Tohle auto je skvělé a stojí polovinu toho, co se psalo v tuzemském ceníku. Nemá skoro nic, přesto by ho každý chtěl koupit.
Subaru BRZ je fenomén. Už jenom tím, že po dekádách pohonu všech kol přineslo řidičům čistokrevnou zadokolku. Jméno BRZ odkazuje na tři základní prvky vozu: motor Boxer, pohon zadních kol a „Z“, které znamená Zenith. Subaru nabízelo první generace BRZ v různých úrovních výbavy, včetně základního modelu RA, který je zaměřený na okruhové nadšence a postrádá většinu vnitřního komfortu. Existují také modely R (Premium) a S (Limited), které se liší výbavou a designem interiéru, verze S (Limited) nabízí kožená sedadla a vyhřívaná sedadla.
Model přinesl řadu speciálních edicí, které se k nám nedostaly
V roce 2013 Subaru představilo speciální edici BRZ tS pro japonský trh, která byla vyladěná od oddělení STI. Tato edice nabízela vylepšené nastavení odpružení, 18palcová stříbrná kola BBS, bodykit STI a další úpravy interiéru. Speciální edice, jako je TS GT, zahrnovala sedadla Recaro a další vylepšení. Nevýhodou bylo, že se valná většina těchto edicí nedostala mimo japonský trh. A pokud, tak šlo o trhy na americkém kontinentu.
V následujících letech tak byly uvedeny další speciální edice, včetně Series.Blue a Series.Yellow, které nabízely exkluzivní barvy a designové prvky. V roce 2016 Subaru vydalo limitovanou edici Hyper Blue, která představovala modrý lak a další kosmetická vylepšení. Pro modelový rok 2017 byla vydána další speciální edice, Series.Yellow, která byla limitována na 500 kusů v Americe a 200–250 kusů v Kanadě.
Tato edice nabízela vylepšený výkon a žlutou karoserii s černými detaily. V roce 2018 Subaru of America uvedlo limitovanou edici SOA 50th Anniversary edition BRZ, která oslavovala 50 let od založení společnosti. Tato edice nabízela speciální barvu exteriéru a designové prvky v interiéru. Evropa měla opět smůlu. Koncem července 2020 Subaru ukončilo výrobu první generace BRZ. Subaru BRZ druhé generace navzdory 200koňovému dvoulitru předchůdce používá nový motor s označením FA24 D.
Druhá generace přinesla větší motor a vyšší výkon
Jednotka má zdvihový objem 2 387 cm3 s výkonem 231 až 235 koní při 7 000 ot./min. Točivý moment je 250 Nm v 3 700 ot./min. I tato generace byla a je u nás velice oblíbená. Na náš trh se dostala, byť se původně mluvilo o opaku. Je zde v omezeném množství a další auta už se sem díky legislativním omezením nedostanou. Tím pádem je asi zřejmé, co se týká i novinky, o které je teď řeč. Je tady nová specifikace Subaru BRZ pro nadšence a pro závodníky. Auto s sebou nese určité kompromisy.
Je to „oholená verze“, označená jako BRZ Cup. I podle samotné automobilky je auto „hlučné a nepohodlné“. Právě proto, že je připraveno na sportovní použití. BRZ Cup není pro fanoušky značky Subaru novinkou. Tato limitovaná edice se objevila už v roce 2013. Dnes tak pokračuje i ve druhé generaci. Jde o japonský zvyk zbavit auta zbytečností nedůležitých pro okruhové nadšence.
Nová BRZ Cup tak nabízí šestnáctipalcové ocelové disky s menšími pneumatikami. To umožňuje snadnou výměnu za závodní kola. Jedním z charakteristických rysů Cup verze je ochranná klec v kabině. BRZ je inovativně vybaveno bezpečnostní sadou EyeSight. Ta spolupracuje s manuální převodovkou. Nicméně s instalací šestibodového bezpečnostního pásu, na který je tohle BRZ připraveno, ztratí verze Cup určitou hladinu komfortu.
O bezpečnost už přišlo ve výrobě, tytam jsou boční a hlavové airbagy a část akustické izolace. Subaru skutečně upozorňuje své zákazníky na možné nevýhody související s jízdním komfortem, řízením a odhlučněním. Nicméně za relativně přijatelnou cenu, která se pohybuje v přepočtu kolem 570 000 Kč. Jak už ale víme, k nám se Subaru BRZ nedostane. Problém tedy máme my a ne automobilka, jak bylo naznačeno v nadpisu. Problém je ten, že my si Subaru BRZ Cup nekoupíme.