Od zítra začne policie tvrdě pokutovat řidiče, kteří mají na autě takto zapnutá světla. Patříte mezi ně i vy?

Světla jsou na autech proto, aby řidiči lépe viděli. A byli lépe vidět, o oslňování a obtěžování jiných to samozřejmě není.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Mlhová světla. Pro někoho nezbytný pomocník v nepříznivém počasí, pro jiné jen další tlačítko na palubní desce, které občas omylem zapne. A právě to je problém. Na českých silnicích se stále setkávám s tím, že řidiči mlhovky používají nesprávně. Ať už z neznalosti, nebo prostě z pohodlnosti. Výsledkem je nejen zbytečné oslňování ostatních účastníků provozu, ale také riziko pokuty, která se (díky za to) snad v poslední době stává čím dál častější realitou. Nejsem příznivcem represí a finančních postihů, ale tady jsem vlastně tak trochu rád. Nemám nic proti, když se dozvím, že policie na tento nešvar zaměřila svou pozornost a zvýšila kontroly.

Zákon to říká jasně a je s podivem, že to řidiči pořád nechápou

A já se ptám – opravdu je tak těžké naučit se správně používat mlhová světla? A rovnou si odpovím, že zjevně ano. Podle zákona by měla být mlhová světla zapnuta pouze v situacích, kdy je viditelnost výrazně snížená. To znamená hustou mlhu, silný déšť nebo sněžení. Jenže realita na silnicích je úplně jiná. Kolikrát jste už potkali auto, které má mlhovky zapnuté za jasného dne, kdy je vidět na kilometry daleko? Nebo naopak – řidiče, jenž se v husté mlze plíží po silnici bez jakéhokoliv osvětlení? Podle statistik až 40 % řidičů v ČR neví, kdy a jak mlhová světla správně používat. A to je problém, který se týká nás všech.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Správné používaní mlhovek samozřejmě stanoví zákon, ve kterém se píše, že „přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ Nerozumím, že někdo nerozumí. Vždyť je to tak snadné, nebo ne? Přední mlhová světla řidič použít smí, ta zadní použít musí, pokud nastanou zákonem stanovené podmínky. Pod těmi si však zjevně každý řidič představuje něco jiného. Přestože i zde existuje jednoduchá zákonná definice.

Sníženou viditelnost česká legislativa definuje jako „situaci, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.“ Mlhovky mají specifický účel, zlepšit viditelnost v situacích, kdy běžná světla nestačí. Přední mlhovky osvětlují vozovku těsně před autem, zatímco zadní mlhovky slouží k tomu, aby bylo vozidlo viditelné pro ostatní řidiče. Pokud je ale použijete v nesprávný moment, mohou mlhovky napáchat víc škody než užitku.

Mlhovky mají zlepšovat viditelnost, ne oslňovat a obtěžovat

Zadní mlhovky jsou obzvlášť silné a při dobré viditelnosti mohou oslňovat řidiče za vámi. Tedy ne že mohou, ale skutečně oslňují. A to nemluvím o tom, že v noci se jejich světlo odráží od mokré vozovky a vytváří nepříjemné odlesky, které mohou ostatní řidiče zmást, nebo dokonce ohrozit. Policie si snad všímá tohoto problému, chci věřit, že i jedná. V České republice se pokuta za nesprávné použití mlhovek ve správním řízení pohybuje až do 5 000 Kč. Pokud jde o řešení na místě, tak myslím může policie pokutovat částkou, jestli se nepletu, až 1 500 Kč. Jak jsem řekl, nechci nikoho nabádat k tomu, aby druhého připravil o těžce vydělané peníze.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ale jet za někým půl hodiny a téměř nevidět, oslněný jeho mlhovkou, pak měním názor. Kdybych v tu chvíli viděl novinový titulek ve stylu „policie od zítra kontroluje a pokutuje řidiče, kteří špatně používají mlhovky“, radoval bych se. Je to opravdu tak těžké zapamatovat si, kdy mlhovky zapnout a kdy ne? A hlavně tedy je pak také vypnout. Dalším problémem je, co tedy vnímám, že si mnoho řidičů plete mlhovky s potkávacími světly. Zatímco potkávací světla jsou určena pro běžnou jízdu a mají širší úhel osvětlení, mlhovky jsou navrženy tak, aby osvětlovaly vozovku těsně před autem a neoslňovaly ostatní. Pokud tedy jedete za jasného dne s mlhovkami, nejenže porušujete předpisy, ale také zbytečně zatěžujete systém svého vozidla.

Kdo si plete potkávací světla a mlhovky, zaslouží si pokutu

To nemluvím o tom, že obtěžujete ostatní. Na závěr bych chtěl apelovat na všechny řidiče, v době, kdy opravdu není na silnicích často dobře vidět, mlhovky nejsou hračka ani ledabylý doplněk. Jde o důležitý bezpečnostní prvek, který by měl být používán s rozumem, a hlavně v souladu s legislativou. Pokud si nejste jisti, kdy je zapnout, řiďte se třeba tak jako já jednoduchým pravidlem. Pokud vidím na více jak 50 metrů, mlhovky nepotřebuji a nezapínám. Když mlhovky zapnu, tak je pak zase, když se viditelnost zlepší, vypnu. Přední mlhovky použít smím, zadní musím. Není to žádná atomová věda.

Používáte mlhovky správně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články