Jde o velice důležitou kontrolu, kterou bohužel ignoruje drtivá většina řidičů. Vůbec jim nedochází, že tím riskují život svůj i ostatních.
Která součást auta je nejdůležitější? Je to brzdový systém. Můžete mít potíže s akcelerací, s motorem, a přesto dojedete do cíle. Potíže s brzdami však znamenají problém, který může ohrozit zdraví, či dokonce život řidiče auta i posádky. Auto rozjeté na vyšší rychlost disponuje velkou kinetickou energií, ke zpomalení a zastavení automobilu je zapotřebí účinný, a hlavně fungující, brzdový aparát.
Kontrola brzd každých 15 000 km nebo ročně
Jsou řidiči, kteří kontrolují brzdový systém na svém autě tak, že se pouze dívají skrz litá kola. Pohledem odhadují tloušťku brzdové destičky a stav kotouče. Bohužel se stává, že se brzdová destička s kotoučem mohou nesprávnou montáží opotřebovat nerovnoměrně. Proto se vyplatí sundat kola a podívat se na brzdový systém blíže vyjmutím brzdových destiček ideálně každých 15 000 km.
Řidiči, kteří najednou v průměru za rok nižší jednotky tisíc kilometrů by pak měli provézt kontrolu každých dvanáct měsíců. To, že auto najede 5 000 km ročně neznamená, že má brzdy v pořádku. Na stavu brzdového obložení a kotoučů se podepisuje řidič jízdním stylem. Ten, kdo jezdí plynule, patrně udrží destičky na delší životnosti, než řidič preferující styl brzda-plyn. Prevenci brzd by neměl zanedbávat nikdo.
Typické příznaky závady brzdového systému
- snížený brzdný výkon
- pískání od brzdového systému
- kovový zvuk, typické třetí kovu o kov
- ztráta povrchové úpravy brzdových třmenů
- odpadávání kusů brzdového obložení
Činnost brzdového systému je spojena se třením, a se vznikem vysokých teplot. To se podepisuje na degradaci materiálů, je třeba sledovat stav destiček i kotoučů. Bez výměny nesmí zůstat brzdová kapalina, ta přehřátím ztrácí své vlastnosti. Brzdový aparát by měl kontrolovat v ideálním případě renomovaný mechanik, na heveru, při demontáži jednotlivých komponent. Vizuální hodnocení přes disky je nedostačující, a nebezpečné.