Snižte spotřebu paliva až o 30 %. Triviální fígle pro všechna auta s okamžitým a dlouhodobým účinkem. Zvládne je každý

Jak ušetřit tisíce za benzín a naftu? Stačí hned sundat nohu z plynu a začít tak trochu myslet za ostatní, předvídat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ceny paliva už nikdy neklesnou. Ne tak, aby cena za litr začínala dvojkou. To je skutečně dost dávno, kdy jsme platili za litr Naturalu 28 Kč. Tak dávno, že už si to ani nepamatuji. Nebo si to nechci pamatovat, abych zbytečně nejitřil bolavé rány. Pokud se cena benzínu a nafty pohybuje dolů, je to v rámci korun. Jakmile pumpaři a rafinerské firmy zjistí, že jsme schopni platit danou cenu, nemají už důvod zlevňovat. Jak tedy ušetřit?

Nejjednodušší způsob, jak ušetřit palivo? Nejezdit autem vůbec

Začít jezdit tak, aby auto žralo co nejméně. Vysoká cena paliva trápí mnoho řidičů, bezpochyby, a pokud je tady i vysoká spotřeba auta, je to zlé. Ale snížení apetitu vozu je na dosah. Každý řidič může ušetřit až 30 % paliva dodržováním několika jednoduchých zásad. Jezdit úsporně je v dnešní době zásadní. Ceny pohonných hmot prostě stále rostou a šetrnost se stává nezbytností. Ceny benzínu a nafty v České republice jsou a budou na vysoké úrovni. Tankování by mohlo být levnější, kdyby se maloobchodní marže držely na nižší úrovni.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

To se ale nestane, není důvod. Ne, dokud je zákazník ochotný platit. Intervence vlády také není a nebude. Proč by měla? Čím vyšší cena paliva, tím vyšší DPH. Tedy příjem do státní kasy. A to je jen jedna z daní, která se k prodeji pohonných hmot váže. Benzín by totiž klidně mohl stát zmíněných dvacet korun a vydělali by všichni. Ale méně. Takže zpátky k tomu, jak ušetřit. V blízké budoucnosti to pravděpodobně nevypadá, že by ceny měly klesat. Každá příležitost ke snížení spotřeby je vítaná, a pokud se dá něco udělat hned, tak třeba sundat nohu z plynu.

1 litr benzínu za 18,91 Kč, nafty za 16,89 Kč. Pumpař zveřejnil ceny, za jaké by řidiči mohli tankovat, kdyby neplatili státní daně

Ale ať nejsem tak komisní. Dodržování několika zásad může vést ke snížení spotřeby paliva bez ohledu na to, jestli řídíte auto na naftu, benzín, nebo LPG. Ačkoli to může znít složitě, metoda je velmi jednoduchá a zvládne ji každý. Jedním z klíčových způsobů, jak ušetřit, je vypínání motoru během delších zastávek. Pokud má vaše auto systém Start-Stop, nemusíte na to myslet. Systém dělá všechno potřebné za vás.

Sundat nohu z plynu, přemýšlet za druhé a včas předvídat

Bez chytrého asistenta si určitě osvojte zvyk vypínat motor, kdykoliv stojíte na místě. Tento jednoduchý krok vám může ušetřit velké množství paliva. Proč? Protože motor běžící na volnoběh spálí až dva litry paliva za hodinu. Dokonce i krátké zastavení může znamenat zbytečnou spotřebu paliva, kterou lze jednoduše snížit. Jestliže tedy vaše auto systém Start-Stop nemá, i tak stojí za to vypínat motor během delšího stání.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pravidelné vypínání motoru může vést k měsíční úspoře paliva až o 19 %. Další radou je odstranit z auta zbytečné věci. Mnoho řidičů má tendenci zapomínat na zavazadla, krabice, tašky nářadí, které se objevily v zavazadlovém prostoru. Vozí je tam po celé měsíce. No, popravdě, kážu vodu, ale piju víno. Přiznávám, že si uvědomuji, že i já mám v kufru auta krabici, ani nevím s čím. A tašku s několika tubami montážního lepidla a aplikačními pistolemi.

Taška v kufru, která váží pět kilo, je zbytečným balastem

Proč? Protože jsem je prostě ještě nevyndal. Každý dodatečný kilogram navíc ovlivňuje spotřebu paliva. Snadno přehlédnutelných 40 kilogramů navíc znamená nárůst spotřeby až o 2 %. Zvláště při plánování delších cest stojí za to vůz odlehčit a zbavit se nepotřebného nákladu. Méně váhy prostě znamená nižší zátěž pro motor, a tím i nižší spotřebu. Jinak řečeno, cokoli vezete v autě navíc a nepotřebně, platíte ve zbytečně zvýšené spotřebě paliva. Další jednoduchý způsob, jak snížit spotřebu pohonných hmot? Udržováním správného tlaku v pneumatikách.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nízký tlak vede k vyššímu valivému odporu, to zvyšuje spotřebu paliva. Ztráta tlaku o 2 psi může znamenat zvýšení odporu až o 0,8 %. Zvyk pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách se vyplatí. Správně nafouknuté pneumatiky mohou výrazně ovlivnit efektivitu jízdy. A tím snížit spotřebu. Je to jednoduché jak facka. Další zásadou je vyhnout se příliš agresivní jízdě. Prudké zrychlování a brzdění opotřebovává auto.

Jet na podhuštěných nebo přetlakovaných gumách se prodraží

A také významně zvyšuje spotřebu paliva. Opatrná jízda, plynulé akcelerování a předvídání dopravních situací mohou vést k úspoře paliva až o 30 %. Aerodynamika? Ta je u auta také důležitá. Jakékoliv úpravy exteriéru, které nejsou dobře promyšlené, mohou zvýšit odpor vzduchu, a tím i spotřebu paliva. Teď se obracím hlavně na různé garážové tunery. Pokud chcete ušetřit, vyvarujte se zbytečného montování různých křídel a spoilerů.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To jen zhoršuje aerodynamiku auta. Správná rychlost a plynulá jízda jsou dalším klíčem k úspoře. Jinak řečeno, mluvím o plynulosti a předvídání. Neustálé zastavování a znovu rozjíždění automobilu je energeticky náročné. Tedy zvyšuje to spotřebu. Pokud je to možné, snažte se jet plynule a vyhnout se brzdění a následnému zrychlování. Při jízdě z kopce je dobré uvolnit plyn a nechat auto setrvačně jet dolů. Neřadit ale na neutrál.

Snaha o nízkou spotřebu nikdy nesmí ohrozit bezpečnost

Jízda na zařazenou rychlost při uvolněném plynu nevyužívá palivo a je efektivnější. S těmito jednoduchými tipy je možné ušetřit až 30 % paliva, což se v dnešní době vysokých cen vyplatí. Je tady ale pravidlo, které je nadřazené. Bezpečnost. Nic neodkáže ospravedlnit snížení spotřeby, pokud by tím byla ohrožena bezpečnost. Myslete na to, prosím. Co tedy dělat, jak ušetřit? Skutečně stačí jedna věc. Přemýšlet a začít se chovat podle uvedených pravidel.

Jezdíte úsporně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články