Nedělejte stejnou chybu jako 79 % řidičů a nestartujte tak, že poškodíte auto. Kvůli školáckému kiksu přijdete o motor

Klíček otočit v zapalování a je to, motor naskočí a běží jako hodinky. To je ideální stav, řidiči ale často dělají velkou chybu.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Jestli umím nastartovat auto? Samozřejmě že ano. Umíte to i vy? Je mi jasné, že odpovědí na tuto otázku bude obligátní ano. Ale jiná věc je, jestli to děláte správně. Startování auta je totiž podle mého názoru činnost, kterou provádíme bez přemýšlení. Otočit klíčem nebo stisknout tlačítko, to nemůže být složité. Ovšem pro mnoho řidičů je startování auta složitější, než by se mohlo zdát. Mám jeden „zlozvyk“, a to dělat si průzkum mezi vámi, čtenáři. Udělal jsme to i teď a zjistil jsem, že až 79 % lidí startuje své auto nesprávně.

Nastartovat auto nemůže být nijak složité? Opak je pravdou

To je alarmující číslo, které ukazuje, že startování není tak jednoduché, jak si mnozí myslí. Správný postup při startování vozidla je přitom zásadní pro dlouhou životnost motoru a prevenci nákladných oprav. Jaké chyby řidiči při startování auta nejčastěji dělají a jak se jim vyhnout? První, poměrně běžnou chybou je okamžitý rozjezd po nastartování. Pozor na to. A to říkám jako člověk, který tohle občas také udělá. Když otočíte klíčkem nebo stisknete startovací tlačítko, motor se začne točit a je potřeba mu dát pár vteřin.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Okamžik, než se vše správně usadí a olej se dostane do všech potřebných částí motoru. Pokud ihned po nastartování vyrazíte, může to zkrátit životnost pohonné jednotky. Pro správné promazání motoru je důležité počkat alespoň deset vteřin, zvláště v chladnějších měsících, kdy olej více houstne a potřebuje více času na cirkulaci maziva. Tento postup je důležitý bez ohledu na to, zda řídíte benzínové nebo naftové vozidlo. Pro většinu motorů je totiž klíčové, aby byly správně promazány, než začnou pracovat pod vyššími otáčkami.

Auta, která jsou ošklivá, ale nic je nedokáže zničit. Najedou stovky tisíc kilometrů bez jediné poruchy

Pokud po startování rovnou zrychlíte, nedojde k dostatečnému promazání, což může způsobit nadměrné opotřebení některých částí motoru, jako jsou písty nebo ventily. Opatrnost se tedy vyplácí. Stačí počkat, napočítat do deseti a teprve pak vyjet. To se zdá jako drobnost, ale má to významný vliv na dlouhodobou funkčnost motoru. Další běžnou chybou, kterou dělají řidiči, je sešlápnutí plynového pedálu při startování. To je zvláště časté u vozů s manuální převodovkou. Někteří řidiči se domnívají, že tím motoru pomohou rychleji naskočit. To je však mýtus.

Po nastartování je třeba napočítat do deseti a až pak vyjet

Proč bych měl při startování šlapat na plyn? Pokud při startu motoru přidáte moc plynu, může to mít opačný efekt. Příliš vysoká dávka paliva naruší správný poměr paliva a vzduchu, to může způsobit, že motor nenastartuje nebo se startování zpomalí. Tento problém, který je známý pod názvem „přechlastání motoru“, vede k problémům nejen s motorem, ale také s celkovým startovacím systémem. Pokud tedy při startu na plyn nešlapete, motor se nezalije nadbytečným palivem a proces proběhne v pořádku.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

U modernějších vozů s elektronickým řízením palivového vstřikování dokonce nemusíte plyn vůbec stisknout, protože systém se postará o optimální množství paliva pro startování. Pořád ještě nejsem na konci a ruku na srdce, jestli náhodou právě tohle neděláte. Chyba, která se týká starších vozidel, je totiž držení klíče ve startovací pozici příliš dlouho. Když startujete, klíč by měl být otočen pouze na okamžik, dokud motor nenaskočí. Pokud klíč držíte delší dobu, může dojít k přetížení startéru, a to může vést k jeho poškození.

Jednoduchý proces, ale tisíc a jedna možnost udělat chybu

V moderních vozech s tlačítkovým startem se toto riziko výrazně snižuje, protože startování je automatizované a probíhá pouze v okamžiku, kdy je to skutečně potřeba. Cpát nesprávný klíč je možná přešlap fatální ve svém důsledku, ale ne častý. Napadá mne jen, když je v jedné domácnosti víc aut jedné značky s identickými klíči. Že to je nesmysl? Není, ne pokud jste někdy pracovali v autoservisu, pak víte, že toto je možné. Jedna plná krabice identických klíčů pro různé modely.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Použití nesprávného klíče pro startování může poškodit zapalovací systém a způsobit, že vozidlo nenastartuje. Startování se týká i věc ohledně paliva. Pokud auto nebylo delší dobu v provozu, palivo v nádrži může degradovat a ztratit své vlastnosti. To může vést k problémům při startování. Ale jistě, není to problém, který by se týkal aut, jež jezdí denně. Podtrženo a sečteno, startování je relativně drobnost, ale ani tak není vhodné na ně vůbec nemyslet. Je lepší myslet na drobnosti než pak řešit velké problémy.

Startujete správně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články