Čím je člověk starší, tím má horší paměť. A pak se snadno stane, že zapomene na povinnost a dostane za to vysokou pokutu.
Čas utíká hrozně rychle, jeden den platí něco, druhý den už to neplatí. Pokud jde o pokuty, ty se časem mění a nemyslel bych si, že klesají. Naopak, nebál bych se tvrdit, že rostou. Takže když jsem nedávno psal o tom, že pokuta za jízdu s neplatnou STK je v Maďarsku 70 000 forintů, dnes bych řekl, že to je víc. Pokud mám správné informace, tak se ceník s pokutami za jízdu s propadlou STK změnil. Teď trochu odbočím. Odbočím, abych vysvětlil věc, na kterou se mě poměrně často ptáte.
Všude žijí lidé a všude v Evropě se jezdí auty, podle pravidel
Zajímá vás, proč píšu o situaci nejenom v ČR, ale i na Slovensku, v Polsku či Maďarsku, v Německu nebo Rakousku. Vysvětlím to. Jakkoli jsem velký vlastenec a Evropská unie je pro mě spíše zlým velkým bratrem než čímkoliv jiným, v Evropské unii ale žijeme. V Evropě žijeme, když to řeknu jinak. Vím, také z vašich reakcí, že řada z vás pracuje v zahraničí, dojíždí pracovně do zahraničí, někdo má i firmy se zahraničními pobočkami. A ty mají svá auta. Ta jsou registrována v zahraničí a na ně se ještě více než na auta přihlášená v Česku vztahují tamní předpisy.
Takže proto. A druhá věc, protože si prostě myslím, že by člověk měl vědět, co je nového u sousedů. Ne z důvodu nějakého vyzvídání, ale protože čas od času jede přes hranice na návštěvu. A teď zpátky do Maďarska. K tématu propadlé technické kontroly. Jízda s prošlou technickou kontrolou je jedním přešlapů, které se mohou na první pohled zdát jako drobnost, ale ve skutečnosti vás mohou přijít pořádně draho. A teď nemluvím jen o pár stovkách nebo tisícovkách, ale o pokutách, které se mohou vyšplhat až na 93 tisíc. Forintů. To je v přepočtu asi 5 800 Kč.
V Maďarsku platí, že každé vozidlo musí mít platnou technickou kontrolu, jinak nesmí na silnici. Pokud vám platnost vyprší, máte možnost požádat o speciální povolení k jízdě, které vám umožní dojet na stanici technické kontroly. Ale pozor, toto povolení vás neochrání před pokutou, pokud ho nevyužijete správně. Povolení platí pouze na konkrétní trasu a v přesně stanoveném čase. Jinými slovy, pokud si myslíte, že s tímto papírem můžete jezdit, kam se vám zlíbí, jste na omylu. To je podle mého názoru ale docela fajn. Může se stát, že člověk má auto s neplatnou STK.
Když propadne STK, je tady šance koupit si povolení na jízdu
Toto je pak řešení, jak dojet na kontrolu legálně. A co se stane, když vás v Maďarsku policie chytí bez platné technické kontroly? Pokuta se odvíjí od toho, jak dlouho je technická prošlá. Pokud je to méně než šest měsíců, můžete očekávat pokutu v rozmezí 31 200 až 62 400 forintů. To je cca 2 000 Kč až 3 900 Kč. Pokud je to mezi šesti měsíci a jedním rokem, pokuta se zvyšuje na 39 600 až 78 000 forintů, tj. 2 500 Kč až 4 900 Kč. A pokud je to více než rok, připravte se na částku mezi 46 800 a 93 600 forinty. Tedy cca 2 900 Kč až 5 900 Kč.
A jak se tomu všemu vyhnout? Odpověď je jednoduchá, nezapomínat na termíny. Technická kontrola u nových vozů platí čtyři roky, poté je nutné ji obnovovat každé dva roky. Dva roky se mohou zdát jako dlouhá doba, ale věřte mi, že to uteče rychleji, než si myslíte. To platí u Maďarů stejně jako u nás. Další špatná zpráva pro tamní řidiče, zase musí a budou muset sahat hlouběji do kapes. Od února 2025 se poplatky za technické kontroly v Maďarsku zvýšily.
Jak moc? No, myslím, že to tamní motoristy nepotěší, ceny narostly o 35 %. Oficiální poplatek byl dlouhá léta 16 290 forintů, tedy 1 000 Kč. Teď to je 26 700 forintů, tedy 1 700 Kč. Namátkou jsem se podíval na nejbližší STK v Praze a tam je v ceníku 1 200 Kč za kontrolu osobního automobilu. Tak to jsme na tom o něco lépe. Každopádně pokud máte auto registrované v Maďarsku – a vím, že takoví lidé u nás jsou – pozor na to. Nejlepší opatření je zapsat si vše včas do kalendáře a na STK prostě nezapomenout.