Pár minut, které mohou zabránit nehodě, škodě na majetku, zranění či úmrtí. Na podzim a v zimě je na to třeba myslet.
Do půlnoci objednáte, ráno máte a podobná hesla. Jak se podzim začne posunovat do svého finále a blížit se k zimě, televizní reklamy nás začnou trápit nekonečným opakováním otravných sloganů. Ale o tom mluvit nechci. To, že se blíží zima, znamená i něco jiného. Je možné, že začne sněžit. A se sněhem jsou tady další povinnosti pro řidiče. Podle pranostiky padá sníh na Martina, obvykle ale sněží o pár dnů či týdnů později. Sníh je tedy tématem, které nelze zanedbávat.
Konec roku přináší pro řidiče jiné povinnosti než v létě
Řidiči totiž na konci listopadu a v zimních měsících čelí nejen snížené viditelnosti, ale právě také povinnostem, které často zanedbávají. Jednou z nich je odstranění sněhu a ledu z auta. Možná vás napadá, zda hrozí pokuta, pokud na tento úkol „zapomenete“. Řekl bych to jednoduše: ano, hrozí. Důsledky mohou být ještě závažnější, než by se mohlo zdát. Povinnost očistit auto od sněhu a ledu je dána zákonem. Podle zákona o silničním provozu je řidič povinen zajistit, aby jeho vozidlo bylo technicky způsobilé k provozu a aby jeho stav neohrožoval bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
To zahrnuje i stav, kdy je auto pokryto vrstvou sněhu nebo ledu, která může snížit viditelnost nebo ohrozit ostatní účastníky provozu. Zákon č. 361/2000 Sb. § 5 Povinnosti řidiče, odstavec (2) definuje, co řidič nesmí. Odstavec i) definuje, že nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran. A další odstavec j) dodává, že nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Když spadne sníh a led na jiné auto, je to vina řidiče-lenocha
Už podle dvou zmíněných odstavců je jasné, co je problémem. První potíží, na niž člověk v neočištěném vozidle naráží, je omezený výhled. Představte si situaci, kdy na čelním skle zůstane byť jen malá vrstva sněhu. Řidič nevidí na silnici. Dál k tomu asi nemusím nic dodávat. Pokud řidič nevidí, je absolutně nemyslitelné, aby vyjel s autem a řídil. Stejné to je i v případě, když si řidiči zjednoduší situaci a jen odstraní sníh na některých místech, vytvoří si na sklech jen jakési průzory. Řidič vidí, ale jen částečně. A částečně znamená, že to také není v pořádku.
Druhá část problému je stejně závažná, i ta ohrožuje řidiče. Tedy ne toho, který auto neočistí. Ale všechny ostatní. To v případě, že se kus ledu či sněhu uvolní a spadne na jiné vozidlo. Problém je jak u osobních aut, tak také u těch nákladních. Viděl jsem na vlastní oči mnohokrát kamion, který vjel do zatáčky. Odstředivou silou mu z návěsu spadlo nebezpečné množství sněhu či ledu. Skutečně to není legrace. Kus ledu může vážit i mnoho kilogramů. Taková masa ledu či sněhu může poškodit auto, na které dopadne. A také může vyděsit jeho řidiče.
Ten může zareagovat nečekaně a nabourat do někoho jiného. Skutečně je to nebezpečné. Krom toho při vyšších rychlostech může kus ledu během jízdy sklouznout po skle a zcela zakrýt řidiči výhled. To jsme zpátky u řidiče, který zanedbal svou povinnost. Policie může takového řidiče na místě pokutovat částkou až 2 000 korun v blokovém řízení. Pokud by se případ dostal k přestupkovému řízení, hrozí pokuta až 2 500 korun.
Je to pár minut práce a pár minut zdržení, vyplatí se to
Ano, ani mně se nechce ráno čekat, odmrazovat, čistit auto. Ale je to nezbytné. A omluva neexistuje. Pak je tady odpovědnost při nehodě. Pokud řidič způsobí nehodu kvůli špatné viditelnosti způsobené neočištěným autem, může mít velké problémy s pojišťovnou. Ta totiž může odmítnout vyplatit pojistné plnění s odůvodněním, že řidič zanedbal své povinnosti. To platí jak pro povinné ručení, tak pro havarijní pojištění. Přemýšlím, kolik řidičů si toto riziko skutečně uvědomuje? Moc asi ne. Opravdu si myslím, že to stojí za pár minut strávených očištěním auta, nestojí to za potenciální škody v řádech desítek tisíc korun.
Co dělat, když vám spadne na auto kus ledu z jiného vozu? Upřímně, pokud nemáte kameru v autě a nenahráváte to, pak je to hodně, hodně moc předem prohrané. Ano, můžete si nechat proplatit škodu ze své pojistky, pokud ji máte uzavřenou. Ale z povinného ručení řidiče, ze kterého led spadl? Jen v případě, že tento zastaví a uzná svou vinu. A i tak. Slyšel jsem o tom, že tohle pojišťovny neuznávají v případě rozbitého skla v létě od kamínku.
Pojišťovna může dělat potíže, viník škodu zaplatí ze svého
Nevím, jak by se k tomu stavěly v zimě s kusem ledu. Ale dejme tomu, že princip by měl být takový. Každopádně pokud máte zkušenost s tím, že vám někdo rozbil sklo u auta a řešili jste to z jeho povinného ručení, dejte prosím vědět pod článkem do komentářů. Je tedy jasné, že zimní provoz na silnicích vyžaduje nejen obezřetnost při jízdě, ale také přípravu před samotnou cestou.
O tom, jak jezdit na sněhu a ledu, už jsme psali v jiných článcích. Tady jde o „hygienu“. Sněhová metla, škrabka na led a trochu času stráveného manuální prací mohou ušetřit nemalé starosti. Na závěr bych rád dodal, že očistit auto není pouze povinnost. Je to také způsob, jak projevit ostatním svou ohleduplnost. V minulých letech byl tuším první sníh v Praze někdy kolem 21. listopadu. Platí tedy, že od toho data (v metropoli, jinde to samozřejmě bylo jinak) hrozí za neočištěné auto pokuta. Pozor na to.