Speciální křižovatka tvaru, který dělá problémy. Nesprávně ji projíždí 69 % řidičů a riziko je značné

Vzájemná poloha ramen křižovatky a tvar křížení nemají vliv na to, zda platí, či neplatí přednost zprava. Rovně neznamená automaticky přednost.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Přednost zprava je tématem, které je stále dokola diskutované a řidiči stále dokola nesprávně chápané a v praxi aplikované. De facto není křížení neoznačené svislým dopravním značením, kde by motoristé nechybovali. A přitom je to věc vážně jednoduchá, stačí myslet a používat pravidlo pravé ruky. Je-li křižovatka označená dopravními značkami, pak by řidiči neměli dělat chybu. Mezi našimi čtenáři jsme v e-mailové anketě udělali průzkum, zda by znázorněnou křižovatku projeli správně. Ukázalo se, že 69 % ze 128 čtenářů by udělalo chybu a způsobilo dopravní nehodu. Je důležité si pravidla zopakovat a zapamatovat, riziko dopravní nehody je v tomto případě značné.

Nezáleží na tvaru křižovatky, platí přednost zprava

Ten, kdo je na hlavní, má přednost, ostatní mu přednost dávají. Pokud jsou vedle sebe řidiči na vedlejších silnicích, přednost má ten vpravo, viz přednost zprava. Problémem jsou hlavně křižovatky bez dopravních značek. Účastníci silničního provozu tápou. Oslovili jsme v rámci redakčního průzkumu čtenáře. Ukázali jsme jim křižovatku, která je na titulním obrázku, a zeptali se, kdo má přednost. Sedm z deseti respondentů odpovědělo špatně. To je alarmující.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zákon 361/200 Sb. o provozu na pozemních komunikacích říká k přednosti zprava následující: „Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.“ Přičemž odstavec 1 řeší přednost, jsou-li před křižovatkou umístěné dopravní značky.

U značených křižovatek je problém hlavní silnice, která zatáčí

Jinak řečeno, pokud nejsou před křižovatkou značky, platí pravidlo pravé ruky. Řidič je povinen dát přednost vozidlu, které přijíždí zprava. Problémem je ale někdy tvar křižovatky,“ říká expert na bezpečnou jízdu, pořadatel amatérských závodů AmaterCup a okruhových dnů, Petr Menzl, „křižovatky ve tvaru písmene T jsou problematické, protože řidiči si myslí, že když jedou rovně, mají přednost.“ 

Rovně totiž neznamená přednost, zásadní je situace vzhledem k levé a pravé straně. Na titulním obrázku je křižovatka ve tvaru písmene Y. A opět, problémem je ta skutečnost, že je-li jedno rameno v reálu relativně přímé, řidiči mohou nabýt dojmu, že jedou rovně, a chybují. Rovně opravdu neznamená mít přednost. „Křižovatka do tvaru písmene Y přitom není složitá,“ vysvětluje expert. 

Rozměry, tvar a velikost nemají na přednost zprava vliv

„Nezáleží na tom, jaký úhel mezi sebou jednotlivá ramena křížení svírají.“ Jak tedy snadno a rychle identifikovat, kdo má přednost? „Nejde o to, jestli je křižovatka ve tvaru písmen T nebo X,“ dodává odborník, stačí si pomoci tak, že si řidič představí mezi rameny kolmé úhly.“ Pak se z křížená ve tvaru Y stane křižovatka ve tvaru T. A ta už by měla být pro řidiče pochopitelnější.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Na obrázku výše vidíme dvě auta, jedno je modré a druhé žluté. Modré jede rovně, možná po větší silnici. Žluté přijíždí po vedlejší? Ne, chyba. Křižovatka není osazená dopravními značkami, platí přednost zprava. A to znamená, že řidič modrého auta má po pravé ruce žluté auto a tomu dává přednost. Jakkoli by se mohlo zdát, že modré auto pojede jako první, opak je pravdou. Modré auto čeká, nechá jet žlutý vůz a křižovatkou projede jako druhé.

Jak byste křižovatku projeli vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články