křehčím, nefunguje, praská a hrozí zranění na ruce. Další alternativou, kterou mají po kapsách řidiči i dnes, jsou platební karty. Ty jsou pevné, dostatečně ostré na to, aby se s nimi dala námraza čistit. Ale je riskantní používat platební kartu k jiným než přesně určeným účelům, hrozí její poškození, ztráta a pak i ztráta uložených financí. Toto nelze doporučit.
Nejlepším řešením se zdají být chemické rozmrazovače a škrabky. U chemie, která leckdy obsahuje nějaké agresivní látky, může při dlouhodobém používání dojít k narušení kompaktnosti například gumových těsnění. Neplatí to ale pro všechny přípravky, je třeba číst návod a složení. Kapalina také může být mírně lepkavá, má tendence zatékat do různých spár a žlábků. Tam je pravděpodobnost zachytávání nečistot.
Existuje prevence, předcházet námraze ošetřením skla
Nečistoty mohou zapříčinit vznik koroze, proto je dobré průběžně i v zimě za dobrého počasí auto mýt. A po sezoně dopřát vozu celkovou a pečlivou očistu. Manipulace se škrabkou vyžaduje fyzickou námahu, natahování se přes automobil, mnohdy špinavý. Hrozí mechanické poškození skla od tvrdých břitů, naříznutí těsnění oken, pokud řidič zajede škrabkou příliš k okraji. Dá se ale říct, že je vhodné kombinovat obě metody, plus se snažit předcházet námraze, například vhodným hydrofobním ošetřením skla.