Spojka je jedno z nejvíce namáhaných zařízení v autě a řidiči je zbytečně ničí nesprávným stylem jízdy. Kdo šlape špatně, spojku rychle spálí.
Co je to spojka? Pro mnohé řidiče pouze jeden ze třech pedálů v autě s manuální převodovkou. Ten vlevo. Je paradoxní, že skutečně velmi mnoho řidičů nemá představu, co je spojka a jak funguje. Spojka je mechanismus, který v automobilu zajišťuje přenos hnací síly od motoru na kola. Zprostředkovává spojení hnací a hnané hřídele a také umožňuje přerušení točivého momentu.
Porucha spojky obvykle znamená, že auto už nedojede do cíle
„Spojka vozidla, typicky u aut vybavených manuální převodovkou,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „je klíčovým prvkem pro řízení a změnu rychlostních stupňů.“ Je to poměrně značně namáhaný mechanismus. Systém, který je zatížen přenosem síly, při nesprávném používání je přílišně zahříván. A velmi často, při neodborném zacházení, je spojka značně opotřebovávána.
„Když se spojka začne chovat neobvykle a nesepne, je to důvod k obavám,“ dodává expert Pavlíček. Co dělat v případě, že spojka nesepne, a jak předejít možným problémům? Příčiny selhání spojky jsou různé. Může jít o poškozené lanko spojky nebo vypínací ložisko. Jedná se o jednu z nejčastějších příčin selhání spojky. Když řidič sešlápne spojkový pedál a ten se nevrací do výchozí polohy, může to být způsobeno právě poškozeným lankem.
„Problémy s hydraulickým systémem jsou dalším obvyklým problémem,“ doplňuje odborník Pavlíček. Únik hydraulické kapaliny nebo přítomnost vzduchu v hydraulickém systému spojky může vést k nefunkčnosti spojky. Ovlivnit funkci spojky mohou poruchy spojené se setrvačníkem. Jak jednat v případě problémů se spojkou? „Jakmile zaznamenáte první známky, že spojka nepracuje správně, je nezbytné jednat rychle,“ radí expert Pavlíček.
Spojku velmi často ničí sami řidiči nevhodným stylem jízdy
Pokud se spojka nevrací do horní polohy nebo řidič zaznamená obtíže při změně převodových stupňů, okamžitě by měl kontaktovat mechanika. „Sami mohou řidiči provést vizuální kontrolu pod kapotou kolem převodovky,“ říká odborník. „Hledejte čerstvé úniky hydraulické kapaliny, což by mohlo naznačovat problém s hydraulickým systémem spojky,“ dodává. Při potvrzení problému nebo při zjištění netěsnosti je nejlepší zavolat odborníka.
Oprava lanka spojky, výměna vypínacího ložiska nebo oprava hydraulického systému by měla být provedena co nejdříve. Je to věc, kterou nikdo sám doma, bez odborných znalostí, zkušeností a vybavení, nesvede. Pokud je spojka „spálená“ a nespíná, pak už ani nelze s autem jet, pro transport do servisu je nutný odtah. Prevence existuje, jsou rady, jak se ke spojce chovat, aby co nejdéle vydržela. Je to šetrný styl jízdy. „Vyhněte se pokládání nohy na spojku a nepoužívejte ji příliš brzy,“ radí odborník. „Šetrný styl jízdy může prodloužit životnost spojky“.
Důležité je také nešlapat na spojkový pedál, pokud to není žádoucí pro rozpojení spojky. Ten, kdo nesundává nohu z pedálu, velmi často přišlapává spojku, a tím ji zbytečně odírá. Spojku samozřejmě zatěžuje i „sportovní“ styl jízdy. Takzvaný spojkový kop je typickou technikou, jak dostat auto do driftu. Funguje to, ale spojce to skutečně nesvědčí. Neblahé důsledky na spojku mají také ostré starty a rychlé přenášení maximálního točivého momentu. Jinak řečeno sprinty. Pokud chtějí řidiči, aby jim spojka dlouho vydržela, pak musí zapomenout na přístup ve stylu Rychle a zběsile.