Stáčení tachometrů je známým zlozvykem (nejenom) českých prodejců aut, kteří tak uměle zvyšují cenu ojetého vozu. Je pravdou, že auto se 150 tisíci najetých kilometrů vypadá mnohem atraktivněji než to s 250 tisíci. Jenomže jak k tomu přijde jeho kupující, který bude minimálně podveden? Nehledě na to, že bude nejspíš v dohledné době platit i za poruchy, které by se běžně ve 150ti tisících neměly stát. Někteří prodejci jsou tím u nás nadmíru známí, a dle nového nařízení by měl být těmto podvodům konec.
Počet prodaných ojetých aut neustále roste
Pravdou je, že Češi kupují ojetá auta mnohem více než ta nová. Jenom v roce 2016 se jich v České republice prodalo přes 700 tisíc – vyplývá to ze statistiky společnosti Cebia, která se specializuje na prověřování ojetých vozů. A jaká je nejčastější česká ojetina? Automobil, co má naftový motor s nájezdem 170 tisíc kilometrů a stojí do 200 tisíc Kč. Přesně tak vypadají auta, která se v českých autobazarech neohřejí.
U cca 40% z nich je přitom tachometr stočený v průměru o 100 tisíc kilometrů. A Čím více má auto najeto, tím více je tachometr stočený. Statistiky rovněž ukazují, že lidé upouští od levných ojetin do 100 tisíc Kč. Dávají přednost vozům do 300 tisíc a do 500 tisíc korun, přičemž je téměř 59% z nich dieselových. Dalších 39% má benzinový motor, a zbylá 2% připadají elektromobilům. A absolutní rekord ve stáčení tachometrů? Jeden z prodejců zatraktivnil auto ubráním hned 400 tisíc kilometrů!
Stáčení tachometru by si měli prodejci rychle rozmyslet
Proč se stáčí tachometry, je nadmíru jasné – ojeté auto pak totiž můžete prodat i o desítky tisíc dráž, což některým podnikatelům za ten risk stojí. A to i přesto, že se dopouští trestného činu podvodu, které lze řešit díky aktuální právní úpravě. V případě, že bude manipulace s najetými kilometry prokázána, hrozí takovému prodejci až pětileté vězení v případě, že bude prokázaná způsobená škoda 50 – 500 tisíc korun.
Mohlo by vás zajímat: Nejstarší automobilky světa jsou tu už 200 let
V boji proti těmto nekalým praktikám by měly nově pomoci tzv. „Car-passy“, tedy jakási evidenční knížka každého auta (nikoli servisní knížka). Pokaždé, když s autem pojedete do servisu, třeba i na výměnu oleje, bude zapsán jeho aktuální stav kilometrů a tachometr přímo vyfocen. Následně poputují údaje do centrálního registru, který bude přístupný veřejnosti. Takže v případě, že má mít nějaké auto 300 tisíc najetých kilometrů, ale jeho prodejce by u něj udával třeba polovinu, bude hned jasné, že se jedná o podvod.
A jak poznat auto se stočenými kilometry?
Rozhodně nevěřte prodejcům ojetých vozů, ať už zní jejich nabídka sebelákavěji. Zásadní je počítat s tím, že to dělají pro zisk, nikoliv pro vaši radost. Tachometry bývají stočené zpravidla u aut, co mají najeto více kilometrů. Naštěstí nepotřebujete být zrovna automechanik, abyste poznali orientační počet najetých kilometrů i na základě zjevného opotřebení některých částí. Pojďme se podívat, podle čeho se základně orientovat a odhadnout, kolik má auto přibližně najeto.
Někdo se možná může cítit trapně, když auto důkladně prohlíží, a ještě mu při tom stojí za zády prodejce. Pokud je ale auto opravdu v pořádku, nebude to prodávajícímu vadit, a naopak vás v prohlídce reálného stavu podpoří. Ignorujte přehnané vychvalování a trvejte, že si auto řádně prohlédnete. Podívejte se, jaká místa kontrolovat, a co jejich stav znamená:
- Pokud je volant znatelně ohmataný nebo odřený, znamená to, že má auto najeto mezi 150 – 200 tisíci kilometrů
- Pozornost věnujte také pedálům, jejichž gumové plochy začínají být obroušené už kolem 150 tisíc kilometrů
- Když si prohlédnete hlavici řadící a uvidíte setřené číslice (byť mírně) nebo poškozenou manžetu řazení, pravděpodobně už s autem někdo najezdil kolem 200 tisíc km (ne-li více)
- Některým automobilům se už při 130 tisících kilometrů odlupuje lak z madel dveří (nejčastěji to bývají Passaty, Sharany a příbuzná MPV), což může působit obzvláště „starým dojmem“
- Prohlédněte si stav sedadel, do jaké míry jsou ošoupaná a prosezená. Hlavní pozornost přitom věnujte tomu na místě řidiče – pokud je ošoupané, roztržené nebo zašité (zejména v místě bezpečnostních pásů), má za sebou auto 300 a více tisíc kilometrů. A je-li naopak sedadlo řidiče v lepším stavu než spolujezdcovo, bylo téměř jistě vyměněno
- Další znamení nabízí automobily z koncernu Volkswagen, kde věnujte pozornost přepínačům blinkrů, stěračů a světel. Pokud uvidíte bílý podklad, má už za sebou auto minimálně 200 tisíc najetých kilometrů. Postupem času totiž černá povrchová úprava slézá, takže bude vidět bílý plast
A na co všechno si dát při koupit ojetiny pozor? Sepsali jsme pro vás článek, díky němuž nemusíte být zrovna automechanik, aby vás autobazar nenapálil.
Mohlo by vás zajímat: Na jaká auta se můžeme těšit v roce 2019 (ČR+Evropa): Díl 1