Nová povinnost pro auta už platí. SPZ musí kromě čísel a písmen obsahovat energetický štítek. Co s tím udělat?

Nové SPZ bez modrého pole se znakem EU, ale nově s energetickým štítkem? Ten nedává smysl a upřednostňuje elektromobily.

i Zdroj fotografie: Škoda, koláž Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Víte, co je to energetický štítek? Určitě, každý to ví, pokud v posledních letech kupoval nějaký elektrický spotřebič. Energetický štítek informuje o energetické účinnosti elektrických spotřebičů a dalších zařízení v Evropském hospodářském prostoru. Zní to hrozně, komplikovaně, a popravdě je tady otázka, jestli se na štítek někdy někdo dívá. Přiznávám, já ano, ale jenom u některých zařízení. Typicky je to pračka, kde mě zajímá, jakou bude mít spotřebu. Ale jinak to opravdu neřeším. Štítek uvádí spotřebu elektřiny, vody, emise, hlučnost, výkon a další.

U některých spotřebičů dává štítek smysl, u automobilů ne

Mezi povinně štítkované spotřebiče patří třeba automatické pračky, bubnové sušičky prádla, chladničky, mrazničky, elektrické i plynové trouby, zdroje světla a svítidla, televizory. A protože jsme na webu o autech, nesmím zapomenout na pneumatiky. Jaká je historie štítkování? Začalo to nevinně, dnes je z toho docela šílenost. Štítky se začaly v Evropské unii používat v roce 1994 pro vybrané skupiny domácích spotřebičů.

iZdroj fotografie: Donald Trung Quoc Don / Creative Commons / CC-BY-SA

Deset let poté byl systém rozšířen na další spotřebiče. Od března 2021 jsou postupně zaváděny nové energetické štítky, energetické kategorie A až G byly předefinovány. Je to jakási kategorizace, jde ale o produkty různého typu. To je podle mého názoru tak trochu jako srovnávat jablka a hrušky. Štítek má nicméně unifikovaný formát. Nad barevnou stupnicí je uveden název dodavatele a identifikace modelu spotřebiče. Pod ní je odhadovaná roční spotřeba elektřiny v kWh. Dále tam jsou vyznačeny specifické parametry pro danou kategorii spotřebiče.

Čeští vědci spočetli reálné emise elektromobilů, včetně výroby baterie a elektřiny. Výsledek ukázal, že „ekologie“ je zbožné přání

Třeba pro chladničky je uveden objem chladicí části, objem mrazicí části a hlučnost. Štítky pro TV zase zveřejňují existenci síťového vypínače, příkon v zapnutém stavu a úhlopříčku v cm a v palcích. Teď si představte, jaké by to bylo, jak komplikované, označit takovým štítkem auto. Že je to hloupý nápad? Těžko říct, nicméně nápad to je, a pokud se nepletu, u našich německých sousedů dokonce od letošního roku platný. Na jaře v roce 2024 se jeden den Němci dozvěděli, že od zítra budou mít auta povinné energetické štítky.

Ekologický štítek pro auta nedává smysl, tak proč ho mít?

Kdo nesledoval legislativní zprávy, mohl být docela zaskočený. Spolkové ministerstvo pro hospodářství a ochranu klimatu tak zavedlo další nařízení, které má zřetelný dopad na výrobce a prodejce. Štítek má nabízet informace, jako je spotřeba energie a hodnoty emisí, a to ve čtyřech různých režimech jízdy: „centrum města“, „okraj“, „okresní silnice“ a „dálnice“. Ale také informace o „možných“ nákladech na CO₂ v příštích deseti letech.

iZdroj fotografie: Dena

Za mě je to celé nesmysl. Nemyslím si, že by šlo celý systém nastavit tak, aby byl skutečně nezávislý, objektivní a všeobecně informační. Už jenom od podstaty věci, když jsou tady auta se spalovacím motorem, proti tomu elektromobily. Tady mám pocit, že tamní vláda ohnula realitu ve prospěch elektromobilů. Jestli to chápu správně, tak u těch totiž není brán na zřetel celkový životní cyklus, ale jen samotný provoz. A to je podle mě kontroverzní. Zákazník samozřejmě řeší spotřebu, tedy přesněji řečeno náklady. Možná hlučnost.

Řidiče a majitele auta zajímá hlavně spotřeba, nic moc jiného

Stejně jako u pneumatik nebo u pračky. Neřeší ale ekologický dopad. A právě toto štítkování prezentuje elektromobily jako ekologické. Ale to samozřejmě není pravda. Víme, jak je to s jejich výrobou, jak je to s těžbou drahých kovů na baterie. Jak je to s celkovou ekologickou stopou elektrického auta. Ta je obrovská. Nicméně elektrická auta se tak mohou pyšnit, jak jsou zelená, zařazena do té nejlepší kategorie. Protože údajně neprodukují žádné emise. To je pravda, ale jak víme, jenom do určité míry. Během jízdy žádné CO2 neemitují, v celém životním cyklu je dopad ohledně produkce oxidu uhlíku brutální.

iZdroj fotografie: Jojo659 / Creative Commons / CC-BY-SA

Spalovací auta pak spadají do dalších kategorií, včetně té nejhorší. Napadá mě další tlak, který by pak mohla EU vlastně na zákazníky vyvíjet. Kastovat je podle toho, jak jsou nebo nejsou ekologičtí. Tím, že by ekologický, tedy přesněji řečeno energetický štítek byl uveden přímo na registrační značce. Jaké by to asi bylo, vystavit řidiče s méně ekologickými vozy posměchu od ostatních řidičů?

Myslím si, že se klidně můžeme dočkat toho, že jednou budeme číst titulky o tom, jak od zítra platí nové registrační značky. Nové registrační značky s uvedením ekologického energetického štítku. Podobně totiž už funguje takzvaná zelená plaketa v Německu. Ta na první pohled ukazuje, kdo může a kdo nesmí vjet do centra města.

V ČR by to mohlo být, jak je naším zvykem, ještě komplikovější

Přitom by klidně stačilo, aby tento systém fungoval online přes registraci SPZ. Patřičné úřady by věděly, kdo má a kdo nemá vjezd, veřejnost ne. Už toto je podle mého pro Německo tak typické cejchování. U aut si myslím, že je takový energetický štítek nesmyslem. Nezohledňuje celý životní proces, totiž nedává jasný přehled o ekologickém dopadu. A druhá věc, není potřeba. O tom, jaký má auto výkon nebo spotřebu, už výrobci roky informují v rámci svých prezentací a katalogů.

Co na nápad se štítkem na SPZ říkáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články