Vyplatí se míchat vlastní typ motorového oleje ze syntetických a polosyntetických maziv? Odpověď je jednoznačná.
Motoristé si při výběru oleje velmi často kladou různé otázky spojené s tou nejlepší volbou maziva. Mezi časté dotazy patří, zda je možné míchat syntetické a polosyntetické oleje a získat tak směs, která bude mít to nejlepší z obou původních produktů. Pro správnou a dostatečnou odpověď je nutné pochopit odlišnosti výroby i chemickou podstatu.
Syntetika a polosyntetika mají zásadí odlišnosti
Syntetický motorový olej je vyráběn v laboratoři pomocí speciálních chemických postupů, receptur a technologií. Jeho složení umožňuje snížit třetí komponent v pohonné jednotce, což pozitivně ovlivňuje trvanlivost a poruchovost motoru. Kromě toho může využití syntetického maziva snížit spotřebu paliva. Vedle toho polosyntetický olej je vylepšenou verzí minerálního oleje. Získává se kombinací minerálních a syntetických složek, většinou mixem v poměru 7 ku 3. Jednou z typických vlastností je zvýšená viskozita maziva.
Experti zásadně nedoporučují míchat maziva různých typů, zejména pokud se jedná o výrobky odlišných producentů. Nikdo nedokáže určit, jaký bude výsledek takového chemického experimentu. V extrémních nutnostech je přijatelné používat produkty stejné značky, v takovém případě je určitá šance, že jednotlivé složky takového mixu budou pracovat v kompatibilitě a nedojde k zásadnímu zhoršení situace.
V nutném případě se mohou míchat produkty jedné značky
Cíleně míchat podomácku směsi maziv by bylo riskantní. Rizikem je už samotné dolévání oleje do automobilu, namísto vypuštění staré náplně, vyčištění a nalití nového maziva. Pokud řidič jen vezme kanystr s olejem, otevře víčko nádržky a dolije olej, smíchá v lepším případě starý olej s novým, čím ihned novou náplň znehodnotí. V horším případě při dolití jinou značkou namixuje směs, která může zafungovat negativně.
Když se složky nespojí v homogenní kapalinu, mazací efekt může být dramaticky snížen. Riziko poškození motoru je vysoké. Ideálním postupem po správný olejový servis je vypuštění staré náplně. Pak by měl následovat proplach motoru. Poté by měl být použit nový olej a naplněn do vyčištěného systému. Z výkladu výše je tedy zřejmé, že se nedoporučuje míchat jakékoli nesourodé oleje co do značek, a zcela se varuje před tím, aby řidič mixoval syntetické a polosyntetické produkty. Nesprávný postup může vézt k poškození motoru.